Huurverhoging

Marthe14
Topic Starter
Berichten: 33
Locatie: Tienen

Huurverhoging

#1 , 16 dec 2018 19:06

Beste,
Vervolg van mijn vraag op verhoging huurprijs:

Uw advies:

Als er verbeteringswerken werden uitgevoerd die de verhoging rechtvaardigen kan de huurprijs herzien worden
Indien u niet akkoord gaat kunt u beroep doen op de vrederechter.

Art. 7. Herziening van de huurprijs en de lasten.
§ 1. Onverminderd artikel 8 kunnen de partijen tussen de negende en de zesde maand voorafgaand aan het verstrijken van elke driejarige periode overeenkomen dat de huurprijs wordt herzien.
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter een herziening van de huurprijs toestaan indien blijkt dat de normale huurwaarde van het gehuurde goed ten gevolge van nieuwe omstandigheden ten minste twintig percent hoger of lager is dan de op het tijdstip van de indiening van het verzoek eisbare huurprijs.
(Hij kan tevens een verhoging van de huurprijs toestaan aan de verhuurder die bewijst dat de normale huurwaarde van het gehuurde goed met ten minste tien percent van de op het tijdstip van de indiening van het verzoek eisbare huurprijs is gestegen ten gevolge van werken die op zijn kosten in het gehuurde goed zijn uitgevoerd, met uitzondering van de werken die noodzakelijk waren om het goed in overeenstemming te brengen met de vereisten van artikel 2, eerste lid.) <W 1997-04-13/43, art. 9, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>

De verhuurder te laat met de aankondiging.
Zoals het artikel stelt: dit moet tussen de 9 en 6 maanden voor het verstrijken van de driejaarlijkse periode ter kennis gebracht worden.
Zoals u stelt zijn er geen werken uitgevoerd die een meerwaarde aantonen.
De waarde van het huis zal dus niet met 20% verhoogd zijn, noch is de nieuwe huurprijs dit. Twee redenen dus waarom de verhoging nier geldig is.

Gevolg van jullie raad:

Deze week, nadat ik haar dit artikel van jullie toegezonden had belde ze me hierover dat ze dan wel de index zou moeten aanpassen, die zou dan iets van een 19 euro zijn!
Ze zou ook langskomen om een rookmelder die al meer dan 2 jaar in één van haar schuiven lag te komen plaatsen!
Toen ze donderdag langskwam vroeg ze mij dat reeds getekende huurcontrakt en zei ze me dat de enige fout die zij gemaakt had dat ze te laat was met die 6 maanden en nam een bik en schrapte ze 1 januari 2019 en heeft erboven mei geschreven op beide contracten, die dus allebei ondertekend waren!!! Ge gaat daar toch gene advocaat voor nemen zeker, zei ze. Alles is opgeslagen zei ze me, als je moest weten wat ik aan grondlasten betaal... Moet ik daar dan voor opdraaien?
Ik heb geen dubbel beglazing, geen volet aan mijn voorgevel, ik heb al jaren terug gevraagd om een trapleuning aan mijn steile trap naar boven, dit heeft ze nu opgemeten maar wanneer zal deze geplaatst worden?
De kosten die ze gedaan hebben jaren terug was allemaal aan slijtage te wijten of mankement doordat het altijd door haar man de klusser die twee linkse handen heeft gedaan werden, zodat ik na zijn reparatie dikwijls een stielman moest laten komen die dan constateerde dat de verkeerde joints geplaats waren enz. Moest ik de middelen hebben om te verhuizen deed ik het maar dat gaat nu niet, spijtig genoeg...
Zou ik niet beter met al mijn papperassen naar de huurdersbond gaan?
Geen nacht is zo donker dat er geen morgend op volgt...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 16 dec 2018 19:39

Schrappingen/wijzigingen in een contract zijn ongeldig indien niet geparafeerd door alle betrokken partijen.
Ze moeten dus als ongeschreven worden beschouwd.
Dat is wat de huurderbond ook zal zeggen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 16 dec 2018 20:01

Stap gewoon naar de vrederechter. Hiervoor is geen advocaat nodig. Ben je ietofwat mondig, kan je dat best zelf, en dat zal minder kosten dan uw lidgeld van de huurdersbond, en geeft tenminste enige rechtszekerheid, hetgeen bij de huurdersbond NUL (0) is

Reclame

adizal

#4 , 16 dec 2018 20:24

Stap gewoon naar de vrederechter. Hiervoor is geen advocaat nodig. Ben je ietofwat mondig, kan je dat best zelf, en dat zal minder kosten dan uw lidgeld van de huurdersbond, en geeft tenminste enige rechtszekerheid, hetgeen bij de huurdersbond NUL (0) is
Ik loop nu ook niet hoog op met de huurdersbond, maar wat u schrijft over de huurdersbond is ver afwijkend van de waarheid.
De huurdersbond die hebben ook een juridische dienst met wel degelijk juristen. Maar er werken ook vrijwilligers die na een opleiding, juridisch advies geven aan huurders die bepaalde problemen hebben. Een abonnement voor juridisch advies kost geen 20€ of het moet nu opgeslagen zijn.
Ik wou dat even vermelden ter informatie..

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 16 dec 2018 21:11

Maar de huurdersbond doet niets vanaf het ook maar een beetje naar de rechtbank neigt te gaan, iets dat hier sowieso zal gebeuren.

@TS: contractswijziging mag je negeren, zoals gesteld is dit ongeldig (doorschrap die "mei" maar op jouw versie zelfs); daarom worden contracten ook geregistreerd bijvoorbeeld.
Gewoon verder betalen zoals je gewoon bent, tot je mogelijks een aangetekende zending krijgt voor indexatie.
Als de verhuurder meer wilt, zal deze het initiatief tot rechtbank moeten nemen (kost je, behalve tijd, niets, en je wint dit natuurlijk, verhuurder heeft geen poot om op te staan).

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 16 dec 2018 21:56

Tussen haakjes, is uw huurcontract geregistreerd ?

En woont u daar sinds januari , of sinds mei? of nog een andere datum?

Marthe14
Topic Starter
Berichten: 33
Locatie: Tienen

#7 , 17 dec 2018 11:45

Die huursverhoging ie gewoon een zelf geschreven brief en een copij voor mij, ik ben hier woonachtig sinds 3 september 1982, betaalde 10.000 Bf en elk jaar in november werd de index aangepast!
In 1991 heeft zij de huur ook eens opgeslaan van 10.000 naar 13.000 Bf.
Ieder jaar heb ik dan wel in november index bijbetaald.
Nu is ze dus met dit gewoon met de handgeschreven papier afgekomen dat de huishuur vanaf 1 januari 2019 in plaats van 578,90 euro 640 Euro zou bedragen dit vanaf 1 januari 2019, zou ze de index voor 2018 niet aanrekenen. Er zijn dus geen werken uitgevoerd die het huis een meerwaarde zouden kunnen geven.
Zij doet dit met de huurprijzen van de huizen te vergelijken in de omtrek, maar die huizen in orde, hebben dubbele beglazing enz....
Dit nieuwe huurcontract is niet geregistreerd!

Er is iets niet pluis, maar wat?
Geen nacht is zo donker dat er geen morgend op volgt...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 17 dec 2018 11:47

Dat is toch duidelijk:
ze mag niet eenzijdig het contract wijzigen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huren”