Cannabisgeur in een huurwoning, wat te doen als huurder

Ilyas
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Cannabisgeur in een huurwoning, wat te doen als huurder

#1 , 09 jan 2019 20:34

Context: Jonge dertiger die af en toe graag een jointje rookt na een stresvolle dag. Ook in het weekend durft dit eens gebeuren als de agenda het toelaat. Huurcontract van 9 jaar. Ik heb geen huurachterstand, geen schulden, zeer goede job en een meer dan gemmideld loon. Uiterlijk verzorgd, business casual, niet de alledaagse cannabis roker met zijn broek op half zeven en ongewassen haar.

Ik ben ongeveer een jaar geleden verhuisd naar een appartement dat ik huur. Boven mij zijn er nog twee verdiepingen. Ik rook af en toe graag eens een joint na een zware dag. Na +/- 2 maanden stond mijn bovenbuur plots aan mijn deur met een klacht dat hij cannabis rook op zijn terras. Dit werd, licht uitgedrukt, op een boertige manier gemeld en hij probeerde zich ook naar binnen te werken in mijn appartement. Lees: luidruchtig aankloppen, stem verheffen en ongevraagd binnen stappen om zijn betoog te starten. Waarna ik hem stelselmatig heb buitengewerkt tot hij met zijn voet de deur tegenheild. Hier zijn twee getuigen die op dat moment op bezoek waren bij mij. Ik heb toen bevestigd dat dit waarschijnlijk van mij kwam, omdat ik toen op het terras zat. Ik heb mij geexcuseerd en ik heb toen voorgesteld om enkel nog maar met de ramen dicht te roken. Hij vond dit een goede oplossing. Zo gezegd, zo gedaan.
Sinds toen rook ik (cannabis & sigaretten) enkel in een afgezonderde ontspanningsruimte, omdat ik de geur van rook ook niet altijd even aangenaam vind in mijn woning, in deze ruimte is een trouwens lucht ionisator aanwezig voor deze reden. Vrienden, familie en andere medebewoners hebben nooit een opmerking gemaakt over cannabisgeur, behalve als ze in de buurt komen van deze ruimte en er is juist gerookt.

Nu kreeg ik vandaag een klacht binnen per mail van mijn huisbaas over cannabisgeur. Ik heb direct contact opgenomen met hem en hij wist te melden dat ik dagelijks op het terras cannabis rook en ook in de gemeenschappelijke delen. Dit is absoluut niet waar. Wat ik wel kan bevestigen is dat ik eergisteren vlak bij de dampkap in de keuken stond, met een joint, voor +/-10 min. Mijn gok is dat via daar de lucht naar boven is getrokken en zo bij de bovenbuur is binnengeraakt. Ik krijg geregeld de geur van eten binnen via deze weg als mijn onderburen aan het koken zijn. Hij vroeg mij om per direct te stoppen met het roken van cannabis in zijn gebouw.

Ik heb vandaag nog mijn buurvrouw en een andere bovenbuur gesproken en deze waren beide zeer vriendelijk en gaven absoluut geen blijk van overlast. Dus ik veronderstel dat er niet echt overlast is.

In mijn contract en het huishoudelijk regelement staat er niets vermeld over het gebruik van cannabis. Enkel overlast word niet getollereerd. Er is op dit moment nog geen officiele klacht (aangetekend schrijven, PV,...) en ik wil dit zo mogelijk ook zo houden. Mijn bovenbuur is een heethoofd die zich niet inhoud, dit is te merken aan ruzies tussen hem en zijn vrouw. Dus bij de volgende keer zal hij zeker weer een klacht neerleggen. Ik voel absoluut geen behoefte om te stoppen met cannabis, ik heb niet de indruk dat er echt overlast is en ik wil dit ook niet op buiten straat doen, enkel binnenhuis. Ik heb persoonlijk meer dan genoeg maatregelen getroffen om overlast tot een absoluut minimum te beperken na het eerste incident.

Nu een kleine annecdote van enkele weken geleden dat mij momenteel op een dwaalspoor brengt. De wijkagent stond aan mijn deur voor enkele papieren in orde te brengen. Hij zag lange blaadjes liggen (voor cannabis) waarna ik mij excuseerde. Hij reageerde daarop, "Wat je doet in je woning en persoonlijk leven is jouw zaak."

