waarschijnlijke bouwovertreding

SonjaBausmans
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

waarschijnlijke bouwovertreding

#1 , 10 dec 2018 13:05

Hello,
Als wij een vermoeden hebben van een bouwovertreding in een klein appartementsgebouw ( 7 appartementen ) door één van de eigenaars !
Hebben allemaal dezelfde blokpolis . Er zijn namelijk twee appartementen volledig gesloopt om er één praktijk van te maken ! Nu een paar jaar later beginnen alle waterleidingen te springen en vloeren te barsten . Wat zijn onze mogelijkheden ?
Alvast bedankt
Frank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 dec 2018 13:27

als u wil weten of de werken om twee panden samen te brengen tot één vergund zijn, kan u dat eenvoudigweg opvragen bij het gemeentebestuur die die vergunningen aflevert.

Als u schade heeft door die uitgevoerde werken, zal u dat moeten kunnen bewijzen. U zal dus waarschijnlijk een expert moeten aanwerven en betalen, al dan niet in samenspraak met uw verzekeraar.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 10 dec 2018 13:37

En die expert en bijbehorende zaken, best samen met de andere benadeelde eigenaars, neem ik aan?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 10 dec 2018 13:40

De te volgen weg: syndicus, VME,...
Wat zegt de blokpolisverzekering over de "springende leidingen"?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

SonjaBausmans
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 dec 2018 14:40

Bedankt voor de reacties !
De blokpolisverzekering wil al niet meer tussenkomen voor alle schade ! Reden : te veel schadegevallen ( lekken )
Als ik een expert aanstel word dit dan door de blokpolis gedekt ? ( rechtsbijstand )
Grt

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 10 dec 2018 15:32

Als er teveel schadegevallen in een pand zijn kan de verzekering zicht terugtrekken. Ik vrees dan ook dat de blokpolis nog zal tussenkomen in uw geval. Je zal de oorzaak van die springend leidingen moeten weten, om de oorzaak en de verantwoordelijke hiervoor te kunnen aanpakken.
Hoe oud is het gebouw?

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 10 dec 2018 15:44

Best eens de bijzondere voorwaarden van de blokpolis opvragen. Mogelijks is er al een vermelding dat waterschade (bijvoorbeeld) niet meer gedekt wordt, of dat er een echt substantieel eigen risico voorzien is.

Zolang die dekkingen echter niet uitgesloten werden, zijn ze u momenteel m.i. verworven.

Let wel, die verzekering dekt enkel gevolgschade, en zeker niet de herstelling van de oorzaak (tenzij commerciële tussenkomst voor pietluttigheden bijvoorbeeld).

SonjaBausmans
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 dec 2018 20:21

Het gebouw is 25 jaar oud !

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 10 dec 2018 20:53

Ja, akkoord.


En ik ben geen bouwkundige, maar uit hetgeen u vermeldt van uitgebroken (steun)muren, vloeren barsten, leidingen die het begeven.... denk ik dat het hoog tijd wordt om maatregelen te nemen, en geen halve.

Zet die syndicus van u eens aan het werk aub, roep een BAV bijeen,.... verzamel de nodige info betreffende de bouw, algemene vergaderingenen besluiten, vergunningen, verbouwing + toelatingen , historiek van de waterlekken in een gebouw van intussen ocharme 25 jaar....

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”