Lening van buitenlandse vriend

Gianni_lon
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Lening van buitenlandse vriend

#1 , 06 jan 2019 19:09

Ik heb een lening van een buitenlandse vriend ontvangen (woont en gedomicilieerd in DE). Moet ik roerende heffing inhouden op de gedeelte van interesren wanneer ik hem terugbetaal? Bij mij weten, kan ik hem gewoon de interesten betalen zonder iets in te houden. Hij moet dit gewoon in DE aangeven als inkomsten.

Klopt dit dat ik niets moet betalen of inhouden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2019 10:21

Uw redenering klopt. Zoals bij iedere lening, moet je gewoon terugbetalen zoals afgesproken (met de afgesproken intresten), en moet de persoon die aan u het geld leent, de inkomsten (de intresten) aangeven bij de belastingen.
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 07 jan 2019 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gianni_lon
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jan 2019 10:26

Even een bijkomende vraag: als mijn buitenlandse vriend de inkomsten uit interesten niet aangeeft in zijn land, is de kans toch 0.0 dat de fiscus toch bij mij zou aankloppen. Klopt dit?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jan 2019 10:35

Waarom zou de fiscus bij u aankloppen? U hebt toch geen enkele vorm van winst / gewin bij deze lening? Als uw winst maakt met een activiteit die u met die lening financiert, moet u uiteraard die winsten wel aangeven.

Als die buitenlandse vriend leningen zou uitdelen in het kader van bijvoorbeeld een witwas-carrousel of andere frauduleuze constructie, zou je natuurlijk wel als medeplichtige in de problemen kunnen komen, maar als je zeker bent dat alles legaal is, ben jij in principe niets verschuldigd aan de fiscus.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gianni_lon
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jan 2019 10:44

Bedankt voor jouw reactie. Alles verloopt via de notaris en ik maak me geen zorgen. Het enige wat ik wilde weten is of ik roerende voorheffing moest inhouden of niet maar nu k dat weet, kan ik verder. Bedankt :)

Vraag: is een win-win lening alleen interessant als beide partijen inwoner zijn van België?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jan 2019 10:47

Als dit via de notaris verloopt, zou deze u toch moeten kunnen antwoorden op uw vragen? Hij is een professional. Op dit forum zijn het vrijwilligers, al dan niet met een juridische achtergrond die proberen naar best vermogen te antwoorden. Mijn antwoord kan dus potentiëel ook niet volledig correct zijn. Dus vraag het voor 100% zeker te zijn ook na bij de notaris. Hij kent ook de details van de lening...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gianni_lon
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jan 2019 11:10

OK bedankt. Ik zal het navragen bij de notaris ook. Ik wilde gewoon weten of mijn uitgangspunt klopte alvorens de vraag te stellen. Ik test graag mijn denkwijze en leer graag uit mijn fouten :)

Fortuin
Berichten: 1013

#8 , 07 jan 2019 13:24

Uw redenering klopt. Zoals bij iedere lening, moet je gewoon terugbetalen zoals afgesproken (met de afgesproken intresten), en moet de persoon die aan u het geld leent, de inkomsten (de intresten) aangeven bij de belastingen.
Is dit anders bij personen dan bij vennootschappen? Vennootschappen zijn verplicht aan de bron roerende voorheffing in te houden bij rentebetalingen, behoudens het gaat om leningen tussen afzonderlijke vennootschappen binnen de EU (of wanneer ze onder een dubbelbelastingverdrag vrijstelling hierop genieten). De roerende voorheffing werkt in bijna alle gevallen bevrijdend.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 jan 2019 14:09

Ik ga uiteraard van uit dat het hier om een lening tussen natuurlijke personen gaat (dat meen ik toch te mogen opmaken uit het feit dat het een vriend is die hem een lening geeft).

Maar nogmaals: de lening is bij een notaris gebeurd, dus deze laatste moet de TS perfect kunnen uitleggen wat er al dan niet moet gebeuren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”