Huuropzeg

manuel93
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huuropzeg

#1 , 14 jan 2019 20:05

Hallo,

Ik heb een vraag ivm registratie van een huurcontract.
Ikzelf ben huurder en heb een huurcontract van 1 jaar, nu heb ik gelezen dat als u huurcontract niet geregistreerd is dat u contract dan nietig word verklaard,en dat ik dan gewoon kan vertrekken zonder opzeg te doen? Is dit correct of zie ik het verkeerd?
Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt,

M.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 15 jan 2019 07:55

Dit is enkel van toepassing als u een contract van 9 jaar hebt.
Bij een contract van 1 jaar, zult u deze moeten uitzitten, en op tijd opzeggen.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jan 2019 11:28

Men hoort veel zeggen, maar spijtig zoals hierboven vermeld zijn er twee mogelijkheden voor een huurcontract van 1 jaar. 3 maanden voor einddatum opzeggen of een akkoord met de verhuurder bedingen.

Reclame

manuel93
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jan 2019 09:24

Beste,

Telt dit dan ook bij een stilzwijgend contract? Ik bedoel hierbij, als het contract stilzwijgend word verlengt na een jaar?

Mvg

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 16 jan 2019 09:29

Inderdaad.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jan 2019 10:11

Beste,

Telt dit dan ook bij een stilzwijgend contract? Ik bedoel hierbij, als het contract stilzwijgend word verlengt na een jaar?

Mvg
Het is mogelijk dat de huurder en verhuurder een contract, of opeenvolgende contracten, afsluiten voor een totale duur van niet meer dan drie jaar.
●Dergelijke contracten kunnen slechts eenmaal verlengd worden.
●De verlenging moet schriftelijk gebeuren en uitgaan van dezelfde voorwaarden als het oude contract (onder meer dezelfde huurprijs).
●De duur van deze opeenvolgende contracten mag dezelfde zijn, maar dat hoeft niet. Zo is het mogelijk een contract van één jaar met twee jaar te verlengen.
●Noch de huurder, noch de verhuurder kan de overeenkomst voortijdig beëindigen, tenzij zij anders overeengekomen zijn in het contract.

Aan het einde van de overeenkomst kan de huurder of verhuurder de overeenkomst wél beëindigen, mits hij een opzeggingstermijn van drie maanden in acht neemt.

Dus, ofwel moet er een clausule staan in uw contract dat op het einde van het eenjarig contract stilzwijgend verlengd word met 1 of 2 jaar.
Of wel staat het niet in uw contract en moet de huurder u schriftelijk op de hoogte brengen dat jij het contract wil verlengen met 1 of 2 jaar.
In elk geval kan u opzeggen met 3 maanden op het einde van het eerste jaar of de volgende 1 of 2 jarige periode.
Indien er niets in uw contract staat en beide partijen hebben na verloop van het 1e jaar geen opzeg gegeven, dan word uw contract automatisch een contract van 9 jaar met begindatum van uw 1e contract.

Terug naar “Huren”