Allimentatie/onderhoudsgeld en kindergeld

Phae0212
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Allimentatie/onderhoudsgeld en kindergeld

#1 , 10 dec 2018 22:25

Goede avond allen

Ik heb een vraag over de alimentatie die mijn vader betaald aan mijn moeder en over het kindergeld dat ze krijgt om mij te onderhouden.

Ik ben 21 jaar en ik woon nog bij mijn moeder en daar is nog steeds mijn domicilie. Maar ik ben de laatste 2 jaar meer bij mijn vriend en zijn ouders thuis (90 % van de tijd). Zelf ben ik een student aan de hoge school en heb ik een studentenjob. Ik bezit ook een wagen die ik zelf bekostig, verzekering, wegentaks en benzine inclusief. Ik krijg geen zakgeld want mijn moeder haar excuus is dat ik een inkomen heb. Hierdoor is het voor mij dan ook onmogelijk om te kunnen sparen. Ik werk van mijn 15 jaar en heb hier nog geen cent aan overgehouden.

Nu is het probleem dat ik op het einde van de maand niet rond kom zonder financiële steun van mijn vriend en diens ouders. Die mij eigenlijk kost en inwoon verschaffen. 's Middags betaal ik mijn eigen lunch. Aangezien mijn moeder geen kosten heeft aan mij, zelfs amper water en elektriciteit, laatstaan eten of drinken. Nu is mijn vraag of ik zelf recht heb op geheel of gedeeltelijk het kindergeld en/of alimentatie. Mijn vader zou dit ook prefereren aangezien hij het beu is om geld dat voor mij bedoeld is in haar privéleven zien te verdwijnen.

Als dit het geval is, kan ik dan stappen ondernemen via bijvoorbeeld de familierechtbank om zo toch geheel of gedeeltelijk iets te krijgen van het onderhoudsgeld. Want als student die werkt is het bijna onmogelijk om voor mezelf te zorgen.

Zelf beschik ik ook niet over de financiële middelen om een groot proces te voeren en momenteel kan mijn moeder dit wel.

Als dit nog langer doorgaat of als ik de financiële steun van mijn vriend of zijn ouders verlies zal ik genoodzaakt zijn om mijn studies te staken en werk te zoeken zodat ik "kan leven". Het zou jammer zijn om mijn droom om mijn bachelor in de rechtspraktijk te moeten stoppen enkel en alleen door mijn moeder haar gebrek aan financiële steun.

Bedankt alvast
Phae0212

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding