Schatting waarde woning als grond waarschijnlijk verkavelbaar is

annpeeters
Topic Starter
Berichten: 79

Schatting waarde woning als grond waarschijnlijk verkavelbaar is

#1 , 09 dec 2018 21:04

Hallo,

Mijn kinderloze tante is overleden, haar nog levende broers waaronder mijn vader doen een erfenissprong zodat de woning in de erfenis van mezelf en mijn neven en nichten terechtkomt.

De woning zelf is bouwvallig en heeft pakweg een waarde van 200.000 EUR (buurt van Leuven). De woning is half-open bebouwing, maar het perceel grond (11a) kan WAARSCHIJNLIJK verkaveld worden in twee percelen voor open bebouwing wat in dit geval een waarde rond de 350.000 zou hebben (en neem dan pakweg 20.000 tot 30.000 EUR voor afbraak, verkaveling en opnieuw metsen van de zijgevel van de woning die naast het huis stond).

Gezien het perceel lang alle kanten hoekig is, is er geen zekerheid dat verkavelen mag. Dat zal ook niet geweten zijn binnen de 4 maand (termijn indienen aangifte).

Wat doen we best in zo'n geval? Een schatter-expert laten komen maar welke waarde gaat die inschatten? Of voorlopig de 200.000 schatten en met de inner van de successierechten afspreken dat indien we meer krijgen dat achteraf geregeld wordt (zonder boete), kan dat?

Andere opties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5408

#2 , 10 dec 2018 08:16

Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat de fiscus 200.000€ zal accepteren voor een grond van 11 are in t Leuvense zelfs als t superslecht gelegen is. Een juiste schatting is natuurlijk van belang omdat de succssierechten zo hoog zijn. k Zou t laten schatten door een erkende schatter.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 dec 2018 09:25

En het is een schatting van de huidige waarde, niet de waarde in de nabije of verre toekomst.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 10 dec 2018 12:45

Een bouwgrond met een af te breken woning heeft minder waarde dan een lege bouwrijpe bouwgrond.
Afbraakkosten en in orde stellen van een bouwterrein (ook verwijderen bomen, enz) kost veel meer dan de meeste mensen vermoeden.

En zoals reeds vermeld is het de waarde in de huidige toestand welke geldt voor de successierechten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

annpeeters
Topic Starter
Berichten: 79

#5 , 10 dec 2018 22:00

Toch blijft het een moeilijke oefening:
- huidige waarde woning om bv. te renoveren 200.000 EUR
- afbraak woning en nieuwbouw op 1 perceel, waarde 240.000 schat ik
- afbraak woning en nieuwbouw 2 percelen, waarde 320.000 schat ik

Maar opties 1 en 2 zijn niet zeker (2 nog minder zeker dan 1).

Het mag dan Leuven zijn, maar het is wel een uithoek (grens Pellenberg en Linden), perceel heeft een knik en onregelmatige vorm, weinig voorzieningen in de buurt (dichtsbijzijnde bushalte = 1 km), ik volg al jaren Immoweb en denk dat de prijzen realistisch zijn.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 11 dec 2018 12:10

Laat gewoon een door de fiscus aanvaarde schatteer komen, en dan weet je het exact. Het helpt niet om hier eindeloos te zitten hopen op een lage schatting en hoge opbrengst

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”