Opzegperiode zelfstandige thuisverpleegkundige

SamRa
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Opzegperiode zelfstandige thuisverpleegkundige

#1 , 12 dec 2018 10:45

Beste,

Ik ben zelfstandige thuisverpleegkundige. Ik zit momenteel in mijn opzegperiode.
Onlangs ben ik een dag ziek geweest. Nu eisen ze dat ik mijn dag dat ik ben ziek geweest terug zal inhalen na mijn opzegperiode omdat het zo staat vermeld in de samenwerkingsovereenkomst. Ben ik verplicht deze dag in te halen?
Ik vind het zo belachelijk.. Ben echter nooit ziek geweest van zolang ik er werkte en nu doen ze zo moeilijk.
Als ik die dag niet zou werken, heeft dit financiële gevolgen voor me (schadevergoeding?)

Mvg,
Sam

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 dec 2018 11:20

Je bent zelfstandige en hebt een contract met een klant (die u dan waarschijnlijk inzet om patiënten te gaan verzorgen). Wij kennen de inhoud van uw overeenkomst met uw klant niet, dus niemand hier kan daar iets zinnigs over zeggen.

Als uw contract spreekt van een aantal "opzegdagen" bij het stopzetten van de overeenkomst, zal u deze opzegdagen moeten presteren. Een dag dat u ziek bent, is geen gepresteerde dag en zal u dan inderdaad moeten inhalen. Als u dit niet doet, verbreekt u de overeenkomst. Geen idee welke schadevergoeding hiervoor in het contract staat vermeld? Indien daar niets over vermeld staat, zal het een rechter zijn die beslist.

Had u nu werknemer geweest die zijn opzeg gegeven had, had de ziektedag de opzegperiode niet verlengd, maar u bent geen werknemer maar een zelfstandige die een contract heeft met een klant.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 dec 2018 11:29

U heeft zelf het contract getekend, dus lees wat erin staat dan weet je het, hier is niemand met een glazen bol hoor !
Voor u als zelfstandige geld de wet op de arbeidsovereenkomsten niet, en daar heeft u zelf voor gekozen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 dec 2018 12:01

Voor u als zelfstandige geld de wet op de arbeidsovereenkomsten niet, en daar heeft u zelf voor gekozen.
In theorie wel, maar voor zover ik weet is de thuisverpleging een sector waar veel mensen in schijnzelfstandigheid "gedwongen" worden. Veel van deze verpleegkundigen bekijken zichzelf dan als "werknemer" van hun "baas", terwijl het eigenlijk een klant - leverancier relatie is, geen werknemer - werkgever relatie.

Maar bon, juridisch / theoretisch gezien heeft de TS er inderdaad zelf voor gekozen om als zelfstandige aan de slag te gaan en contracten met klanten af te sluiten. TS moet dit contract respecteren. Meer kunnen wij daar niet over zeggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 dec 2018 12:37

In theorie wel, maar voor zover ik weet is de thuisverpleging een sector waar veel mensen in schijnzelfstandigheid "gedwongen" worden.

...
Daar is nu een zeer grote opkomst in de horeca, nl koks die zelfstandig gaan werken aan 15 a 20€ per uur als zelfstandige !!!

Ongehoord !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”