Opzegtermijn geen werk

pascalco
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Re: Opzegtermijn geen werk

#16 , 16 jan 2019 09:57

Bedankt allemaal voor jullie reactie, mijn baas wil niets op papier zetten, volgens de vakbond moet hij dat doen, anders moet ik ter plaatse blijven...als het echt onmogelijk word kan je zelfs politie doen vastellen of sociale inspectie inschakelen...pfff

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 16 jan 2019 10:39

Bedankt allemaal voor jullie reactie, mijn baas wil niets op papier zetten, volgens de vakbond moet hij dat doen, anders moet ik ter plaatse blijven...als het echt onmogelijk word kan je zelfs politie doen vastellen of sociale inspectie inschakelen...pfff
De vakbond heeft het bij het rechte eind. Zonder bewijs dat je naar huis mag, mag je niet naar huis vertrekken. Als er vakbondsafgevaardigden in het bedrijf aanwezig zijn, kan je als "tussenoplossing" misschien zo'n afgevaardidge als getuige inschakelen? Vraag dat deze persoon er bij is, als uw baas u zegt dat u, met behoud van loon, naar huis mag gaan van die dag. Als er achteraf dan toch problemen zouden zijn, kan deze persoon voor u op de arbeidsrechtbank getuigen dat de werkgever u toegestaan heeft de werkplek te verlaten. Voor zover ik kan inschatten zal een arbeidsrechtbank zo'n getuigenis als voldoende bewijs beschouwen dat u effectief mocht doorgaan. U kan zelfs per dag dat u niet moet werken, een ondertekende verklaring van deze persoon vragen. Meer dan iets in deze aard moet daar niet op staan:
(Datum, 'Plaats werklplek')

Ik, (naam getuige), was op DD/MM/YYYY aanwezig in bedrijf XXXX te YYYY, en was getuige toen (naam werkgever of baas) aan (naam werknemer) de toestemming gaf om terug naar huis te gaan, met behoud van loon. Ik was ook getuige van het feit dat (naam werknemer) aan (naam werkgever of baas) hier een schriftelijke toestemming voor vroeg, maar (naam werkgever of baas) deze weigerde af te leveren.

Naam en handtekening van de getuige.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#18 , 16 jan 2019 11:11

Je werkgever hoeft zo een verklaring niet te tekenen, sociale inspectie kan daar niks aan doen, wie kan hem verplichten om zo een verklaring te tekenen ???

Men moet nog geen PV van de politie tekenen, hoe zou dit dan kunnen verplichten.

één van de eerste lessen bedrijfsbeheer 55 jaar geleden " Al wat men tekent kan tegen u later gebruikt worden"
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 16 jan 2019 12:09

Je werkgever hoeft zo een verklaring niet te tekenen,
Da's waar.
sociale inspectie kan daar niks aan doen,
Heu... Pardon? :roll: Als de sociale inspectie langskomt in zo'n geval, ziet het er voor de werkgever niet al te best uit! Als een werkgever een werknemer (zelfs tijdens zijn opzeg) WEIGERT om werk te geven (en de sociale inspectie kan dit vaststellen), dan is dit een VERBREKING van het arbeidscontract door de werkgever, met alle wettelijke verbrekingsvergoedingen van dien.
wie kan hem verplichten om zo een verklaring te tekenen ???
Niemand, maar de gevolgen zijn dan ook voor hem!

Laat ons wel wezen: een werknemer naar huis sturen, is een overeenkomst in der minne tussen werkgever en werknemer. Als werknemer hier niet mee akkoord gaat, kan deze laatste calimen dat de werkgever niet voldoet aan de plicht om werk te voorzien, en bijgevolg het contract verbreekt. Dit zal uiteraard wel moeten vastgesteld worden door een deurwaarder of de sociale inspectie. Dus als de werkgever en werknemer overeen willen komen dat de wernemer thuis blijft tijdens de opzeg, zonder dat deze laatste een verbreking van de arbeidsovereenkomst inroept, zal er toch een ondertekend document moeten zijn die deze minnelijke regeling omschrijft.

Nogmaals denlowie: probeer af te stappen van het idee uit de jaren stillekes dat de werkver oppermachtig is en mag doen wat hij wil. Die tijd is echt al LANG voorbij!!!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#20 , 16 jan 2019 12:45

Ieder werkgever mag ten allen tijde zeggen tegen zijn werknemer " jullie moeten volgende maand niet komen werken" het enige wat hij moet doen is ze betalen op tijd.

Er zijn mensen gekend(in de krant) die meer dan 10 jaar betaald werden en nooit gingen werken, het bekendste geval was in Antwerpen.

