Reisbureau stuurt gerechtsdeurwaarder voor een reis die ik niet heb geboekt?

Riya
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Reisbureau stuurt gerechtsdeurwaarder voor een reis die ik niet heb geboekt?

#1 , 26 dec 2018 21:27

Beste,

Vandaag kreeg ik uit het niets een brief van een gerechtsdeurwaarder in opdracht van een reisbureau om een schuld te betalen van €956 voor een reis dat ik niet heb geboekt. Twee jaar geleden kreeg ik ook eens een mail van de betreffende reisbureau dat ik een reis online had geboekt en deze nog moest betalen. Ik dacht dat deze een malafide poging was om mij geld te ontrekken. Maar nu twee jaar later ontvang ik een brief van een gerechtsdeurwaarder "laatste bericht voor dagvaarding"?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 26 dec 2018 22:04

Vraag aan de deurwaarder per aangetekend schrijven dat hij de bewijsstukken opvraagt bij zijn opdrachtgever dat u die reis geboekt had, en overmaakt aan u.
Als ze dit kunnen bewijzen... dan vrees ik voor u.

Weet dat een deurwaarder niets mag doen zonder dat er een rechter dit beslist heeft, dus zolang deze geen dagvaarding gestuurd heeft, is deze niets meer dan een (dure) incasso.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 dec 2018 08:34

Ik zou zelf naar het desbetreffende reisbureel stappen en daar eens gaan trommelen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 dec 2018 09:58

Het is raar dat je al de tweede maal is dat je van hen hoort dat je daar een schuld open staan hebben .

Vat de koe bij de horens en ga daar persoonlijk naar toe zoals Markje schrijft, voor er meerdere kosten van komen !
Die moeten daar bewijzen hebben, hebben ze dit niet, dan vraag je hun een briefje waarop staat dat je geen schulden daar heeft.
En doe de brief van de deurwaarder mee !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 dec 2018 10:34

Is onterecht een deurwaarder of een incasso bureel naar je adres sturen niet strafbaar?

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#6 , 27 dec 2018 10:56

Is onterecht een deurwaarder of een incasso bureel naar je adres sturen niet strafbaar?
als men dat blijft doen ook al heeft u de nodige bewijzen van het niet bestellen van de reis (in uw geval) geleverd, dan kan men inderdaad spreken van belaging.

het eenmalig eisen van een betaling is op zich niet strafbaar, deurwaarder doet ook maar wat er van hem gevraagd word.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 dec 2018 11:03

Is onterecht een deurwaarder of een incasso bureel naar je adres sturen niet strafbaar?
Waarom zou dit strafbaar zijn, een aangetekende brief sturen naar iemand waarom zou dit strafbaar zijn ?

Een gerechtsdeurwaarder mag zonder nazicht u een brief sturen.
Maar die deurwaarder mag en kan niet je inboedel opschrijven ZONDER een vonnis van een rechtbank
En hij kan ook niks betekenen zonder vonnis( sommige gevallen wel, hier niet van toepassing) , en hij moet ook altijd eerst de rijksregister nazien voor de naam en het adres, .

Maar een gewone brief hoeft hij niks na te zien .

Als ik je morgen een brief stuur, mark je moet me nog 10.000€ en dan ???
Iedereen kan zich vergissen, persoonlijk mee gemaakt voor de som van 10.000€ ben gedagvaard in de rechtbank van Kortrijk, ik kende die firma niet nooit van gehoord, wel ja ik ben daar geweest en de advocaat heeft zich verontschuldigt in bijzijn van de rechter !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 27 dec 2018 11:30

Vergissen is menselijk, maar als de tegenpartij doorzet nadat ze op hun vergissing zijn gewezen, dan kan dit wel degelijk belaging zijn.
"sowieso" schrijf je zo.

Riya
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 dec 2018 16:37

Bedankt voor de reacties, heb ze gestuurd dat ze maar eerst is afkomen met bewijzen. Trouwens die factuur was van januari 2015 dus bijna 4 jaar geleden, is er dan geen sprake van een verjaring al mocht het "waar" hypothetisch gezien?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 27 dec 2018 16:46

10 jaar
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#11 , 27 dec 2018 17:19

Plus twee jaar geleden hebben ze je ook al aangeschreven, dat verhindert de verjaring.

Even afwachten welke bewijsstukken ze voorleggen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

puttemanp
Berichten: 615

#12 , 27 dec 2018 17:19

Toch even vermelden dat heel veel mensen online gaan naar een reis op de sites van de bekende touroperatoren. Om de prijs te berekenen vullen ze alle persoonsgegevens in, niet bessefende dat ze eigenlijk een reis aan het boeken zijn.

Misschien is hier zo iets gebeurd?

P.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 27 dec 2018 20:18

. Twee jaar geleden kreeg ik ook eens een mail van de betreffende reisbureau dat ik een reis online had geboekt en deze nog moest betalen.
Op welke wijze hebben jullie toen gereageerd? Aangetekende brief, mail, telefoontje, of niet?

Riya
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 dec 2018 11:03

. Twee jaar geleden kreeg ik ook eens een mail van de betreffende reisbureau dat ik een reis online had geboekt en deze nog moest betalen.
Op welke wijze hebben jullie toen gereageerd? Aangetekende brief, mail, telefoontje, of niet?
Telefonisch en mail met de reisbureau zelf, hierna had ik een brief gekregen van een incassobureau. Daarvan kan ik me niet meer herinneren of ik erop heb gereageerd of niet, is ondertussen meer als 3 jaar geleden.

Extra info: het gaat over een Nederlandse reisbureau dat begint met Coren en eindigt met don. Ik had indertijd online over opgezocht op Nederlandse fora betreffend deze bedrijf en er waren nog mensen die gelijkaardige ervaring hadden met deze bedrijf.

Riya
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 dec 2018 11:07

Toch even vermelden dat heel veel mensen online gaan naar een reis op de sites van de bekende touroperatoren. Om de prijs te berekenen vullen ze alle persoonsgegevens in, niet bessefende dat ze eigenlijk een reis aan het boeken zijn.

Misschien is hier zo iets gebeurd?

P.
Met mijn ervaring met online reizen boeken wordt een reis pas effectief geboekt vanaf wanneer er betaald wordt. Er zullen wel malafide reisbureaus zijn die hiervan mss misbruik maken zoals grote keukenwinkels in NL waar als je een offerte ondertekend dat je automatisch 30% moet betalen. Had dit eens gezien op een programma, en dan probeerden ze ook de mensen schrik aan te jagen met een incassobureau enz.

R.

Terug naar “Andere”