gebrekkige post bezorging bpost

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

gebrekkige post bezorging bpost

#1 , 09 dec 2018 19:41

al meerdere malen bemerkt dat bpost geen afhaal bericht achterlaat.
3keer meegemaakt dat een aangetekend stuk verzonden is maar ben niet op de hoogte gesteld om het op te halen.
tot nu toe heb ik door telefoon en email kennis kunnen nemen van de berichten maar wat als ik door geen kennisgeving door bpost termijnen verlopen zijn?
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 dec 2018 12:57

Als je zou kunnen bewijzen dat je geen bericht in je bus gekregen hebt, zou je bpost kunnen laten opdraaien voor eventuele gevolgen van het feit dat je een aangetekende zending niet op tijd ontvangen hebt / kon af halen.

Maar hoe ga je dit bewijzen? Hoe ga je bewijzen dat er geen papiertje in uw bus zat om die aangetekende zending af te halen?

En moest de aangetekende zending een aanmaning voor een factuur zijn, kan een rechtbank argumenteren dat het betalen van de originele factuur sowieso uw verantwoordelijkheid was.

Anyway, moest ik van u zijn, ik zou klacht neerleggen bij de post en vermelden dat u reeds verschillende malen geen bericht van een aangetekende zending gekregen hebt. De post kan de postbode (of andere verantwoordelijke) daar dan op aanspreken. Als dit probleem blijft, kan je daarna de ombusdienst aanspreken.

Maar juridisch gezien denk ik niet dat je héél veel kan beginnen, aangezien je héél erg moeilijk aan bewijzen zal raken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 dec 2018 13:32

Inderdaad; klacht indienen bij Bpost maar aan de andere kant ook zorgen dat u zelf 100% recht in uw schoenen staat (facturen op tijd betalen, postadres bij iedere instantie goed doorgeven, brievenbus goed bereikbaar en gemarkeerd met uw naam en huisnummer...)

Ook handig om weten: als u meneer Janssens heet en de brief is geadresseerd naar mevrouw Janssens, dan gaan ze hem niet meegeven.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 dec 2018 15:19

En zorgen dat je een goede en afsluitbare brievenbus hebt. Ik zie soms in appartementsgebouwen brievenbussen waar de deurtjes niet zijn afgesloten en zelf half zijn opengebroken. Niet verwonderlijk dat daar uit soms post kan verdwijnen, maar dat is dan UW verantwoordelijkheid

LeenW
Berichten: 12811

#5 , 10 dec 2018 15:34

Dan even het wettelijke: De inhoud van een aangetekende zending wordt geacht gekend te zijn, m.a.w. u kunt zich hier niet op beroepen als u hierdoor bv. ergens iets te laat betaald.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 dec 2018 15:58

Da's waar, maar moest de TS kunnen bewijzen dat BPost de aangetekende zending niet bezorgd heeft, zou ze de geleden schade mogelijk kunnen verhalen op BPost. Met de nadruk op "moest TS kunnen bewijzen" en "mogelijk kunnen verhalen". Dus veel "moesten" en "mogelijken". In praktijk denk ik dat het onbegonnen werk is om juridisch iets te beginnen tegen BPost.

Persoonlijk heb ik geen klagen van BPost, in tegendeel. De meest betrouwbare bezorger van pakjes naar mijn mening (en ik krijg er veel op een maand, zowel van BPost, DHL, DPD, GLS, PostNL, etc...), maar dit hangt waarschijnlijk in grote mate af van mijn postbode, en de vriendelijke man die de pakjes in mijn wijk moet bezorgen. Beiden doen hun werk perfect, maar ik kan me voorstellen dat anderen er soms met hun klak naar gooien...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

adizal

#7 , 10 dec 2018 17:01

Misschien kan je overwegen eens tot aan het uitreikingskantoor te gaan, daar zit een portier.
Je kan aan die portier vragen naar de Chef van de uitreiking om een beklag te maken.
Je kan je grieven dan daar overgeven en die man zal de postbode persoonlijk aanklampen.
Als je dat schriftelijk doet kan het veel langer duren en ben je niet zeker dat daar iets mee gedaan word..

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 10 dec 2018 17:05

Een portier in het postkantoor ?

Is het lang geleden dat u eens in een postkantoor was ?

LeenW
Berichten: 12811

#9 , 10 dec 2018 17:09

Misschien bedoelt hij de ticketingmachine? Ik zie die machine echter niet de vooronderstelde acties ondernemen.

adizal

#10 , 10 dec 2018 17:42

Een portier in het postkantoor ?

Is het lang geleden dat u eens in een postkantoor was ?
Mijnheer bosprocureur,

Ik heb het niet over een postkantoor...Ik heb het over een uitreikingskantoor en daar is een portier....

adizal

#11 , 10 dec 2018 17:43

Misschien bedoelt hij de ticketingmachine? Ik zie die machine echter niet de vooronderstelde acties ondernemen.

Lach maar verder, als je het verschil niet kent tussen een postkantoor en een uitreikingskantoor.

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 10 dec 2018 17:51

Ik heb eens rondgekeken, en zo'n uitreikingskantoor ligt niet altijd in de directe omgeving van de bewoonde wereld

Maar kom, mijn excuses, daar zit inderdaad wellicht een portier, wat meer is , inderdaad meestal een mannelijke portier.
. Niet iedereen is thuis in de postwereld, en zeer klantvriendelijk is die oplossing ook al niet.

Maar als die verafgelegen portier er al is, lijkt het me toch eenvoudiger om die mensen eens te bellen, of gewoon een aangetekende brief te sturen (als die al correct besteld wordt :evil: ).


NB Met antwoordkaart, maar dat wist u al..

adizal

#13 , 10 dec 2018 17:56

Neen, met de fusie van de uitreikings kantoren is dat soms niet meer nabij.
Maar ik prefereer toch een persoonlijk gesprek met de chef van de uitreiking.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#14 , 10 dec 2018 19:08

Met interesse heb ik de reacties gevolgd.
Je snapt wel dat ik ontevreden ben met de gang van zaken.
Dat een post bezorger bijna de status heeft als deurwaarder (het is
ter verzending aangeboden en daardoor bezorgd) vervreemd mij.
Ik zie hier regelmatig dat busjes van bpost zomaar post zakjes langs de straat gezet wordt
en zonder toezicht gelaten wordt uren later pikt de postbezorger het met de
e-bike op.
vreemde situatie en de burger is de dupe
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 dec 2018 19:40

Ik woon in de polder op de grens in oogreikte nergens iets te zien buiten land, en heb nog NOOIT iets voor gehad met Bpost. en heb toch redelijk nog wat post.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”