urgente opzeg huur korte duur stilzwijgend verlengd zelfde duur

Vox
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

huur korte duur stilzwijgend verlengd met dezelfde duur

#1 , 15 jan 2019 16:29

Hallo, ik wil zo snel mogelijk uit mijn huidige appartement vertrekken. Ik word intens ongelukkig van door en doordringend overlast door contactgeluid van bovenburen over mijn plafond. Ik woon op een gelijksvloers. Ik word nerveus en angstig van het geluid van boven en het keihard dichtslaan van de voordeur dat zich bevindt naast mijn wand met dubbele deur waar geen behoorlijke muur achter is gebouwd, er hangt een plank met inferieur isolatiemateriaal. (Lijn)bussen/auto's die voorbijrazen wakkeren ook mijn angststoornis aan. Verdiepen zijn van hout zonder enige isolatie en sinds er een nieuwe bovenbuur is met een kind van 5 word ik elke dag dat ze er is wakker gedwongen om 7am/8am, ook tijdends weekends omdat het meisje hard rent/loopt/huppelt. Ze kent geen andere snelheid. Ik kan nooit meer tot laat uitgaan of opblijven en wanneer ik dat doe ben ik kapot van slaapgebrek. De vader weet inmiddels hoe ernstig dit geluid mij kwelt. De huisbaas ook. Ik kreeg geen antwoord op mijn klachtmail aan de huisbaas. Ik heb een jaarcontract dat inmiddels stilzwijgend verlengd werd met eveneens 1 jaar. Zo staat het in het huurcontract. Dit contract is niet geregistreerd, dit ben ik vandaag nagegaan. Ik heb inmiddels al getekend en borg betaald en een deel huur en de sleutels ontvangen voor een nieuwe woonst a.s. 1 februari. Co-wonen! Zo wanhopig ben ik. Ik moet hier weg, ik lijd hier. Dit huis heeft meer gebreken. Er ontbreekt een behoorlijke keuken - geen kookvuur, en dat keukendeel is ongeïsoleerd en heeft slechts enkele beglazing - het is er ijs en ijskoud. Het wc/douchedeel ernaast heeft een luik dat niet sluit, eveneens ijskoud. Er is een mezzanine slaapdeel onder een plafond dat dus zowat beweegt bij lopen van buren. Ik voel de schollen door mijn lijf denderen wanneer het meisje wakker is en een onbeschrijfbaar hels kabaal wanneer er wordt gestoeid. Absurdistische gedachte dat hier gekozen werd voor mezzanine. Ik slaap inmiddels op een matras op de vloer. Ik moet! en zal hier weggaan, maar dubbele huur kan ik onmogelijk betalen. Ik vraag mij af, kan ik onmiddelijk mijn huurcontract opzeggen? Zo nee, kan ik dit huis met spoed onbewoonbaar laten verklaren? Hoe pak ik dat het best aan? Bij voorbaat dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jan 2019 17:27

We kunnen enkel aanraden uw probleem voor te leggen aan uw huisbaas.
Het contract van 1 jaar kan verlengd worden stilzwijgend als dat zo bedongen is.
Dat houd in voor u, dat u slechts 3 maanden voor einddatum van het contract kan opzeggen, of u moet een akkoord overeenkomen met de huisbaas op papier dat u vroeger weg kan.
Onbewoonbaar verklaren dat zal volgens de info die u geeft niet gaan. Alle mankementen kunnen immers opgelost worden.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 15 jan 2019 20:24

Heb je de bovenburen al aangetekend in gebreke geteld.? Verhuurder is niet juridisch aansprakelijk voor geluiden die de buren maken.
Je zal de opzegvergoedingen moeten betalen die voorzien zijn in de huurovereenkomst. Intens ongelukkig worden is geen geldige reden om een huurcontract te verbreken.
Welk type huurovereenkomst is het? 3 jaar of 9 jaar?

Reclame

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 jan 2019 20:30

kan ik dit huis met spoed onbewoonbaar laten verklaren?.
Neen. Als dat al zou mogelijk zijn, moet men 75 % van de oude huizen in de grote steden afbreken, daar ze bijna allemaal houten tussen vloeren hebben.

Vox
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jan 2019 23:50

Type contract is 1 jaar en is stilzwijgend verlengd met dezelfde periode. Contract is niet geregistreerd maar bij 1 jaar contracten schijnt dat niks uit te maken. Ik kan wel janken.

Vox
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jan 2019 23:56

kan ik dit huis met spoed onbewoonbaar laten verklaren?.
Neen. Als dat al zou mogelijk zijn, moet men 75 % van de oude huizen in de grote steden afbreken, daar ze bijna allemaal houten tussen vloeren hebben.
Topic is dubbel gepost.
https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=51&t=98506
Ik zou nooit willen zien dat ze charmante herenhuizen afbreken, maar ik vind wel dat eigenaren verplicht de huizen moeten verbouwen voor een menswaardig leven erin. Geluidsoverlast door geen geluidsisolatie is zo tergend. Ik ben op het randje van de wanhoop. Dit is zo goed als een martelmethode en ik vraag mij af waar ik dit aan verdiend heb. Rust in het huis waar je leeft en betaalt moet een mensenrecht zijn.

