schenking niet aangegeven

piet01
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

schenking niet aangegeven

#1 , 11 jan 2019 17:49

Mijn moeder is overleden. Er is geen testament gemaakt. wij zijn met twee erfgenamen ik en mijn zus. Ik heb een vermoeden dat er door mijn moeder een schenking is gebeurd binnen de 3 jaar aan de zoon van mijn zus waarvoor geen schenkingsrechten betaald zijn . Indien dit niet aangegeven is aan de fiscus moet hier successierechten + een boete op betaald worden. Wie moet deze successierechten betalen ik en mijn zus als wettelijke erfgenamen of de zoon van mijn zus? en ook wie moet deze boete betalen ik en mijn zus als wettelijke erfgenamen of de zoon van mijn zus?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
piet01
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jan 2019 18:17

met niet aangegeven bedoel ik niet aangegeven op het aangifteformulier van de successierechten

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 11 jan 2019 18:19

Is die schenking traceerbaar? Aangezien u zelf twijfelt over het bestaan ervan....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 11 jan 2019 19:20

Het probleem van piet is waarschijnlijk dat hij, met die schenking, minder zal erven. Hij zal wel met bewijzen moeten afkomen, vb. met een bankonderzoek.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

piet01
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jan 2019 22:08

de schenking is waarschijnlijk met een bankgift gebeurd is is dus traceerbaar

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 11 jan 2019 22:38

Als mede-erfgenaam kun je de uittreksels opvragen bij de bank.
Dan weet je het.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”