successierechten dubbel betalen

piet01
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

successierechten dubbel betalen

#1 , 12 jan 2019 13:02

Mijn vader is 25 jaar geleden gestorven en mijn moeder heeft toen een grote geldsom geerft (huwelijkscontract scheiding van goederen) waarvoor successierechten zijn betaald. Mijn moeder is nu onlangs overleden op 95 jarige leeftijd en ik als kind moet de aangifte van de successierechten doen. Aangezien het overgrote deel van het vermogen van mijn moeder nog stamt uit de erfenis van mijn vader stel ik mij de vraag of dat dit deel uit de erfenis van mijn vader opnieuw moet aangegeven worden en dat hierop een tweede maal successierechten zijn verschuldigd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 794

#2 , 12 jan 2019 13:21

Wij hebben een tweetal jaren dezelfde argumentatie gevolgd bij de aangifte. Dit is toen verworpen door de Vlaamse Belastingsdienst, dus ja, je betaalt 2x

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 12 jan 2019 13:54

Mijn deelneming.

Er is wel een vermindering bij opéénvolgende erfenissen, als die binnen het jaar op elkaar volgen.
In uw geval niet dus.

https://belastingen.vlaanderen.be/vermi ... n-het-jaar

Reclame

Sirkii
Berichten: 5417

#4 , 12 jan 2019 14:03

Bij een huwelijkscontract met scheiding van goederen erfde uw moeder het vruchtgebruik en de kinderen bij zijn overlijden de blote eigendom van het vermogen van uw vader . Tenzij er een testament was.

Als natuurlijk indertijd nagelaten werd om die blote eigendom/vruchtgebruik op “nalatenschapsrekeningen” te plaatsen (waarbij uw moeder ws ook de volle successieregeling betaalde) is deze erfenis vermengd geraakt in uw moeder haar vermogen.

Het gevolg is dat je inderdaad opnieuw alles moet aangeven.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 12 jan 2019 17:08

Akkoord met Sirkii. Het kan eigenlijk niet dat de overlevende vrouw, met contract scheiding van goederen, als enige toen een grote som zou geërfd hebben. Het zal wel zo zijn dat de splitsing blote eigendom-vruchtgebruik tussen kinderen en moeder niet is geactiveerd. Dit had men moeten doen door de gelden te blokkeren op naam van de kinderen. Maar zoals gebruikelijk was in die tijd, is waarschijnlijk gezegd op de bank : Zet alles maar op moeder haar naam.

Gevolg : de kinderen betalen nu erfbelasting op hun eigen geld. En daar is geen ontkomen aan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”