Klokken last

Roluc
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Klokken last

#1 , 12 jan 2019 08:59

Beste
Na een klacht te hebben ingediend, in mijn naam en in naam van nog enkele bewoners, bij stad Kortrijk voor de nachtelijke klokkenlast in onze gemeente Rollegem, kreeg ik als antwoord van de politie dat het klokken gebrul het enige toegelaten nachtlawaai is in ons land!
Is dit zo?
Dank en groeten
Luc Seynaeve
Rollegemkerkstraat,11 bus 0003
8510 Rollegem

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jan 2019 09:15

Misschien eens kijken in het plaatselijk politie reglement, dat durft verschillen van gemeente tot gemeente.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 12 jan 2019 09:32


Rollegemkerkstraat,11 bus 0003
Waarom ga je dan ook zo dichtbij de kerk wonen?
Je woont in een nieuwbouwappartement, op amper 150 meter van de kerk. Die kerk staat er al minstens 100 jaar en uw appartement amper 2 jaar. Is al zoiets lijk die mensen die goedkoop grond kopen in de buurt van de luchthaven, en dan klagen van het vliegtuiglawaai.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jan 2019 09:39

Dit is in zeer veel gemeenten, ik hoor ook elk half uur de klok slaan en op de uren de tijd slaan, dit is zo al eeuwen, nu plots heeft iedereen en nu last van , dit is zeer raar.

En zoals mava schreef je wist dit toch als je daar kwam wonen dat er klokken in de kerk hangen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Roluc
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jan 2019 09:51

Roken is nog veel ouder dan vele eeuwen, nu plots stinkt het en de samenleving gaat er aan kapot!
Er zijn al zo lang er auto's bestaan claxons geplaatst maar die mogen niet gebruikt worden als het niet echt nodig is!
Wat is nuttig en wat is het niet?

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jan 2019 10:21

Roken is nog veel ouder dan vele eeuwen, nu plots stinkt het en de samenleving gaat er aan kapot!
Er zijn al zo lang er auto's bestaan claxons geplaatst maar die mogen niet gebruikt worden als het niet echt nodig is!
Wat is nuttig en wat is het niet?
De klokken van een kerk, was oorspronkelijk bedoeld om de gelovigen te roepen die de mis wilde bijwonen.
S'nachts is er geen mis en het uurwerk kan men zien daar hoeft geen klokkengelui bij te zijn.
Kerk en staat is gescheiden, dus de kerk kan haar wil niet opdringen aan de wet, de wet primeert,dus stilte s'nachts.
En ik denk voor die minderheid gelovigen die er nog zijn, dat men rekening moet houden met de meerderheid die nachtrust wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jan 2019 10:33


Kerk en staat is gescheiden, dus de kerk kan haar wil niet opdringen aan de wet, de wet primeert,dus stilte s'nachts.
En ik denk voor die minderheid gelovigen die er nog zijn, dat men rekening moet houden met de meerderheid die nachtrust wil.
Ik denk dat je toch even uit de bocht bent .

In Belgie word de katholieke kerk voor 100% betaald door de staat, dus van scheiding weinig of niet te bespeuren.

De lonen worden betaald door het ministerie van justitie, de gemeenten zijn verplicht om een woonst ter beschikking te stellen aan de Deken, pastoors en onder pastoors.

Er zijn wel godsdiensten die s'nachts roepen vanop hun torens, dit is al meer geluidsoverlast.

Ik woon in vogelvlucht 500 meter van de kerk en ik heb er geen last van en het is een zeer grote kerk juist 100 meters en met verschillende grote klokken .
Heb veel meer last van het geblaf van honden, die te pas en te onpas blaffen, men zou deze beter verbieden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 13 jan 2019 11:01

Die klokken hadden ook nog een ander nut. Destijds hadden, en zeker dan in landelijke gemeenten, de gewone mensen geen klok in huis. De boeren moesten op tijd de koeien melken, van het veld terug huiswaarts keren enz.. Die klokken waren hun enigste uurwerk

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 jan 2019 11:22


Kerk en staat is gescheiden, dus de kerk kan haar wil niet opdringen aan de wet, de wet primeert,dus stilte s'nachts.
En ik denk voor die minderheid gelovigen die er nog zijn, dat men rekening moet houden met de meerderheid die nachtrust wil.
Ik denk dat je toch even uit de bocht bent .

In Belgie word de katholieke kerk voor 100% betaald door de staat, dus van scheiding weinig of niet te bespeuren.
--- Ja, waar zouden die arme zieltjes anders moeten van leven.
De lonen worden betaald door het ministerie van justitie, de gemeenten zijn verplicht om een woonst ter beschikking te stellen aan de Deken, pastoors en onder pastoors.
-- Ja, natuurlijk, eerst ikke en dan den dikke.
Er zijn wel godsdiensten die s'nachts roepen vanop hun torens, dit is al meer geluidsoverlast.
-- Van mij mag elke godsdienst er zijn en gelovigen ook, maar ze moeten zelf voor hun onderhoud zorgen en niet ten laste zijn.
Ik woon in vogelvlucht 500 meter van de kerk en ik heb er geen last van en het is een zeer grote kerk juist 100 meters en met verschillende grote klokken .
Heb veel meer last van het geblaf van honden, die te pas en te onpas blaffen, men zou deze beter verbieden !
-- als je in een woning woont waar de spouwmuren goed geisoleerd zijn en je 3 voudige glasramen hebt, kan ik dat wel verstaan.
-- Als ik moet kiezen tussen een hond en mijnheer pastoor, geef mij de hond dan maar.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 jan 2019 09:59

Heb je al eens gevraagd aan de kerkgemeenschap om de klokken 's nachts niet meer te luiden? Of ben je gewoon rechtstreeks zonder pardon klacht gaan indienen bij het stadsbestuur?

Roluc
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 jan 2019 09:09

Mava
Weet u dat we in 2019 zijn???

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 15 jan 2019 09:47

Weet ik, maar ze gaan die klokken niet stilleggen omdat jij nu een uurwerk hebt. :lol:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 jan 2019 12:04

Dit is toch de charme van de kerk die een klokken toren heeft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

willyboy
Berichten: 897

#14 , 15 jan 2019 12:17

Om het ANGELUS te luiden ?? Dit is maar 3x per dag . Bij ons gaat de klok maar 1x per week . Zaterdag om 12 uur . Om de boel niet te laten roesten .

bosprocureur
Berichten: 6853

#15 , 15 jan 2019 12:18

Huwelijk, begraving... noem maar op.

Verdraagzaamheid, bestaat dat nog?

Terug naar “Milieurecht”