Schoolkosten kind

MajorGibay
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Schoolkosten kind

#1 , 17 dec 2018 15:45

Beste,

Volgens het echtscheidingsvonnis van mijn partner moet hij instaan voor kosten hoger onderwijs en buitengewone kosten.

Nochtans stuurt school alle facturen naar mijn vriend ondanks dat hij ook alimentatie betaalt. School vertelde aan vader dat moeder vaders adres als dommicilieadres opgegeven had in school en zij daarmee de facturen naar vader sturen maar dat is niet zo, het verblijfs en dommicilieadres is bij de mama en staat ook zo gevonnist.

Zijn ex neemt alle beslissingen betreft de zoon ook eenzijdig wat hem eigenlijk niet zo veel uitmaakte omdat hji veronderstelde dat zij ook het beste voor haar zoon wou en dat het de goeie beslissing was maar nu zitten we met de school die liet weten dat zijn zoon niet mee kan maar de moeder het kind kost wat kost in deze school wil houden ondanks het negatief advies van de school. Ze staat niet stil bij het welzijn van zijn zoon omdat het voor hem frustrerend is om niet mee te kunnen op die school en dit ook irritatie opwekt voor de leerkrachten.
Nochtans zijn ze over zijn houding enzovoorts wel tevreden omdat de inzet er wel is. De school wenst hem naar een andere school door te verwijzen die hij wel aan zou kunnen. Ex weigert dit en overlegt niet met de vader. Vader vermoed dat zij niet wenst dat hij van school verandert voor haar gemak en imago maw dat zij in haar eigen belang denkt en niet in het belang van het kind en vader ziet uiteraard af dat het allemaal zo verloopt en dat moeder zo koppig en halsstarrig is betreft alles.

Toen vader contact opnam met de school ivm de hoge facturen zeiden die dat de helft van de facturen naar mij en de andere helft naar de mama gestuurd zouden worden.
Wel dan zijn het hele hoge facturen want hij krijgt maandelijks wel een factuur tussen 35 en 50 Euro gepresenteerd. Nu komen daar ook warme maaltijden bij.

Vriend heeft het vonnis er op nagelezen daar staat dat beiden het ouderlijk gezag hebben en dat vader dien in te staan voor de helft van de kosten van hoger onderwij en buitengewone kosten.

Mijn vriend zijn zoon zit in het 2e middelbaar bijzonder onderwijs in de richting bakkerij en zelfs dat is helaas geen haalbare kaart voor hem.

Zijn zoon is nu 15 jaar en zou ook graag wat meer bij ons zijn maar de mama verbied dit ook met hand en tand. Soms vragen wij om eens de vrijdag avond te komen omdat we dan een uitstap willen doen met hem of een weekend Ardennen en toch volhardt moeder in de boosheid. Het is haar volste recht, ze hoeft niet af te wijken van het vonnis maar het doet wel verdriet dat ze eigenlijk haar zoon onder druk zet om niet meer te komen dan dat het vonnis bepaalt anders reageert zij dit op hem af.

Verder doet zij echt wat zij wil, alles beslissen zonder overleg met betreft school, facturen laten naar ons sturen en dan nog de zoon verbieden om meer naar de vader te gaan. Het is niet rechtvaardig en pijnlijk voor de vader om in zo'n zwakke positie te zitten. Zij is het destijds afgetrapt met een andere man en heeft dan nog voor deze situatie gekozen.
Mijn vriend deed alles voor haar en zijn gezin. Toen de dokter zei toen hij baby was dat hij moest blokken onder het bedje steken tegen reflux kreeg de vader een tas warme soep naar zich gegooid met de woorden het is mijn kind en daar blijf je af. Er zijn serieuze steken los in de bovenkamer.

Wat staat mijn vriend nu te doen met de schoolfacturen ? Betwisten ? Raadsman inschakelen ?
Wat wordt er bedoeld met hoger onderwijs ? Is dit het middelbaar of is dit unief of hoge school ?
Moet zijn aangemaand worden dat zij een schriftelijk akkoord nodig heeft aangaande beslisissingen betreft schoolkeuze enzomeer.

Bedankt alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 17 dec 2018 17:24

Om te beginnen stuurt de vader het bewijs naar de school dat de zoon bij de moeder is gedomicileerd. (attest gemeente en kopij vonnis) dan moet de school de facturen naar de moeder sturen. Daarna stuurt de vader een mail naar de moeder waarin hij laat weten graag maandelijks een overzicht van de biezondere (school)kosten te krijgen, met een kopijof digitale scan van de facturen, zodat hij de juiste som kan storten op haar rekening. Ik ga er van uit dat er geen gelijke verblijfsregeling is (de zoon komt enkel in de weekends? De schoolmaalijden zijn geen schoolkosten en behoren te vallen onder de alimentatie of eigen uitgaven. dus in geval ven weekendverblijfsregeling, betaalt de vader daar niets van.

MajorGibay
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 dec 2018 19:01

Bedankt voor het advies alvast ! Het zoontje komt 1 op de 2 weekends van zaterdag middag tot zondag avond naar de papa.
Er is geen mail adres van de mama gekend.
Ik zal dit doorgeven aan de vader.
Dient er dan ook een herziening of betwisting aan de school overgemaakt worden?

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 17 dec 2018 19:41

Vanuit de documenten die je de school toestuurt (domicilie-adres kind en vonnis weekendregeling) moet de school de juiste conclusie maken: namelijk dat facturen naar de moeder gestuurd dienen te worden. De vader zou een begeleidend schrijven kunnen bijvoegen waarin hij nog eens uitlegt dat de facturen uiteraard naar de moeder gestuurd moeten worden. Als er geen mailadres gekend is, verstuur de brief dan per aangetekend schrijven naar de moeder.

MajorGibay
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 dec 2018 20:21

En wat als de moeder alles in het vonnis naast zich neer legt en de vader verder buiten alles houdt zoals schoolkeuze, gezamelijk ouderlijk gezag enzoverder. Kan de vader behalve een aangetekend schrijven verder nog iets doen daartegen of moet hij dit gewoon ondergaan ? Wat als zij weigert het vonnis te volgen betreft gezamelijk ouderlijk gezag ? Hoe wordt dit dan aangepakt ? Kan daar überhaupt iets aan gedaan worden ?Heeft de moeder zoveel macht in handen (zij weet het blijkbaar donders goed dat zij precies met alles weg komt)

Terug naar “Echtscheiding”