Maak me zorgen

Karkar
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Maak me zorgen

#1 , 10 dec 2018 22:54

Beste mensen

Door een fout dat ik heb gemaakt in mijn verleden ben ik bang dat ik mijn job die ik al 4 jaar doe verlies. Ik heb een feit (1ste en laatste) gepleegd 10 jaar geleden. En die staat op mijn uittreksel strafregister (model3) model 1 en 2 zijn gewoon blanco. Omdat ik toen werkstraf had gekregen kwam het niet op mijn strafblad maar op model 3 blijkbaar wel.

Nu toen ik mijn contract tekende 4 jaar geleden moest ik een uittreksel afgeven. Dus algoed was die 1 en 2 blanco.

Ben ik strafbaar? Die vraag spookt al 4 jaar door mijn hoofd. Ik durf het niet ter sprake te brengen op werk.

Kan iemand met kennis hierover me aub duidelijk maken of ik in fout ben of niet?

Ik doe mijn
Job uitstekend en heel graag.

Groetjes
Een bezorgde man

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 11 dec 2018 06:40

U hebt een uittreksel afgeleverd, afgeleverd door de juiste instantie. En daar stopt het mijns inziens.

U kan wellicht eerherstel aanvragen (hier zitten kenners genoeg die u kunnen verder inlichten).

Succes, en een rustige kerstdag !

Karkar
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 dec 2018 12:34

@bosprocureur
Bedankt voor uw snelle respons, maar moesten ze daar ooit onverhoopt achterkomen (model 3) word ik dan ontslagen op staande voet omdat ik nooit heb gezegd dat ik in mijn verleden een feit heb gepleegd?
Das namelijk mijn angst.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 11 dec 2018 13:02

Nu toen ik mijn contract tekende 4 jaar geleden moest ik een uittreksel afgeven. Dus algoed was die 1 en 2 blanco.

Ben ik strafbaar? Die vraag spookt al 4 jaar door mijn hoofd. Ik durf het niet ter sprake te brengen op werk.
Afhankelijk van de functie vraagt men een ander uittreksel
Als men indertijd model 1 of 2 vroeg en het was OK, dan is er toch geen probleem ?

https://www.antwerpen.be/nl/info/52d505 ... afregister

daar staat een beroepenlijst waar "model 3" voor nodig is, kijk het eens na

Karkar
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 dec 2018 13:21

@inzuma In de tijd vroegen ze naar een bewijs van goed gedrag & zeden. In ieder geval vroegen ze geen model 3. Maar omdat ik de job zo graag doe, ben ik bang dat ze ooit achter die jeugdzonde komen. Ik was 18 nu ben ik er 28. En bedankt voor de lijst. Wist niet dat die bestond. En 1 en 2 bij mij is gewoon blanco allegeluk.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 dec 2018 15:25

Zoals hierboven gezegd was je in orde door een correct model 1 en 2 af te geven aan uw werkgever, zoals deze laatste vroeg. Daarmee is dus de kous af.

Geen idee wat je uitgespookt hebt, natuurlijk, maar stel dat dit iets is dat reputatieschade aan uw werkgever kan aanrichten, zou dit mogelijk wel gevolgen kunnen hebben.

Een fictief voorbeeld: het feit waarvoor u de werkstraf kreeg was hetvolgende: u hebt indertijd de server van uw school gehackt om uw examenresultaten aan te passen.

Uw werkgever is actief in de IT-branche / netwerkbeveiliging en dit in dezelfde buurt als waar uw school vroeger was. Plots krijgt uw werkgever opdracht van uw oude school en verneemt het verhaal van uw hacking. Dit kan op zich voldoende zijn voor uw werkgever om de samenwerking stop te zetten. Ze zullen u uiteraard wel correct moeten ontslaan (met de correcte opzegperiode of verbrekingsvergoeding).

U zou dan de reden van ontslag kunnen aanvechten voor de arbeidsrechtbank, maar ik denk dat deze wel eens kan oordelen dat uw werkgever het zich niet kan permitteren om mensen in dienst te hebben die bekend staan als vroegere hackers...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 dec 2018 15:34

Er is hier iemand maar momenteel ziek die daar echt alles over weet.

Maar persoonlijk denk ik dat dit na X aantal jaren het niet meer vermeld word !

En toch zou ik bij gelegenheid eens de moeite doen om eer herstel te bekomen !!

Mocht je weten hoeveel mensen zo zijn zoals u, met jeugd zonden?, je bent echt niet alleen hoor, wat jaren voorbij is , wel dit is het verleden het is nu dat telt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Karkar
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 dec 2018 16:40

Het was eigelijk een domme weddenschap dat ik met een vriend had uitgespookt. Nl. kaskes openbreken op de voetbal. Maarja, voor het gerecht is dat natuurlijk diefstal met braak maar daar stond ik als 18 jarige niet bij stil.

Ik heb mijn lesje daarna snel geleerd. En toch blijft het me achtervolgen bij alles. Dat staat er dus op die model 3 en vandaar dat ik me schuldig voel op mijn werk en bang ben omdat ik die info heb achtergehouden indertijd. En me de vraag stel of ik strafbaar ben voor dat. Maar aan de andere kant is dat 10 jaar geleden en wil ik niet dat dat nog enige impact heeft op de job die ik al 4 jaar met alle plezier doe en met zeer goede evaluaties.

Wat eerherstel betreft, bij wie kan ik dat laten opstellen en is dat wel mogelijk in mijn geval? Hoelang duurt het voor ik die verkrijg en is dat discreet?

Ik wil jullie alvast 1 voor 1 hartelijk bedanken want ik heb al heel wat antwoorden gekregen op vragen waarmee ik jaren zat bosprocureur, tom en denlowie en inazuma.

En hoop dat die zieke snel beter word en mijn situatie eens bekijkt :D

Groetjes allemaal

Terug naar “Administratief recht”