Mag ik voor privacy terrasmuur dichtmaken?

Dalynx
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Mag ik voor privacy terrasmuur dichtmaken?

#1 , 12 dec 2018 09:32

Beste forumleden,

ik wist niet goed in welke categorie ik dit moest plaatsen dus heb ik het hier gepost.

Ik zit met het volgende probleem:

ik woon in een rijwoning die op een hoek staat van de straat in een hoek met een buur.
Mijn buur haar terras komt aan de rechterkant op mijn terras uit met enkel een dunne muur met openingen zodat de buren nog lichtinval hebben.
Nu staat deze muur van haar terras recht op de scheidingslijn tussen de gebouwen in en komt haar terras zelfs 10 cm over de scheidingslijn aan mijn kant.
En zodoende heeft zei schuin inkijk op mijn living en zit zei hier door te gluren..

Ik ga zo meteen naar het loket omgeving horen wat mijn opties zijn maar ik ben ook benieuwt naar jullie mening.

Ik heb het gevoel dat haar terras al in overtreding staat volgends de volgende artikelen:

Art. 678. Men mag op het besloten of niet besloten erf van zijn nabuur geen rechtstreekse uitzichten of uitzicht gevende vensters, noch balkons of andere soortgelijke vooruitspringende werken hebben, tenzij er een afstand van negentien decimeter (...) is tussen de muur waar men die maakt, en het erf. <W 15-12-1949, art. 28>

Art. 679. Men mag op datzelfde erf geen zijdelingse of schuine uitzichten hebben, tenzij er een afstand is van zes decimeter (...). <W 15-12-1949, art. 28>

Art. 680. De afstand waarvan sprake in de twee vorige artikelen, wordt gerekend van het buitenvlak van de muur waarin de opening gemaakt wordt, en, indien er balkons of andere soortgelijke vooruitspringende werken zijn, van hun buitenrand tot aan de scheidslijn van beide eigendommen.

Zei zal dit terras aangelegd hebben in afspraak met de vorige eigenaar van dit huis.
Dus ik vroeg mij af in hoeverre het al dan niet afdwingbaar is dat de zijmuur dichtgemaakt kan worden, ik ben er niet op uit hun terras af te nemen,
maar ik wil ook geen constant gegluur en dan zwijg in nog over de scheld tirades.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Edit: Ik wil er nog even bij vermelden dat ik al heb geprobeerd te bemiddelen met de buur in kwestie en deze er enkel op uit is mij hier weg te pesten/hun wil door te drijven dat wij ons terras niet meer zouden gebruiken dit werd vanaf dag 1 dat wij hier woonden al duidelijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Dalynx
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 dec 2018 10:31

Update:
Volgends de gemeente klopt het dat de buren hun terras in overtreding ligt zelfs 10cm over de scheidingslijn maar zou het er vanaf hangen wie eerst (ik mijn raam of zei haar terras) gebouwd heeft.
Ze vermelden er wel bij dat ze dit niet zeker weten maar ze is zeker in overtreding op afdeling III afstand tussen werken vereist bij bijpaalde bouwwerken.

Update 2:
Morgen gaat er een agent met mij mee als bemiddelaar om het geschil bekend te maken en met de buren te praten zodat ik geen wervelstroom van verwijten/scheldingen over mij krijg.

Dalynx
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 dec 2018 11:15

Kan ik dit laten afdwingen dat de buur de muur dicht?
Ik zal de buur het volgende document voorleggen onder toezicht van de wijkagent voor geen scheldtirade over mij te krijgen:


Betreft: geschil tussen XXXX XXXX XXXXX en XXXX XXXX XXXxx
Beste Buur:

Uit een bezoek aan het loket omgeving en stedenbouw XXXXX is gebleken dat uw terras in overtreding staat met het burgerlijk wetboek:erfdienstbaarheden van licht en uitzicht.
Art. 678. Men mag op het besloten of niet besloten erf van zijn nabuur geen rechtstreekse uitzichten of uitzicht gevende vensters, noch balkons of andere soortgelijke vooruitspringende werken hebben, tenzij er een afstand van negentien decimeter (...) is tussen de muur waar men die maakt, en het erf. <W 15-12-1949, art. 28>
En
Art. 679. Men mag op datzelfde erf geen zijdelingse of schuine uitzichten hebben, tenzij er een afstand is van zes decimeter (...). <W 15-12-1949, art. 28>

Gezien u dus op minder dan 6 decimeter van de scheidingslijn schuine inkijk hebt op onze woning kunnen wij niet anders dan actie ondernemen.
Uit dit bezoek aan omgevingsloket XXXXX is ook gebleken dat uw terras de scheidingslijn met 10 cm overschrijdt.
Nu ben ik geen onmens en wil ik graag dat u uw terras behoud maar de scheidingswand tot op hoogte brengt van het dak zodat uw inkijk niet meer mogelijk is.
Aangezien uw terrasafscheiding geen gemeenschappelijke muur is en volledig eigen aan uzelf zal u dit moeten volbrengen.

Nu zijn er twee opties:
-U gaat er mee akkoord dat de bestaande terrasmuur volledig dichtgemaakt wordt d.m.v. een stenen muur.
-Ik maak zelf een muur naast uw terrasafscheiding.

Indien u hier niet mee akkoord gaat wordt dit voor de vrederechter voorgelegd.
Met mogelijke resultaat dat u bouwerken aan uw terras moet volbrengen.

Hooggeachtend, XXXXXX XXXXXX.

(Dit document is aangemaakt in 2 duplicaten en zal overhandigt worden onder toezicht van een diender van de wet)

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”