Pin/puk niet ontvangen, gemeente wil niet opnieuw sturen

Nubje
Topic Starter
Berichten: 21

Pin/puk niet ontvangen, gemeente wil niet opnieuw sturen

#1 , 07 jan 2019 12:27

Beste forumleden,

Mijn vriendin is in de clinch met de gemeente. Zij moest een nieuwe ID kaart aanvragen en heeft hier het nodige voor gedaan. Pasfoto's afgeleverd, betaald, maar vervolgens is de brief met de pin en puk code nooit toegekomen.

Ze was hier op aan het wachten en heeft dagelijks de post gecheckt, maar naar ons weten is het nooit toegekomen.

De gemeente geeft aan dat in hun systeem staat dat het is verstuurd, en willen nu dat we een duplicaat aanvragen en hier opnieuw voor betalen. Hier zijn we het niet mee eens, het is niet onze fout dat de brief nooit is aangekomen. Hierop antwoord de gemeente dat wij contact moeten opnemen met de post.

Volgens mij is de afzender altijd verantwoordelijk voor de zending en dienen zij een gratis duplicaat te verzorgen als wij het niet hebben ontvangen, en dan verder met de post uitvechten. Of is dit niet van toepassing op de gemeente?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2019 12:36

Vraag aan de gemeente het bewijs dat het document bij u is afgeleverd.
Of ga naar de politie en leg klacht neer tegen de gemeente.

Nubje
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 07 jan 2019 12:41

Dit bewijs hebben we gevraagd, zij weigeren hier gehoor aan te geven.

Wat voor klacht kunnen we hiervoor bij de politie indienen? Heb hier geen ervaring mee.

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 07 jan 2019 12:54

Ik vraag mij af of dit als knevelarij aanzien kan worden, anders zie ik geen manier waarop de politie bevoegd kan zijn.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jan 2019 13:16

Ik vraag mij af of dit als knevelarij aanzien kan worden, anders zie ik geen manier waarop de politie bevoegd kan zijn.
Wat moet je dan doen LeenW
Wanneer je je als burger in regel wil stellen en de ambtenarij dit verhinderd..
Legt gij het dan eens uit i.p.v over knevelarij te spreken.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jan 2019 14:11

Ben je zeker dat de gemeente die brief met pin/puk codes verstuurt? Volgens mij wordt dat door de FOD binnenlandse zaken gedaan en passeren die brieven nooit in de handen van een gemeenteambtenaar.

Misschien ben je hier mee geholpen? http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/identitei ... g-pincode/

LeenW
Berichten: 12840

#7 , 07 jan 2019 14:24

Ik vraag mij af of dit als knevelarij aanzien kan worden, anders zie ik geen manier waarop de politie bevoegd kan zijn.
Wat moet je dan doen LeenW
Wanneer je je als burger in regel wil stellen en de ambtenarij dit verhinderd..
Legt gij het dan eens uit i.p.v over knevelarij te spreken.
Knevelarij is een misdrijf en valt dus onder politiebevoegdheid. In een gewoon geschil over het wel of niet versturen van een brief komt de politie niet tussen, dat is bevoegdheid van de rechtbank.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 jan 2019 16:30

Ok, en wat raad u topic schrijver dan aan?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 jan 2019 16:35

Ok, en wat raad u topic schrijver dan aan?
Ik denk dat LeenW gewoon wil zeggen dat dit geen zaak voor de politie is.

Ik zou de TS aanraden dit even voor te leggen aan de burgemeester en deze laatste vragen om te bemiddelen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 jan 2019 16:40

Wat tekst weggehaakd JurecaBE moderator

TS Vraag uw nieuwe pincode aan via deze link

http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/identitei ... g-pincode/

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 07 jan 2019 16:57

Al eens gezien hoe Bpost tegenwoordig met uw post omgaat ?
Staat gewoon op straat, iedereen kan dat meeritsen ...

Meldingen dat post simpelweg nooit besteld wordt, verkeerd besteld wordt, "verdwijnt", ... zijn intussen dan ook allesbehalve ongewoon geworden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 jan 2019 17:02

'k Zou de schuld niet meteen bij BPost leggen. Wij hebben een perfecte postbode en op de postbedeling in onze gemeente is niets aan te merken.

Net zoals er bij ambtenaren bij de burgerlijke stand al mensen zullen tussen zitten die de randjes er vanaf lopen, zal dit waarschijnlijk ook wel bij BPost het geval zijn, maar het is wat kort door de bocht om iedereen dan over dezelfd kam te scheren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#13 , 07 jan 2019 17:15

We zijn al lang op weg, niet naar een warme samenleving,maar naar een kille, waar iedereen voor zichzelf zijn weg baant en zeker niet in harmonie met anderen.

Nubje
Topic Starter
Berichten: 21

#14 , 07 jan 2019 20:51

Ben je zeker dat de gemeente die brief met pin/puk codes verstuurt? Volgens mij wordt dat door de FOD binnenlandse zaken gedaan en passeren die brieven nooit in de handen van een gemeenteambtenaar.

Misschien ben je hier mee geholpen? http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/identitei ... g-pincode/
Speelt het een rol wie het uiteindelijk opstuurt? Mijn vriendin heeft een betaling aan de gemeente gedaan en een overeenkomst met hen aangegaan. Of zie ik dit verkeer?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 08 jan 2019 09:25

Je hebt volledig gelijk dat je een pin en puk code moet ontvangen en dat het aan de verzender is om het bewijs voor te leggen dat jullie die ontvangen hebben. Als zij dat bewijs niet kunnen voorleggen, moeten zij dit opnieuw sturen.

Ik zou, zoals gevraagd, contact opnemen met de post om te vragen waar die brief is. Als zij u zeggen dat ze dit niet kunnen opzoeken of dat deze mogelijk verloren gegaan is, ga je met dat antwoord opnieuw naar de gemeente. Doe dit persoonlijk aan het loket en als ze je daar niet verder willen helpen, vraag je vriendelijk naar de verantwoordelijke en blijf je daar staan tot ze je wel willen verder helpen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Administratief recht”