Verkeersspiegel en/of parkeerverbod aanvragen wegens gevaarlijke uirit garage

Droedelzak
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

Verkeersspiegel en/of parkeerverbod aanvragen wegens gevaarlijke uirit garage

#1 , 11 dec 2018 08:28

Dag forumleden,

Ik woon in een appartementsblok met een ondergrondse parking. Het uitrijden van deze parking is spijtig genoeg altijd een gevaarlijke onderneming. Mensen parkeren zich reglementair, maar zeer kort op de uitgang, aan beide kanten. Vaak gaat het hier om bestelwagens waardoor het zicht nog meer belemmerd is. Hierdoor moeten ik en mijn vriendin bijna altijd volledig blind de rijbaan en fietspad betreden. Daarbij komt nog het gegeven dat men hier vaak 70 rijdt ipv de reglementaire 50.

Gisteren lag er bijna een bromfietsrijder op haar motorkap dus hoog tijd om eens te polsen of de syndicus geen maatregelingen zou kunnen treffen om deze situatie veilig te maken.

Kan men een spiegel aanvragen om te plaatsen aan de overkant van de weg? En/of een parkeerverbod met gele stippelijnen van 1 wagenlengte lang, langs beide kanten van de uitrit?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 11 dec 2018 10:17

vragen aan de gemeente/stad staat vrij, hoe beter u (of de syndicus) de zaak voorbereid en met goede bewijzen/argumenten komt, des te beter.

maar het is geen garantie


langs de andere kant, beetje pushen op het thema veiligheid met de aankomende verkiezingen kan soms wonderen doen ;)

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 11 dec 2018 11:23

Het is natuurlijk wel zo, dat als iedereen met een vergelijkbare uitrit een dergelijk stilstaan- en parkeerverbod zou vragen, parkeren in sommige straten vrijwel onmogelijk wordt.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 dec 2018 12:04

over het algemeen beslist een mobiliteitscommissie hier over. Een of meerdere leden van de commissie komen in de regel wel ter plaatste, maar lang niet allemaal. Zorg dus dat uw aanvraag goed gedocumenteerd is door voldoende duidelijke overzichtsfoto's zodat de leden die niet ter plaatse zijn geweest mee zijn in het verhaal. Sommige besturen beslissen trouwens pertinent om geen spiegels te plaatsen op openbaar domein, omdat die soms een onterecht gevoel van veiligheid geven.

Droedelzak
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 dec 2018 08:24

Het is natuurlijk wel zo, dat als iedereen met een vergelijkbare uitrit een dergelijk stilstaan- en parkeerverbod zou vragen, parkeren in sommige straten vrijwel onmogelijk wordt.
Volledig akkoord. Ik denk maar luidop na.
over het algemeen beslist een mobiliteitscommissie hier over. Een of meerdere leden van de commissie komen in de regel wel ter plaatste, maar lang niet allemaal. Zorg dus dat uw aanvraag goed gedocumenteerd is door voldoende duidelijke overzichtsfoto's zodat de leden die niet ter plaatse zijn geweest mee zijn in het verhaal. Sommige besturen beslissen trouwens pertinent om geen spiegels te plaatsen op openbaar domein, omdat die soms een onterecht gevoel van veiligheid geven.
Jammer, een spiegel lijkt mij toch al een begin. Ik ga het in ieder geval laten aankaarten bij de syndicus. Want het is volgens mij maar een kwestie van tijd dat er ongelukken gebeuren.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 13 dec 2018 18:52

Want het is volgens mij maar een kwestie van tijd dat er ongelukken gebeuren.
Dat komt helaas veel voor omdat er zoveel auto's zijn.... In de jaren 50 en 60 waren er geen problemen, maar nu is straatparkeren overal moeilijk omdat de straten al vol blik staan.De enige echte oplossing is een andere mobiliteit, maar daar wordt nauwelijks over nagedacht. Meer te voet gaan, meer openbaar vervoer, fiets en per pedes apostolorum, en zo het aantal auto's drastisch verminderen. Kinderen met de auto naar school brengen en dan klagen over fijn stof en verkeersveiligheid : veel absurder kan het niet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”