Onze rechten en plichten op de camping

vbj
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Onze rechten en plichten op de camping

#1 , 08 jan 2019 02:49

Hallo, wij hebben jaar en dag een stacaravan in de Ardennen. Tot in november van vorig jaar ging alles uitstekend, maar de eigenaar van de camping word 80 jaar, en hij verkoopt zijn camping aan een Nederlander.
Van de nieuwe eigenaar ontvangen wij enkele weken geleden een brief. Hij schrijft in de brief ( niet aangetekend verstuurd ) dat het jaarlijks te betalen staangeld van 1200 Euro zal worden verhoogd naar 1500 Euro, iedereen die daar niet mee akkoord is, dient met zijn stacaravan te vertrekken ten laatste eind januari 2019. Diegenen die wel akkoord zijn dienen dit per email te bevestigen. Dat hebben wij trouwens gedaan omdat wij wensten te blijven.
Wij vonden dit nogal rationeel, maar tot daar toe. De afgelopen zondag was er (zoals ieder jaar) de gelegenheid om in de namiddag onze caravan te controleren om te zien als alles ok was ( de camping is alleen open van 1 april tot en met de laatste dag van september ).
Daar vertelde de nieuwe eigenaar aan iedereen dat hij wij nog slechts 1 jaar onze stacaravan mochten laten staan, en dat wij reeds op zoek moesten gaan naar een andere camping, want hij wil de camping uitbaten voor bezoekers met een tent/trekcaravan. Dat laatste had hij niet in de brief vermeld. Ik denk dat iedereen die dit leest zich kan voorstellen dat de eigenaars van de caravans op de camping verbolgen waren over de manier waarop de nieuwe eigenaar dit speelt. Iedereen loopt een financiele kater op, maar ook een emotionele. De nieuwe eigenaar probeert nog snel iedereen 1500 Euro af te troggelen om daarna iedereen van de camping af te smijten om er een Hollands bolwerk van te maken. Zo vond en zei dat iedereen die hiermee werd geconfronteerd.
Zo ver laten wij het niet komen, wij verlaten meteen de camping, en ik betaal die Hollander geen enkele cent. Precies daarom ben ik op zoek gegaan naar een andere camping die ik ook gevonden heb. Meteen erna ben ik naar een transporteur gegaan om de caravan zo snel als mogelijk te verplaatsen naar de nieuwe camping.
Maar dat kan pas half februari, terwijl wij weg moeten zijn eind januari ......
Ik wil met die Hollander geen enkele vorm van communicatie meer hebben, en mocht dat toch nog nodig zijn, dan zal ik dat doen via een advocaat.
Maar ik heb wel enkele vragen :

1 Mag de nieuwe eigenaar zo maar een verhoging door voeren van het staangeld van 1200 naar 1500 Euro ?
2 De opzegtermijn om de stacaravan te verplaatsen is slechts 1 maand, de transporteur kan de verplaatsing pas doen rond 15 februari, wat is de wettelijke opzegtermijn ?
3 Mag de nieuwe eigenaar voor de 2 laatste weken van februari staangeld eisen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel
Berichten: 375

#2 , 08 jan 2019 06:23

Wat staat er over opzegtermijnen in je huidig contract ?

vbj
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jan 2019 10:42

Dat was er niet toen wij voorheen op de camping kwamen.

Reclame

katwezel
Berichten: 375

#4 , 08 jan 2019 11:48

Gewoonlijk hangt er een reglement aan het bureel van een camping , mogelijks staat daar de info op

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jan 2019 12:05

1 Mag de nieuwe eigenaar zo maar een verhoging door voeren van het staangeld van 1200 naar 1500 Euro ?
Tenzij er een contract / overeenkomst / reglement is dat anders stipuleert: ja!
2 De opzegtermijn om de stacaravan te verplaatsen is slechts 1 maand, de transporteur kan de verplaatsing pas doen rond 15 februari, wat is de wettelijke opzegtermijn ?
Ik denk niet dat daar specifieke wetgeving rond is (er is wel wetgeving rond de voorwaarden om een campint te mogen uitbaten, maar over wat in de contracten moet staan? Ik vermoed van niet.) Dit betekent dus dat, als er geen contract / overeenkomst / reglement is die dit stipuleert, dit bij betwisting een rechter zal zijn die moet oordelen wat redelijk is.
3 Mag de nieuwe eigenaar voor de 2 laatste weken van februari staangeld eisen ? [/b]
Als de opzegtermijn van 1 maand juridisch OK zou zijn, kan de eigenaar inderdaad staangeld eisen voor de periode die de opzegtermijn overschrijdt.

Moraal van het verhaal: zoek eerst op wat de algemene voorwaarden van de nieuwe campinguitbater zijn, of je eventueel toch ergens iets op papier hebt.

En off topic: uw woede ten opzichte van de nieuwe eigenaar is wat misplaatst. Nieuwe eigenaar, nieuwe wetten, is nogal logisch. Het feit dat je niets op papier hebt waar je op kan terugvallen, is ook niet de schuld van de nieuwe eigenaar. Als er geen bestaande contracten zijn, kan de nieuwe eigenaar deze ook moeilijk respecteren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

vbj
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jan 2019 12:14

uw woede ten opzichte van de nieuwe eigenaar is wat misplaatst schrijft u

Gelukkig heb ik dat niet, dus uw vermoeden hierin is ook misplaatst. Maar ik heb wel de koe stevig met de horens vastgenomen. Toch dank voor uw antwoord dat heel anders is dan een jurist die ik vanmorgen heb geconsulteerd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 08 jan 2019 12:35

Indien er in het contract niets staat ivm met opzegtermijnen dan geldt volgens het gemeen recht een opzegtermijn van 1 maand. Die werd in uw geval duidelijk gerespecteerd.
Ergo: u kunt geen andere rechten doen gelden

" Maar ik heb wel de koe stevig met de horens vastgenomen."
Let maar goed op dat de geraadpleegde "jurist" u geen horens bezorgt....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 jan 2019 13:00

De enige die hier gaat winnen is de advocaat met zijn ereloon !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 jan 2019 13:22

uw woede ten opzichte van de nieuwe eigenaar is wat misplaatst schrijft u

Gelukkig heb ik dat niet, dus uw vermoeden hierin is ook misplaatst.
Neen, u praat verder héél neutraal over de nieuwe eigenaar: "Ik wil met die Hollander geen enkele vorm van communicatie meer hebben." Maar verder kan u perfect met die man door één deur... :roll: :roll: :roll:
Maar ik heb wel de koe stevig met de horens vastgenomen. Toch dank voor uw antwoord dat heel anders is dan een jurist die ik vanmorgen heb geconsulteerd.
Tja, leuk voor jou, in dat geval. Maar hoe een advocaat één en ander denkt hard te maken voor de rechtbank zonder ook maar iets op papier, is mij een raadsel. Maar bon, de advocaat heeft er een klant bij die hij kan factureren. Iets zegt me dat dit ook wel een zekere rol zal spelen in hoe de advocaat u uw kansen voorspiegelt. Aan u om te beslissen of u in die "overtuiging" van de advocaat mee gaat, natuurlijk.

Veel succes met uw zaak, in ieder geval!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”