Ambtenaar Dirk Martens (58) mag voor de tweede keer langs de Antwerpse stadskassa passeren. De man die eerder al 5 jaar doorbetaald werd terwijl hij doodleuk “op werk zat te wachten”, krijgt na 10 jaar procederen over zijn ontslag ook nog eens zes jaar achterstallig loon betaald. Eindsom: 211.000 euro om 11 jaar thuis te zitten.
bron:HLN

Had die ook een briefje ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#21 , 16 jan 2019 12:55

Ieder werkgever mag ten allen tijde zeggen tegen zijn werknemer " jullie moeten volgende maand niet komen werken" het enige wat hij moet doen is ze betalen op tijd.
Neen, dit mag jij enkel als de werknemer daar mee akkoord is. Als de werknemer zegt: "Sorry baas, maar ik ga daar niet mee akkoord, ik wens te werken voor mij geld, dus voorzie mij maar van arbeid", dan heeft die werknemer een punt. ALs de werkgever dan nog weigert om arbeid te voorzien, kan dit als verbrekign van de arbeidsovereenkomst door de werkgever bekeken worden.

Ik raad u aan om toch wat meer juridisch onderbouwd, dan buikgevoel onderbouwd advies te geven hier, denlowie. Begin al eens met het hier reeds aangehaald wetsartikel te lezen. Dit is toch niet zo moeilijk te begrijpen:
wet 3/7/1978
Art. 20. De werkgever is verplicht :
1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen
En die "wijze, tijd en plaats" is vastgelegd in het arbeidscontract of arbeidsreglement. Daar kan niet zomaar van afgeweken worden zonder toestemming van de werknemer, want dan wordt het arbeidscontract verbroken door de werkgever.
Er zijn mensen gekend(in de krant) die meer dan 10 jaar betaald werden en nooit gingen werken, het bekendste geval was in Antwerpen.

Ambtenaar Dirk Martens (58) mag voor de tweede keer langs de Antwerpse stadskassa passeren. De man die eerder al 5 jaar doorbetaald werd terwijl hij doodleuk “op werk zat te wachten”, krijgt na 10 jaar procederen over zijn ontslag ook nog eens zes jaar achterstallig loon betaald. Eindsom: 211.000 euro om 11 jaar thuis te zitten.
bron:HLN

Had die ook een briefje ??
Nogmaals, als zowel werkgever als werknemer akkoord gaan met zo'n situatie, kan dit perfect! Als iemand akkoord gaat met een mondelinge overeenkomst, is er geen enkele wet die dit verbiedt.

Het enige dat wij zeggen is dat er niemand MOET akkoord gaan met enkel een mondelinge afspraak, en raden wij ook aan om geen genoegen te nemen met enkel een mondelinge afspraak, aangezien deze helemaal niet te bewijzen valt! Maar dit argument is in dit draadje ondertussen tot treurens toe herhaald. OK, het bevalt jou om een of andere reden niet, maar laat het daar dan bij. Mensen proberen overtuigen dat een mondelinge toestemming van de baas om thuis te blijven, perfect sluitend is om ook gewoon thuis te blijven en dat je dan geen enkel risico loopt is pertinent ONWAAR!!!

Ik vind het een beetje onverantwoord van u dat je mensen in een potentiëel risicovolle situatie probeert te overtuigen dat mondelinge overeenkomsten voldoende zijn! Van zodra de werkgever beweert dat de werknemer zonder toestemming een aantal keren de werkplek verlaten heeft, is dit meer dan reden genoeg voor ontslag op staande voet! Zo'n risico's mag je mensen hier echt niet aanpraten.
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 16 jan 2019 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6854

#22 , 16 jan 2019 12:56

Ik denk dat hij (die Antwerpse ambtenaar dus) wel een briefje zal gekregen hebben van de FOD Financiën.

Met een aanslag, voor het percentage van zijn laatste (wel echt) gewerkte jaar.


Enfin, dit is dan wel een uitzondering, hij kan er maar goed mee zijn. :oops:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#23 , 16 jan 2019 13:11


ik wens te werken voor mij geld, dus voorzie mij maar van arbeid", dan heeft die werknemer een punt. ALs de werkgever dan nog weigert om arbeid te voorzien, kan dit als verbrekign van de arbeidsovereenkomst door de werkgever bekeken worden.

En dan ???
Een verbreking betalen, zij moet sowieso dit bedrag betalen als opzegvergoeding. !

