Wanneer huur indexeren

Avbogae
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

Wanneer huur indexeren

#1 , 16 dec 2018 20:27

Goedemiddag,

Wij verhuren een appartement sinds september 2016, getekend in juli 2016.
Wij zouden graag voor de eerste keer indexeren.
Je kan maar één keer per jaar indexeren, las ik. Als wij nu (deze maand) nog een brief sturen om de huur te verhogen, kunnen wij dan in de loop van 2019 nog eens indexeren? Of gaat dit niet omdat een brief met melding tot indexering, nu verstuurd, pas kan ingaan vanaf januari 2019?

Groetjes,
An

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 16 dec 2018 20:30

In september 2019 kun je opnieuw indexeren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#3 , 16 dec 2018 21:12

U kunt dus nu een indexatie vragen voor oktober, november, december (terugwerkend) en definitief vanaf januari '19.
Vanaf september kunt u dit opnieuw vragen.
Best de brief aangetekend versturen met een vensterenveloppe.

Reclame

Avbogae
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 dec 2018 21:34

Super, dankjewel. Het was me niet duidelijk op internet.
Terugwerkende kracht gaan we niet doen, we zijn tevreden met onze huurders. We wouden nu enkel indexeren + mogelijkheden naar toekomst toe nakijken.

bosprocureur
Berichten: 6857

#5 , 16 dec 2018 21:48

U kunt dus nu een indexatie vragen voor oktober, november, december (terugwerkend) en definitief vanaf januari '19.
Vanaf september kunt u dit opnieuw vragen.
Best de brief aangetekend versturen met een vensterenveloppe.

En om de puntjes op de i te zetten, u kunt nu een indexatie vragen voor december, en ook voor SEPTEMBER, oktober november. Dus de lopende maand + drie vorige maanden.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#6 , 16 dec 2018 21:53

Correct, ik twijfelde even over september (omdat de indexatie gevraagd wordt vanaf 1 januari, en daarna 3 maanden terugwerkende kracht), maar het is inderdaad het huidig tijdstip die telt voor de terugwerkende kracht.

Terug naar “Huren”