rechtsplegingskosten na 7 jaar

Diesel62
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

rechtsplegingskosten na 7 jaar

#1 , 01 jan 2019 19:09

In 2001 heb ik een zaak aangespannen tegen mijn werkgever de FOD Financiën, in deze zaak werd ik bijgestaan door de vakbond welke de kosten van de raadsman en de gerechtskosten zouden dragen. Na eenmaal in beroep te zijn gegaan werd deze zaak uitgesproken in 2011 waarbij ik een deel van de rechtsplegingsvergoeding moest betalen. De raadsman van de vakbond ging alles verder regelen en ik heb verder nooit nog iets vernomen van deze zaak, tot ik 2 weken geleden ( 7 jaar na uitspraak ) via mail op de hoogte werd gesteld dat er nog een bedrag van 2300€ te betalen was, zijnde de rechtsplegingsvergoeding van deze zaak. Deze mail werd verzonden door de FOD Financiën ( dienst die zich bezig houd met invorderingen ).

Ondertussen ben ik niet meer gesyndikeerd maar toch heb ik zowel via mail als telefonisch contact opgenomen met de vakbond omdat ik tenslotte in de periode ( en erna ) aangesloten was. Zij gingen nu het dossier opzoeken en mij iets laten weten, maar tot heden heb ik nog niets vernomen.

Mijn vraag :

Stel dat de vakbond de rechtsplegingsvergoeding niet betaald heeft, kan men deze dan na 7 jaar nog steeds invorderen ? Is hier geen sprake van het overschrijden van een aannemelijke termijn ?

M.v.g.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 615

#2 , 01 jan 2019 19:45

Stel dat de vakbond de rechtsplegingsvergoeding niet betaald heeft, kan men deze dan na 7 jaar nog steeds invorderen ? Is hier geen sprake van het overschrijden van een aannemelijke termijn ?
Vakbonden doen veel (hoewel....) maar iets dat ze niet doen is in jouw plaats kosten betalen waarvoor jij veroordeld bent tot betalen.

P.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 01 jan 2019 19:51

"in deze zaak werd ik bijgestaan door de vakbond welke de kosten van de raadsman en de gerechtskosten zouden dragen"

De rechtsplegingsvergoeding maakt geen deel uit van de gerechtskosten.
Je zal die dus zelf moeten betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jan 2019 09:46

Art. 1018.Gerechtelijk Wetboek
De kosten omvatten :
[...]
6° de rechtsplegingsvergoeding, zoals bepaald in artikel 1022
De rechtsplegingsvergoeding is een gerechtskost.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”