andere banden op 2de handswagen

Boyuni
Topic Starter
Berichten: 7

andere banden op 2de handswagen

#1 , 16 dec 2018 00:08

Dag, ik kocht onlangs een 2de handswagen bij een verkoper. Toen we besloten de auto te nemen betaalden we een voorschot en werd ermee naar de keuring gegaan. Na afhaling hebben we ontdekt dat de banden verwisseld zijn omdat we hierop gelet hebben bij aankoop en dat de banden nu heel erg versleten waren, we hadden amper zelf 5 km gereden van de garage naar ons huis. Dit kunnen we niet bewijzen natuurlijk, misschien naar keuring gaan en zien of hij afgekeurd wordt voor de banden? Daarnaast stond er op het 1ste factuur dat er geen garantie was (wat vooraf wel gezegd was). Na hierover gebeld te hebben kregen we een nieuw factuur met vermelding van garantie m.u.v. van zowat alles wat je kan bedenken.
Kunnen we aanspraak maken op de garantie voor de banden, de kilometerstand kan wel aantonen dat we bijna niet gereden hebben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 dec 2018 09:33

Ik dacht dat op banden zo wie zo geen garantie is.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 16 dec 2018 09:39

Neen, misschien niet, maar wat je besteld hebt moet ook geleverd worden, dacht ik.

Zet de keuring geen merk op hun formulier ?

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 16 dec 2018 10:58

Je kan waarschijnlijk niet bewijzen welke banden er op de auto lagen. Helaas.
Wat de waarborg zelf betreft : die is normaal twee jaar. Voor tweedehandswagens kan die beperkt worden tot één jaar, maar het moet wel expliciet in de verkoopovereenkomst staan dat de garantie ingeperkt wordt tot 1 jaar. Als dat niet duidelijk in de overeenkomst staat, heb je recht op 2 jaar garantie. 1 jaar is dus het minimum.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 16 dec 2018 12:23

Het gaat hier niet om garantie maar om niet-conforme levering.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 16 dec 2018 18:55

Daarnaast stond er op het 1ste factuur dat er geen garantie was (wat vooraf wel gezegd was). Na hierover gebeld te hebben kregen we een nieuw factuur met vermelding van garantie m.u.v. van zowat alles wat je kan bedenken.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LeenW
Berichten: 12825

#7 , 16 dec 2018 19:21

Jazeker, maar het probleem is dat de banden vervangen zijn tussen afsluiten verkoop en levering. Dat is een probleem van niet-conforme levering, niet van garantie.

Terug naar “Consumenten Koop”