Verdeling algemene kosten

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

Verdeling algemene kosten

#1 , 10 dec 2018 19:15

Beste, we hebben een appt in een gebouw van 7 appt. 11 jaar aan een stuk heeft een van de appt de rol van syndicus op zich genomen, volledig gratis. Wel heeft die telkens iedereen 1/7 laten betalen en niet in verhouding met de quotitetiten in het gebouw. We hebben 10,8% en hebben telkens 1/7 betaald hetzij 14,28%. Vanaf nov 2018 hebben we een officiele syndicus en die is van plan (volgens verslag av, waar niemand bij stil stond) om ons reserve fonds in de verhouding van de quotiteiten. Eerst hebben we te veel betaald gedurende 11 jaar en ten tweede zelfs ons betaalde deel van op dit moment 4300 euro -reserve fonds- verkeerd te verdelen onder eigenaars. Ik heb dit gemeld aan de nieuwe syndicus, dat niet correct is, en dat het moment is om alles correct te herverdelen en de correctie van in het verleden ook te verrekenen in de verdeling van de 4300. Er zijn 2 appt dit 11 jaar dus 'maar' 14,28% betaald heeft ipv 17%. De rest 5 appt ongeveer 3-4% te veel. Welke gerechtelijke procedure bestaat om de reserve fonds correct te verdelen? Moeten we in meerderheid zijn voor de correctie of kan ik voor mijn deel alleen naar de vrederechter? Want een vqn de eigenaars heeft aangegeven dat hem niet geintereseert is in een correctie?Gemiddeld waren de kosten ong 2300 euro per gebouw/jaar.
Wat kan ik doen om ons geld te recupereren en ons spaarfonds correct te laten verdelen. Dank voor raad

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 10 dec 2018 19:45

Uw aandeel in het reservefonds kan niet kleiner zijn dan wat u hebt bijgedragen.
U moet zich dus verzetten tegen het verkleinen van uw aandeel in dat fonds voor wat betreft de stortingen gedaan in het verleden.
Indien niet te regelen in der minne dan via vredegerecht.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 dec 2018 20:09

Beste, bedankt voor antwoord. Kan ik nssr de vrederechter ook voor de correctie van vorbije 11jaar? En wie is mijn tegenpartij? De nieuwe of de oude. De nieuwe verdeelt verkeerd. De oude rekende verkeerd af en niemand stond bij stil omdat een gratisse was. Bedankt al voor antwoord

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 10 dec 2018 20:26

Uw afrekeningen voor de kosten zijn definitief geworden, telkens vanaf vier maanden na de jaarlijkse goedkeuring van de afrekeningen.
Uw stortingen in het reservefonds daarentegen kunnen niet verdwijnen. Indien dat het geval zou zijn dan dient u de Vereniging van Mede-Eigenaars te dagvaarden, aangezien zij het zijn die in fine die wijziging goedkeuren. Doe dat zo snel mogelijk en alleszins binnen de 4 maanden na de goedkeuring ervan door de algemene vergadering.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 dec 2018 11:11

We hebben eigenlijk geen reserve fonds aangelegd, dit is de overschot van de voorbije jaren.
De nieuwe sysndicus zal deze op een andere manier willen verdelen dat het betaald is.
Het frank is pas nu gevallen wat de bijdragen van de voorbije jaren betreft. En willen dus in verhouding rechtzetten zoals in de statutten der gebouwen instaat, zoals de sydicus nu verder ook tewerk zal gaan. Maar in het verleden hebben we dus gelijk betaald. En in onze situatie is dit te veel.
Nu pas beseffen we dat we te veel betaald hebben en willen deze zaken rechtzetten.
Tesamen met de herverdeling van de zogezegde 'reservefonds'.
Wat kunnen we doen?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 11 dec 2018 12:27

Voor de reeds afgerekende kosten is correctie te laat.
Dat heb ik reeds uitgelegd.
Het geld dat er nu nog is zijn in feite provisies voor de werkingskosten, een voorschot op de periodieke afrekening. Provisies behoren onveranderlijk toe aan degenen die ze betaald hebben. Dus het deel dat u van die nog aanwezige provisies hebt betaald is en blijft uw eigen provisiebetaling.
Herverdelen van betaalde en nog aanwezige provisies is je reinste onzin. Onvoorstelbaar hoe verward men wel moet zijn om op zo een dom idee te komen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 dec 2018 16:07

Beste,
Bedankt voor je tips.
Als er niemand verward is in dit gesprek vrees is dat je de enige bent.
Als je geen normaal/constructief kan antwoorden op vragen, GELIEVE JE TE ONTHOUDEN, je frustraties interesseren mij niet.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 11 dec 2018 17:34

Als mijn antwoord niet constructief was voor u - het geeft u gelijk en tegelijk een argument ter uwer verdediging- dan weet ik het niet meer.
De dommerik is de syndicus waar u zelf niet mee akkoord gaat en niet uzelf.

Wel ontbreekt het u aan elementaire beleefdheid.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 11 dec 2018 18:08

Je schrijft dat er 4300€ batig saldo is op de VM rekening. Da s 600€ per appartement. De kleine appartementen hebben 3-4% te veel betaald. Da s 18-24€ ...

Zoals al geschreven kan je goedgekeurde jaarverslagen/afrekeningen niet meer wijzigen. Daarvoor kan je dus niet proceduren.

Mocht je willen procederen voor uw deeltje van dat saldo dan is het al eerst van belang wat er in het exact in het verslag staat en of dit het voorwerp uitmaakte van een stemming. Als je niet tegengestemd hebt dan zal de vrederechter - als hij het dossiertje al ontvankelijk verklaard ongegrond verklaren omdat je niet tegengestemd hebt....

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 11 dec 2018 18:34

De laatste paragraaf van Sirkii is pertinent en vervolledigt het plaatje. Indien de betwiste "verdeling" goedgekeurd werd door de AV dan hebt u 4 maanden na die AV om beklag te doen. Indien u niet tegenstemde dalen uw kansen om gelijk te krijgen echter exponentieel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”