Ontslagvergoeding voor ambtenaar met gecombineerde loopbaan

Ambtenaar12345
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Ontslagvergoeding voor ambtenaar met gecombineerde loopbaan

#1 , 16 dec 2018 17:48

Beste forumleden,

Ik heb jarenlang een job voor de overheid gecombineerd met een job in de privé. Recent heb ik mijn ontslag als ambtenaar ontvangen (niet om dwingende redenen). Nu heb ik wel een beperkte uitleg gekregen over de ontslagvergoeding waarop ik recht heb, maar er zijn toch een aantal zaken waarbij ik vragen heb. Gezien het document enigszins vertrouwelijke informatie bevat, vroeg ik me af ik met iemand hierover via privé-bericht kan communiceren.

Alvast bedankt voor jullie medewerking,

Ambtenaar 12345

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 16 dec 2018 18:29

Beste, privéhulp is niet echt het doel van dit forum, daarvoor zoekt u best een advocaat. Kunt u misschien het document wat redacteren zodat het hier wel geplaatst kan worden?

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 16 dec 2018 19:18

Een vastbenoemd ambtenaar kan niet ontslagen worden met uitbetaling van een ontslagvergoeding. Ben je zeker dat je niet bij de overheid werkte met een contract onbepaalde duur ? Dan kan je immers net zoals in de privé ontslagen worden met opzegtermijn en opzegvergoeding. Vastbenoemde ambtenaren kunnen wel ontslagen worden wegens bv zware fout doch dit is zonder opzegvergoeding en onderhevig aan specifieke procedures.

Reclame

Ambtenaar12345
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 dec 2018 10:21

Bedankt voor jullie reactie. Ik werkte op een ministerieel Kabinet ('beleidscel'). To be honest, weet ik niet welk statuut je hebt als kabinetsmedewerker?

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 dec 2018 11:31

kabinetsmedewerkers hebben een compleet apart statuut en vallen dus niet onder ambtenaren. Ikzelf ben hiervan onvoldoende op de hoogte. Best nog even vermelden voor welke regering u gewerkt heeft.

Ambtenaar12345
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 dec 2018 14:22

Het komt neer op het volgende artikel:

Art. 18. § 1. Op het einde van de legislatuur of in geval van ontslag van een Regeringslid, kan de betrokken minister of staatssecretaris binnen de perken van de toegekende budgettaire middelen een forfaitaire toelage wegens ontslag of beëindiging van de functie toekennen aan de leden, experten, uitvoerende personeelsleden en medewerkers, (...), zo die generlei beroeps- of vervangingsinkomen of rustpensioen genieten. <KB 2003-10-23/32, art. 19, 003; Inwerkingtreding : 12-07-2003>
Een overlevingspensioen, een werkloosheidsuitkering, een uitkering wegens ziekte, moederschapsuitkering of het gewaarborgd bestaansminimum toegekend door een Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn worden voor de toepassing van het eerste lid, niet als een vervangingsinkomen beschouwd.
§ 2. De ontslagtoelage wordt in maandelijkse schijven toegekend, mits maandelijkse voorlegging door de belanghebbende van een verklaring op eer waaruit blijkt dat hij gedurende de betrokken periode generlei beroepsactiviteit uitoefende, of dat hij zich bevindt in één van de voorwaarden bepaald in § 1, eerste lid.
§3. De ontslagtoelage wordt niet beschouwd als loon voor de toepassing van de werkloosheidsreglementering, noch voor de berekening van de sociale zekerheidsbijdragen.


Hoe ik het vetgedrukte interpreteer is dat de ontslagvergoeding gewoon een extra toelage is bovenop bv. een werkloosheidsuitkering. Bovendien, aangezien ik eveneens een ander beroepsinkomen heb, zou ik geen recht hebben op deze ontslagvergoeding. Maar dat is toch niet conform met waarop iemand die ontslagen wordt, recht op heeft, lijkt me? Als je een ontslagvergoeding krijgt bv. bij Ford, dan staat de vergoeding die je ontvangt toch volledig los van het al dan niet hebben van een nieuw/ander inkomen?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 17 dec 2018 14:29

Tijdelijk werken op een kabinet is niet vergelijkbaar met wat een vaste baan was bij Ford.
De regeling voor kabinetsmedewerkers is slechts een subsidiair vangnet voor degenen die na ontslag zonder beroepsinkomen of ouderdomspenioen vallen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Ambtenaar12345
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 dec 2018 14:34

Dus als ik deeltijds in de privé werkte en deeltijds op een Kabinet (en dus ook voor beiden een deeltijds loon kreeg), heb ik nu enkel mijn deeltijds loon in de privé en geen enkel recht op die ontslagvergoeding?

Ambtenaar12345
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 dec 2018 14:36

Tijdelijk werken op een kabinet is niet vergelijkbaar met wat een vaste baan was bij Ford.
De regeling voor kabinetsmedewerkers is slechts een subsidiair vangnet voor degenen die na ontslag zonder beroepsinkomen of ouderdomspenioen vallen.
Waarom zou 4 jaar werken op een Kabinet niet vergelijkbaar zijn met 4 jaar werken op Ford of eender welk ander bedrijf? Lijkt me toch totaal niet logisch dat de eerste minder beschermd is als de tweede?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 17 dec 2018 15:58

Omdat het een ander contract is,
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Ambtenaar12345
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 dec 2018 17:21

Dus als ik deeltijds in de privé werkte en deeltijds op een Kabinet (en dus ook voor beiden een deeltijds loon kreeg), heb ik nu enkel mijn deeltijds loon in de privé en geen enkel recht op die ontslagvergoeding?
Kan iemand nog bevestigen of dit correct is?

Sirkii
Berichten: 5396

#12 , 17 dec 2018 19:23

Zoals geschreven is het statuut van kabinetsmedewerker een speciaal statuut dat niet vergelijkbaar is met het statuut van ambtenaar of contracten van onbepaalde duur.

Je zal het volledige statuut er op moeten nalezen want de §2 die je kopieerde stelt idd dat er generlei inkomen mag zijn.

Kan je niet voltijds terug naar waar je werkte voor je deeltijds naar het kabinet trok? Ambtenaren normaliter altijd. Maar ws heb je privé moeten overschakelen op halftijds werk (of werkte je al halftijds)

Verdere details ken ik helaas niet van het kabinetsmedewerkersstatuut.

Terug naar “Andere”