Aanbod baan gekregen, 24u later nieuw lager aanbod

Bowtie
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Aanbod baan gekregen, 24u later nieuw lager aanbod

#1 , 09 jan 2019 17:44

Goedenavond,

Ik ben al vaker goed geholpen hier dus hopelijk vandaag weer!

Het gaat om iemand die gister een aanbod heeft gekregen voor een fulltime baan bij een bedrijf waar deze persoon stage loopt. Het is een groot bedrijf, zit over de hele wereld en dit aanbod kwam van HR.

Het aanbod staat als pdf-bestand zwart op wit en is gemaild, en HR wil/verwacht-?- antwoord binnen 7 dagen.

De persoon in kwestie ging vandaag terug naar het bedrijf en kreeg plots te horen dat het aanbod niet klopt ("iemand heeft een fout gemaakt") en nu is er een nieuw aanbod gedaan; een lager bedrag. Het gaat hier over een bedrag van rond de €150,-

Heeft deze persoon recht op het vorige aanbod, aangezien dit zwart op wit staat en de fout bij iemand anders ligt, niet bij de persoon die het aanbod kreeg? (Als er bijvoorbeeld gister al getekend was, wat dan? Omdat er aangegeven werd dat er een antwoord werd verwacht binnen 7 dagen was er gister niet getekend. Ik snap dat "als" vragen geen zoden aan de dijk zetten maar als een stok achter de deur kan het misschien helpen?)
Alvast bedankt voor enige verduidelijking!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2019 19:34

zolang er tussen de twee partijen overeen gekomen is kan men nog doen wat men wil.

Had hij gisteren onmiddellijk toegezegd en getekend dan was dit geldig .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 09 jan 2019 20:02

zolang er tussen de twee partijen NIETS overeen gekomen is kan men nog doen wat men wil.

Had hij gisteren onmiddellijk toegezegd en getekend dan was dit geldig .
Is het woordje NIETS geen ontbrekend woordje?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jan 2019 20:11

zolang er tussen de twee partijen NIETS overeen gekomen is kan men nog doen wat men wil.

Had hij gisteren onmiddellijk toegezegd en getekend dan was dit geldig .
Is het woordje NIETS geen ontbrekend woordje?
zou het echt niet weten
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bowtie
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jan 2019 20:22

Dank voor de antwoorden.

Houdt dit dan in dat ze bijvoorbeeld morgen terug een nieuw aanbod neer kunnen leggen voor een paar honderd euro minder?
Het originele aanbod staat op papier met naam en toenaam (ter verduidelijking)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 jan 2019 21:29

U heeft maar een overeenkomst wanneer alle partijen overeen gekomen zijn.

Anders is de overeenkomst niet bekrachtigt .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bowtie
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jan 2019 21:51

U heeft maar een overeenkomst wanneer alle partijen overeen gekomen zijn.

Anders is de overeenkomst niet bekrachtigt .
En als de persoon in kwestie al aan toekomstige collega's heeft aangegeven het aanbod te accepteren? Dit is waarschijnlijk vragen naar de bekende weg maar ik kan er bijna niet bij met mijn verstand dat een bedrijf een aanbod op papier zet en 7 dagen bedenktijd geeft maar dan de volgende dag een lager aanbod in de plaats geeft.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 jan 2019 22:01

Dit is net zoals een huis kopen, zolang er de twee partijen niet een overeenkomst heeft is er geen verkoop.
Als de verkoper zegt 220.000€ en de koper zegt ik ga er over nadenken kan de verkoper de volgende dag zeggen, ik heb er eens over geslapen maar ik moet 250.000€ hebben .

Dit is met alle overeenkomsten het zelfde, als er niks getekend is van beide partijen of mondeling overeen gekomen is, dan is er geen deal .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#9 , 10 jan 2019 16:32

Is dit niet zoals een offerte of een bod: eenzijdig bindend voor een bepaalde periode (hier 7 dagen)?
In alle bedrijven waar ik een aanbod kreeg, waren de contractvoorstellen alvast bindend, maar dit werd wel nog eens expliciet gezegd, dus ik weet niet of dit altijd zo het geval hoeft te zijn...

Bowtie
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 jan 2019 10:35

Is dit niet zoals een offerte of een bod: eenzijdig bindend voor een bepaalde periode (hier 7 dagen)?
In alle bedrijven waar ik een aanbod kreeg, waren de contractvoorstellen alvast bindend, maar dit werd wel nog eens expliciet gezegd, dus ik weet niet of dit altijd zo het geval hoeft te zijn...
Dat is helaas niet helemaal duidelijk; het aanbod werd gemaild waar bij werd geschreven "zoals we hebben besproken".
Maar het is hoe dan ook een lastige situatie; zelfs als de persoon toch kan laten zien dat het eerste aanbod zou moeten gelden, dan is dat geen fijne manier om zo te starten met de baan.
Er is in ieder geval een wijze les geleerd; niet wachten met tekenen als het aanbod goed is :wink:

KJ86
Berichten: 2663

#11 , 11 jan 2019 22:48

Het valt misschien nog te onderhandelen.
Honderdvijftig euro brutoloon per maand bijpassen, lijkt mij niet onoverkomelijk voor een multinational.
Bepaalde profielen zijn dun gezaaid en als je net van 't school komt, mis je misschien de assertiviteit om goede loonvoorwaarden te onderhandelen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”