Met die verstande als de werknemer moeilijk doet, hij kan vergeten te betalen en zelfs vergeten de C4 af te geven, en dit kan hij weken lang trekken eer dit voor de arbeidsrechtbank komt !

En dan zorgt hij dat alles betaald is en de C4 aangetekend verstuurd is de dag voor de zaak voorkomt.

En dan gaat je als werkgever tot bij de advocaat op de rechtbank, je overhandigd deze bewijzen, en de zaak komt niet voor, die word geschrapt, dit is een truck van de foor !

En wat geeft de werknemer dan bereikt, als je een ontslag geeft probeer altijd als vrienden uit elkaar te gaan

En in sommige arbeidsrechtbanken kan het 3 maanden duren eer een zaak voorkomt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#24 , 16 jan 2019 13:28

En dan ???
Een verbreking betalen, zij moet sowieso dit bedrag betalen als opzegvergoeding. !
Ja, en dan moet de werknemer de VOLLEDIGE opzegperiode niet meer komen opdagen. De TS zegt dat zijn werkgever hem SOMS naar huis stuurt. Ik denk dus niet dat die werkgever graag de volledige opzeg uitbetaalt terwijl de TS permanent thuis blijft.
Met die verstande als de werknemer moeilijk doet, hij kan vergeten te betalen en zelfs vergeten de C4 af te geven, en dit kan hij weken lang trekken eer dit voor de arbeidsrechtbank komt !

En dan zorgt hij dat alles betaald is en de C4 aangetekend verstuurd is de dag voor de zaak voorkomt.

En dan gaat je als werkgever tot bij de advocaat op de rechtbank, je overhandigd deze bewijzen, en de zaak komt niet voor, die word geschrapt, dit is een truck van de foor !
Voor iemand die zo pleit dat werkgevers echt wel te vertrouwen zijn, weet jij wel héél erg goed hoe je een werknemer in de zak kan zetten. :roll: :roll: :roll:

Maar bedankt om dit mooie voorbeeld te geven waarom de TS best alles OP PAPIER heeft en niet zomaar op basis van een mondeling "bevel" thuis blijft!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#25 , 16 jan 2019 16:00


Voor iemand die zo pleit dat werkgevers echt wel te vertrouwen zijn, weet jij wel héél erg goed hoe je een werknemer in de zak kan zetten. :roll: :roll: :roll:
Tom heb dit geleerd bij de grootste vakbond (werknemers) van Belgie, en ik ken er potverdorie zeer veel trucken van de foor hoor, veel zittingen arbeidsrechtbank bijgewoond, als hobby.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#26 , 17 jan 2019 08:05

Wel dan? Dan zou jij als geen ander moeten weten dat je dingen OP PAPIER moet laten zetten als je zeker wil zijn dat je niet in de problemen komt achteraf.

Dus nogmaals aan de TS: ga nooit zomaar naar huis, als je geen BEWIJS in handen hebt dat dit mocht van de werkgever. Punt. Dit is best een ondertekende toestemming van de werkgever zelf. Als hij deze niet wil geven, zorg dan dat je een getuigenverklaring hebt, of bel de sociale inspecite.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#27 , 17 jan 2019 10:18


of bel de sociale inspecite.
En die staan daar binnen de 15 minuten O pardon binnen de twee maanden !

TOM Weet je wat de taak is van de sociale inspectie ??

Ik denk dat veel mensen niet juist weten wat de sociale inspectie doet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#28 , 17 jan 2019 10:28

Schriftelijk laten bevestigen. Anders gewoon op het werk blijven en werkwillig blijven. Geeft uw werkgever u geen werk, dan zit je daar maar af te wachten tot het tijd is om naar huis te gaan. Indien hij u buitenzet dan begaat hijzelf een blunder. Misschien de vakbondsafgevaardigde of uw secretaris van uw eigen vakbond mee vragen voor vaststelling.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#29 , 17 jan 2019 10:36

Denlowie, ik zeg toch niet dat zij zullen langskomen? Maar zij zullen op zijn minst uw melding registreren en eventueel adviseren wat te doen.

Voor de zoveelste keer (maar bij jou gaat dit er nooit in gaan, blijkaar): zonder bewijs dat je MAG doorgaan van uw baas, ga je gewoon niet door. Punt. We geven hier enkel adviezen van hoe je aan bewijsmateriaal kan raken.

Uw advies is: "geloof uw baas maar en ga naar huis, je gaat daar nooit een probleem mee hebben." En dat advies is pertinent onjuist en gewoon gevaarlijk om mee te delen. Je bent hier op een juridisch forum, niet op een ex-werkgevers-aan-den-toog-forum...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”