Opzegging huurcontract voor eigen gebruik

Reneee
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Opzegging huurcontract voor eigen gebruik

#1 , 17 dec 2018 10:08

Kan ik , als verhuurder, een huurcontract van 3 jaar ( geen 9 jaar ) opzeggen met een opzegperiode van 6 maanden voor EIGEN gebruik?
Indien niet wat zijn dan de mogelijkheden en de eventuele kosten die ik moet betalen aan de huurder.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mateuto
Berichten: 32
Juridisch actief: Ja
Locatie: Waregem

#2 , 17 dec 2018 10:24

Aangezien je niet onder de woninghuurwet valt, zal het gemene recht van toepassing zijn:

Art. 1745. Indien het een huis, een appartement of een winkel betreft, betaalt de verhuurder aan de uit het gehuurde gezette huurder, als schadevergoeding, een bedrag gelijk aan de huurprijs voor de tijd die (volgens de wet of de overeenkomst) gelaten wordt tussen de opzegging en het vertrek. <W 20-02-1991, art. 11>

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 17 dec 2018 10:27

En waarom zou dit niet onder de woninghuurwet vallen ?

Imho kan je dit gewoon niet opzeggen. Toch niet tegen de wil van de huurder in.

U kan altijd een oplossing onderhandelen. Een contract van vaste duur heeft nu eenmaal zijn voordelen, maar ook zijn nadelen.

Reclame

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 dec 2018 11:14

In principe kan zo'n contract onder woningverhuur niet worden opgezegd. Tenzij expliciet vermeld in de huurovereenkomst. Zelfs indien dit vermeld is in de overeenkomst kan het worden aangevochten bij de vrederechter. Het is belangrijk dat het alvast al een wederzijdse opzegclausule is, anders geef ik dit weinig kans voor het vredegerecht.

Best dus eerst eens het contract nakijken. Indien niets vermeld proberen in der minne iets te regelen. Indien dit niet lukt zult u toch het contract moeten eerbiedigen indien de huurder zijn verplichtingen naleeft.

Terug naar “Huren”