Op dit forum vind ik enkele interessante aansluitende onderwerpen, dit zijn vooral extremere situaties naar mijn mening. Dealen, cannabisgeur, stank van etensresten, constant mensen over de vloer krijgen,... en alle combinaties daarvan. Daaruit concludeer ik dat ik mij niet al te veel zorgen moet maken.
Nu is mijn vraag, wat zijn de gevolgen als ik geen gehoor geef aan mijn bovenbuur en vooral huisbaas. Waar kan ik eventueel meer informatie verschaffen over hoe zulke situaties het best aangepakt worden. En is een email een juridisch bindend document. Ik heb hierop nooit bekend dat ik effectief cannabis rook. Enkel per telefoon. Ik weet uit ervaring dat een email gebruikt kan worden voor bewijsvoering bij betwistingen, ik laat ik zo altijd een papertrail na, maar een email als officiele klacht heb ik nog nooit gehoord.

PS: Mijn excuses voor het niet gebruiken van de umlaut, ik zit met een qwerty toetsenbord zonder nederlandstalige autocorrect...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 09 jan 2019 20:52

Cannabis is wettelijk verboden, maar aan bezit voor persoonlijk gebruik wordt lage vervolgingsprioriteit gegeven. Tenzij het bezit samengaat met 'verzwarende omstandigheden' of wanneer 'de openbare orde' verstoord wordt.

Indien de andere bewoners in het gebouw hierdoor worden gestoord kunt u daar dus zeker last mee krijgen.

Dat het niet als verboden in uw huurcontract staat is nogal wiedes: om welke reden zou alles wat wettelijk verboden is nog eens herhaald moeten worden in een huurcontract.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 09 jan 2019 22:04

Heb zelf jarenlang boven een cannabisgebruiker gewoond en ik kan u verzekeren dat het allesbehalve aangenaam is. Zeker als je er nog eens bovenop, zoals ik heb meegemaakt, bij een controle door de drugshond wordt geselecteerd en naar waarheid verklaart dat je niks bijhebt noch gebruikt.

Als u dit toch wenst te doen, zorg er dan voor dat uw buren er niks van kunnen merken. Als u overlast veroorzaakt, dan kunt u in extremis door de vrederechter uitgezet worden.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 09 jan 2019 23:09

Het gebruiken van cannabis blijft een misdrijf (ondanks de tolerantie hierboven vermeld), ik denk dat men uw huisbaas niets kwalijk kan nemen als hij liever geen misdrijven in zijn eigendom toelaat.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jan 2019 07:23

Geurhinder zorgt voor overlast bij de buren en dat is een inbreuk op de regels van uw huurcontract.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jan 2019 07:48

Er is eigenlijk ook geurhinder als er gekookt word, maar dit word getolereerd door de buren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WP002
Berichten: 1479

#7 , 10 jan 2019 08:16

Koken is niet verboden, cannabisgebruik wel.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 jan 2019 09:47

En kakken is ook niet verboden en stinkt ook.

tira00
Berichten: 929

#9 , 10 jan 2019 10:00

Koken is niet verboden, cannabisgebruik wel.
Wettelijk gezien toch niet in je eigen huis? (los van de overlast van geur)

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 10 jan 2019 10:02

En kakken is ook niet verboden en stinkt ook.
Intelligente en helpende bijdrage. Zowel de TS als de forumleden kunnen hier verder mee. :roll:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LeenW
Berichten: 12828

#11 , 10 jan 2019 10:04

Koken is niet verboden, cannabisgebruik wel.
Wettelijk gezien toch niet in je eigen huis? (los van de overlast van geur)
Toch wel, het bezit of gebruik van cannabis is een misdrijf.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 jan 2019 10:06

En kakken is ook niet verboden en stinkt ook.
Intelligente en helpende bijdrage. Zowel de TS als de forumleden kunnen hier verder mee. :roll:
Ik antwoord alleen op een intelligent antwoord van een ander forum lid, en tenslotte het gaat over geurhinder.
En ik ben ook een oude belg, maar ik kan nog af en toe eens lachen.

Terug naar “Huren”