Vox
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 jan 2019 00:03

Heb je de bovenburen al aangetekend in gebreke geteld.?
Neen. Ik heb een brief bij hem in de bus gedaan en dan ben ik hem tegengekomen. Ik heb hem verteld dat ik niet goed durf aankloppen. Hij veinsde empathie. Hij kon begrijpen wat ik meemaak zei hij. Wat hij hoorde immers de poes van zijn bovenbuurvrouw wandelen als hij in bed ligt. Hij denkt aan een tapijt en hij zegt dat hij zijn dochter moeilijk kan vastbinden. Ik wil niet dat zijn dochter ongelukkig stilzit, ik wil niet hem aangetekend in gebreke stellen. Ik wil weg ik wil gewoon weg. Ik kan dit niet meer aan. Dit huis is door de nieuwe bovenburen enkel geschikt voor doven. Ik haat mijn leven.

Vox
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 jan 2019 00:06

Ik lig te janken in bed. Vandaag was het weer extreem hard heen en weer hollen en ik voel het nog opgeslagen in mijn hart. Een zware stress die aan je knaagt. Mijn levenskwaliteit is zo laag op het moment. Ik doe er gewoon niet toe. Niet voor de wet en niet voor de buren.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 16 jan 2019 09:00

Waarom ga je dan in de oude stad wonen, in een dergelijke woning? Dat kon je toch vaststellen bij het eerste of 2e pandbezoek?

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 16 jan 2019 09:05

Als je zo verder doet met niets te doen, zal je nog veel liggen janken in bed.
Aangetekende brief naar onderbuur is de eerste stap. Dan na 3 à 4 weken naar de vrederechter stappen.
Vanzelf zal er NIETS in orde komen. (tenzij je op uw kosten de onderzijde van uw zoldering volgens de regels van de kunst isoleert; wat u dan weer een pak geld zal kosten. Heb er zo al vele geïsoleerd)
Je kan ook altijd opzeggen, zelfs zonder opzegperiode, maar dan zal je de bijbehorende boetes en vergoedingen moeten betalen.

bosprocureur
Berichten: 6856

#11 , 16 jan 2019 09:09

U woont dus op het gelijkvloers.

In denk dat Mava105 bedoelt dat u als onderbuur een aangetekende brief stuurt naar de bovenbuur. :D

Wat zegt uw huisarts over deze situatie ?

Sterkte !

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 jan 2019 10:25

Type contract is 1 jaar en is stilzwijgend verlengd met dezelfde periode. Contract is niet geregistreerd maar bij 1 jaar contracten schijnt dat niks uit te maken. Ik kan wel janken.
Beste uw contract van 1 jaar, kan niet stilzwijgend verlengd worden met 1 jaar of dat moet in uw contract staan.
Indien er niks in uw contract staat, moet uw huisbaas u schriftelijk op de hoogte brengen dat hij het contract wil verlengen met 1 of 2 jaar.
Indien uw 1 jarig contract niet opgezegd word door een van beide partijen word het automatisch een contract van 9 jaar.
Dat is in uw voordeel dan als het niet geregistreerd is, dan kan u weg zonder opzeg en zonder verbreking vergoeding.
U moet wel zeker zijn dat uw 1 jarig contract verlopen is en dat het niet geregistreerd is.

bosprocureur
Berichten: 6856

#13 , 16 jan 2019 11:03

Ik kreeg geen antwoord op mijn klachtmail aan de huisbaas. Ik heb een jaarcontract dat inmiddels stilzwijgend verlengd werd met eveneens 1 jaar. Zo staat het in het huurcontract. Dit contract is niet geregistreerd, dit ben ik vandaag nagegaan.
Het kan blijkbaar dat een eenmalige verlenging reeds in het contract voorzien werd. In dat geval zit hij in de laatste verlenging voor één jaar, en die is niet zomaar opzegbaar m.i.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 jan 2019 11:23

Ik kreeg geen antwoord op mijn klachtmail aan de huisbaas. Ik heb een jaarcontract dat inmiddels stilzwijgend verlengd werd met eveneens 1 jaar. Zo staat het in het huurcontract. Dit contract is niet geregistreerd, dit ben ik vandaag nagegaan.
Het kan blijkbaar dat een eenmalige verlenging reeds in het contract voorzien werd. In dat geval zit hij in de laatste verlenging voor één jaar, en die is niet zomaar opzegbaar m.i.
Als het voorzien is in het contract dat is iets anders, heb ik ook gemeld in mijn reactie.

Vox
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#15 , 19 jan 2019 01:07

Dit staat helaas in het contract.

Terug naar “Huren”