Opzegtermijn bij ontslag door werknemer CAO 32bis

PINBA
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Opzegtermijn bij ontslag door werknemer CAO 32bis

#1 , 11 dec 2018 17:25

Na overname handelsfonds door een andere vennootschap werd tevens een overnameovereenkomst voor werknemers ondertekend in kader van CAO 32 bis. De bestaande anciënniteit werd dus weerhouden. Collega wenst nu ontslag te nemen, maar beweert dat hij hiermee geen rekening mee moet houden voor zijn opzegtermijn. Enkel de datum indiensttreding bij overnemer zou bepalend zijn; niet de anciënniteitsdatum.
Volgens mij klopt dit niet. Aangezien we tegenstrijdige info krijgen, graag jullie standpunt hierover.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 dec 2018 11:30

Op de website van Partena (https://www.partena-professional.be/nl/ ... nderneming) lees ik dit:
De wijziging van werkgever heeft geen invloed op de arbeidsovereenkomsten en de rechten en plichten die daaruit voortvloeien.
Daaruit zou ik opmaken dat de werknemer, als hij ontslag geeft, rekening moet houden met de datum dat hij bij de overgenomen firma in dienst kwam.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

PINBA
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 dec 2018 09:31

Bedankt voor je antwoord. Maar ik interpreteer het dan net andersom: aangezien er niets verandert blijft de oorspronkelijke datum van tel en niet die van overnemer. Dus langere opzegtermijn.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 dec 2018 09:32

Bedankt voor je antwoord. Maar ik interpreteer het dan net andersom: aangezien er niets verandert blijft de oorspronkelijke datum van tel en niet die van overnemer. Dus langere opzegtermijn.
Net wat ik zeg: de datum van indienstreding van de OVERGENOMEN firma, niet die van de OVERNEMENDE firma.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”