Wijziging familienaam

matt37
Topic Starter
Berichten: 13

Wijziging familienaam

#1 , 12 jan 2019 11:38

Beste forumleden,

Eerst en vooral wil ik even mijn probleem schetsen:
Ik ben een gepensioneerde met 3 broers en één zus.
Mijn familienaam is normaal gezien Nijs met puntjes, zo staat het ook op mijn geboorteakte.
Bij het afhalen van een nieuwe id, ergens in de vorige eeuw was dit plots veranderd naar Nys.
Uiteraard heb ik toen mijn ongenoegen geuit op het gemeentehuis, zij zeiden mij dat er niets aan te doen is.

Nu zit ik dus al vele jaren met een andere familienaam dan de rest van mijn familie (enkel mijn zus heet ook Nys).
Ik hecht hier veel belang aan omdat ik nu een andere naam heb dan mijn vader, mijn broers, mijn ganse familie.
Op papier lijkt het dat mijn familie mijn familie niet is.
Dit stoort mij al bijzonder lang, maar ik wist niet dat er mogelijkheden zijn om dit te veranderen.

Nu ben ik recent te weten gekomen dat dit wel mogelijk is. Op de site van Justitie staat wel dat dit uitzonderlijk mogelijk is, en dat je eerst de registratierechten dient te betalen ongeacht het resultaat. Is mijn situatie uitzonderlijk en goed gemotiveerd ?
Ik heb reeds de nodige documenten verzameld, waaronder een kopie van de geboorteakte.
Op deze akte staan echter wel puntjes op de ij. In een brochure had ik gelezen dat de procedure tot naamswijziging enkel kan indien er geen andere procedures mogelijk zijn.
Is er een andere procedure welke ik dien te volgen, gezien het hier gaat om een fout van de overheid ?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jan 2019 09:28

Je bekijkt het verkeerd, vrees ik. Je moet dit niet zien als wijziging van uw familienaam, maar als correctie van de fout die vroeger gebeurd is!

Eigenlijk had je toendertijd die foutieve ID kaart niet moeten aanvaarden en eisen dat je een ID kaart kreeg waar uw naam correct op vermeld stond.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

matt37
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 20 jan 2019 13:47

Dat heb ik dus toen ook gedaan maar kreeg weinig hulp bij gemeentehuis, eerder opmerking als "dan zal de politie het langs brengen". Enig idee wat dan de juiste stap is om mijn probleem op te lossen (ipv wijziging procedure) ?
Alvast bedankt voor het antwoord

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jan 2019 09:31

Probeer eens uw burgemeester aan te schrijven en de situatie uit te leggen. Misschien kan deze bemiddelen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Administratief recht”