Student extra kosten aangifte belastingen

Spoetnik123
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Student extra kosten aangifte belastingen

#1 , 18 dec 2018 10:43

Beste, Mijn zoon is nu op kot gegaan daar de afstand te ver is, hogeschool. Ik vernam dat ik als gescheiden vader, die onderhoudsgeld betaal, deze extra kosten mag aangeven in mijn belastingen, inschrijvingsgelden, aankoop compatibele pc vereist door de school, en zelfs zou men recht hebben op teruggave huur kot.
Nu stel ik mij de vraag, dit alles valt onder code 1390 in mijn belastingenformulier. Onder deze code geeft men ook het onderhoudsgeld in. Maar dat is beperkt tot 3200 eu max. Daar zitten de meeste mensen al ver boven qua uitkeringen. Als ik nu deze extra kosten ingeef van mijn zoon student hoge school, zal dit platform omhoog getrokken worden gezien de gewijzigde situatie, meer buitengewone kosten, hoger platform individueel? Of blijft dit platform op max 3200 aangifte gewoon bestaan, dan heeft alles geen zin, daar men daar zonder extra kosten al ver boven zit? groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 18 dec 2018 19:52

Schoolkosten zijn voor niemand aftrekbaar in zijn belastingaangifte.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Spoetnik123
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 dec 2018 22:04

Zowel gewone als buitengewone kosten
Het is eigenlijk de logica zelve dat een onderhoudsbijdrage zowel gewone als buitengewone kosten omvat. ‘Gewone kosten’ zijn dan alle gebruikelijke kosten m.b.t. het dagelijkse onderhoud van het kind. Daarnaast doen er zich bij de opvoeding van kinderen ook altijd buitengewone kosten voor: de uitzonderlijke, noodzakelijke of onvoorzienbare uitgaven die voortvloeien uit toevallige of ongewone gebeurtenissen en die het normale onderhoudsbudget overtreffen. Deze buitengewone kosten zijn uit hun aard niet regelmatig, waardoor de regelmatigheid van de betaling ook niet vereist is.

Zo zullen de studiekosten van uw kinderen die bij uw ex-partner verblijven maar (deels) door u gefinancierd worden, aftrekbare onderhoudskosten zijn. Het gaat daarbij om het inschrijvingsgeld, maar ook om de huur van een kot en de kosten van cursussen en studieboeken.

komt uit http://www.cornelis-budts.be/onderhouds ... l-bekeken/

en zo heb ik nog wel een stuk of vier forums, sites, en online-advies van advocaten gevonden die dit ook bevestigen?
Hoe zit dit nu?

Reclame

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 21 dec 2018 09:24

Dus uw logica volgend zou ik de school en opvoedingskosten van mijn kinderen, die ik heb met mijn wettelijke partner, en waar ik nog steeds een gezin mee vorm, gewoon kunnen aftrekken van mijn belastingen.. Dat wil dus zeggen dat alle kosten van de kinderen afgewenteld worden op de gemeenschap, jij dus ook.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 21 dec 2018 16:52

Inschrijvingsgelden en laptops van de kinderen fiscaal aftrekken dat gaat misschien in Utopia maar niet in België.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Spoetnik123
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 dec 2018 22:19

Dus uw logica volgend zou ik de school en opvoedingskosten van mijn kinderen, die ik heb met mijn wettelijke partner, en waar ik nog steeds een gezin mee vorm, gewoon kunnen aftrekken van mijn belastingen.. Dat wil dus zeggen dat alle kosten van de kinderen afgewenteld worden op de gemeenschap, jij dus ook.
Das niet mijn logica, ik citeerde een stuk uit de Internetsite die eronder bij genoteerd staat. Alle kosten afwentelen op de gemeenschap? dat zijn niet alle kosten, maar een percentage ervan, één derde nog... ik ken hedendaags wel andere onterechte geldverslindende stromen die ons gemeenschap aangesmeerd worden, maar dat is een ander zaak. Ik kon het maar vragen.

Spoetnik123
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 dec 2018 22:26

Inschrijvingsgelden en laptops van de kinderen fiscaal aftrekken dat gaat misschien in Utopia maar niet in België.
Thx, als men het niet vraagt, weet men het niet. Wel veel verkeerde professionele info op het net dan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 dec 2018 10:17

Inschrijvingsgelden en laptops van de kinderen fiscaal aftrekken dat gaat misschien in Utopia maar niet in België.
Wel veel verkeerde professionele info op het net dan.
Wat denk je, veel meer dan de juiste info .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Echtscheiding”