Beëindiging arbeidsovereenkomst met onderlinge toestemming

Joekie1965
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Beëindiging arbeidsovereenkomst met onderlinge toestemming

#1 , 18 dec 2018 10:35

Beste,

Ik ben momenteel 3 maanden in ziekte periode die loopt tot 31 december wegens problemen op het werk door slecht beleid en pesterijen. Ondertussen hebben er al 5 van mijn collega's ontslag gegeven en gaan naar een andere werkgever om dezelfde redenen.

Op 13 december en tijdens mijn ziekteperiode heb ik per aangetekend schrijven een "Beëindiging arbeidsovereenkomst met onderlinge toestemming" opgestuurd gezien ik ondertussen ander werk heb gevonden en zo snel mogelijk weg wil van die werkgever. Normaliter zou mijn opzegtermijn 5 weken bedragen maar heb op de overeenkomst 7/01/2018 vermeld om vroeger weg te kunnen.

Het probleem is nu dat ik geen reactie krijg van mijn werkgever op mijn aangetekend schrijven... en mijn vraag is nu of mijn ontslag al bindend is zonder zijn handtekening met dan de wettelijke opzegtermijn of dien ik terug een officieel standaard ontslag in te dienen met de wettelijke opzegtermijn erop vermeld?

Alvast bedankt voor uw feedback,
MVG,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 dec 2018 10:43

Hij hoeft er niet op te antwoorden je ontslag is er.

Maar de eind datum is deze wel juist?

je ontslag begint pas te tellen op 17/12, en dan 5 weken is volgens mij je laatste dag werk op 18/01/2019 dit is 2 weken langer dan wat u schrijft .

Je werk gever moet daar niet mee akkoord gaan en hij kan schade vergoeding eisen voor de dagen dat je u opzeg niet uit doet .

Maar de kans is natuurlijk groot dat hij dit niet gaat doen, want je zal wel al vervangen zijn na 3 maanden ziek zijn .maar je weet toch nooit natuurlijk.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2018 11:13

Als ze enkel via aangetekende brief een model voor een beëindiging in onderlinge overeenkomst heeft gestuurd kan het ook evengoed zijn dat ze nog geen geldige opzet gegeven heeft. Kunt u specifiek zeggen wat u juist hebt toegestuurd aan uw werkgever?

Reclame

Joekie1965
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2018 10:05

Dit is wat er in de brief staat en wat ik heb voorgesteld om vroeger te beëindigen.
De datum die opgegeven is niet de officiële maar de datum dat ik wens te vertrekken. (onderlinge overeenkomst).
Moet ik bij het niet ondertekenen van de werkgever hem terug een standaard ontslag indienen met standaard opzegtermijn of is dit schrijven al bindend tot ontslag nemen? (niet vroeger beëindigen maar met officiële opzegtermijn)

Brief:

AANGETEKEND,


Beëindiging arbeidsovereenkomst met wederzijdse toestemming,

Tussen,

Bedrijf met hoofdzetel te .............................., vertegenwoordigd
door ......................................., hierna de ‘werkgever’ genoemd.

En,

Dhr. werknemer, ....................................., hierna de ‘werknemer’ genoemd.

Wordt overeengekomen wat volgt,

De werknemer en de werkgever beëindigen de arbeidsovereenkomst met wederzijdse toestemming. De datum waarop de arbeidsovereenkomst wordt beëindigd, wordt vastgesteld op 7 januari 2019. Zowel de werkgever als de werknemer zien bij deze gelegenheid af van iedere opzeggingstermijn of opzegvergoeding.

Opgesteld te .........................., op 13 december 2018 in 2 exemplaren waarbij elke partij verklaart één exemplaar te hebben ontvangen.

Gelieve een exemplaar van dit schrijven ‘voor ontvangst en akkoord’ te ondertekenen en terug te zenden naar ......................., ......................




Voor akkoord, Voor akkoord,





………………………………………………….. …………………………………………………..

De werkgever De werknemer
(naam een handtekening) (naam een handtekening)

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 19 dec 2018 10:14

U doet een voorstel, uw werkgever wijst dit af (op te maken uit zijn stilzwijgen).

Er heeft geen ontslag plaats gevonden.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 dec 2018 10:19

Zoals Ghentian me reeds voor is, is dit geen ontslag die u heeft ingediend. Indien u vandaag nog uw aangetekende opzegging doet kan de opzegperiode ingaan op 24/12/2018. Indien u zelf langsgaat kan deze later deze week worden afgeleverd (met uw exemplaar getekend, al dan niet voor ontvangst of aanvaarding). Tot slot is er nog de optie om via deurwaardersexploot uw ontslag te geven.

Joekie1965
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 dec 2018 09:26

Vandaar dat hij niets laat weten....
Voor alle zekerheid heb ik gisteren per aangetekend schrijven mijn ontslag ingediend met ingang van maandag 24/12/2018 en met een opzegtermijn van 5 weken. En dit schrijven zou bindend moeten zijn. zie voorbeeld onderaan.
Allemaal vriendelijk bedankt voor uw feedback en prettige feestdagen gewenst.

Voorbeeld:

AANGETEKEND,


Geachte Heer ...,
Beste ...,

Gezien ik geen reactie heb mogen ontvangen op mijn aangetekend voorstel van
13 december 2018 over de beëindiging van mijn arbeidsovereenkomst met wederzijdse toestemming, dien ik hierbij mijn ontslag in.

Mijn opzegtermijn bedraagt 5 weken, die zal ingaan op maandag 24 december 2018.

Ik wil u bedanken voor de aangename samenwerking,


Met vriendelijk groeten,

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 dec 2018 10:07

Dit zal wel voldoende zijn en ook op tijd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”