Biermanden vekopen voor het goede doel

rabbes
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Biermanden vekopen voor het goede doel

#1 , 10 dec 2018 14:27

Beste raadgever(s),

Voor een nog te bepalen goed doel wil ik in samenwerking met de middenstand van mijn gemeente biermanden verkopen.
Het lijkt mij verstandig om dit als rechtspersoon te doen en bijgevolg een VZW op te richten.

Enkele vragen;

- Mag ik bier verkopen als VZW? Het gaat om verschillende soorten op fles. (Heb ik een vergunning nodig?)
- Mag ik deze manden laten verkopen door de beenhouwer, de bakker en de schoenmaker?
- Mag ik als VZW een schenking doen aan een goed doel?
- Mag ik via sponsoring een startkapitaal verkrijgen? (Welke documenten dien ik hiervoor te onderschrijven?)

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 10 dec 2018 20:57

1) Waarom zou dit niet mogen? Zolang je geen winstoogmerk hebt...
Een vergunning is wel nodig, aangezien het levensmiddelen zijn.
Je hebt een toelating van het FAVV nodig dus.

2) Ja, jij verkoopt die aan hun, zij verkopen deze door (met eventueel nog een percentje voor hun).
Voor de schoenmaker telt echter hetzelfde: deze zal dan ook een FAVV vergunning nodig hebben.

3) Ja

4) Ja, een debetnota is voldoende hiervoor (een factuur kan natuurlijk ook).

rabbes
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 dec 2018 21:35

Bedankt voor uw reactie, Blaatpraat.

Als er kenners zijn die nog tips of opmerkingen hebben, laat maar weten.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 11 dec 2018 12:01


4) Ja, een debetnota is voldoende hiervoor (een factuur kan natuurlijk ook).
Een debetnota hoort bij een factuur; hij verhoogt het factuurbedrag. Het is dus geen op zichzelf staand document.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”