Krijgt mijn vriendin minder uitkering als we trouwen?

Kerbal
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Krijgt mijn vriendin minder uitkering als we trouwen?

#1 , 09 dec 2018 10:17

Beste forumleden:

Situatieschets:

Ik ben vastbenoemd ambtenaar en heb dus een stabiele job.
Mijn vriendin studeert in volwassenen-onderwijs voor 3 jaar en krijgt een volledige uitkering. Tevens heeft zij voor 1 jaar (voorlopig) een vrijstelling voor het zoeken van werk door haar studie.

Nu wij gaan trouwen volgend jaar + zijn we op zoek om een huis te kopen. Allemaal leuk, maar zal de uitkering van mijn vriendin dalen als wij trouwen?
Nu krijgt zij +- 1300 euro per maand. Voor de afbetaling van een huis is dit natuurlijk wel belangrijk als zij plots een pak minder zou krijgen.
Officieel woont mijn vriendien / verloofde nog bij haar mama. Haar mama krijgt een overlevingspensioen. In deze situatie zou mijn vriendin langer recht hebben op een volledige uitkering.

Voor ons als jong gezin zijn de gezamelijke inkomsten dus wel erg belangrijk zeker als het aankomt op het afbetalen van een lening.
Graag jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kerbal
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 dec 2018 10:47

Hoe absurd het ook klinkt... als mijn vriendin part-time zou gaan werken, zou ze ongeveer evenveel verdienen.
België....

Nuja, ik sta er zo tov. zolang zij haar duit bijbrengt op de gezamelijke rekening, wie ben ik om haar te beoordelen? Maar in het begin gaf dit natuurlijk wel een beetje een gemengd gevoeld dat ik elke dag vroeg moet opstaan om te gaan werken en zij niet.

Issued
Berichten: 1227

#3 , 09 dec 2018 11:29

Als uw vriendin voltijds bij u woont en bij de mama is ingeschreven maakt ze zich schuldig aan domicilie fraude.

Als je trouwt ben je verplicht tot samenwonen (nogal logisch) en of dit effect zal hebben op de uitkering weet ik niet.

Reclame

Kerbal
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 dec 2018 11:51

Beste Issued,

Wat u zegt klopt en wist ik reeds. Anderzijds.. volgens de regeltjes zou ik dan niet met mijn verloofde in mijn appartement mogen wonen. Dus om u gerust te stellen dat ik officieel geen fraude pleeg.. zij woont bij haar mama.

Mijn vraag duidt echter meer of wij niet voor verassingen gaan komen te staan als we trouwen en intussentijds een huis kopen. Stel dat zij plots omdat we getrouwd zijn maar 400 euro uitkering krijgt, ja, dan zullen we meer moeten oppassen financieel. 1300 of 400 € is een groot verschil voor ons.

berenod
Berichten: 942

#5 , 09 dec 2018 12:16

Als je trouwt wordt je ook verwacht samen te wonen.
Er zijn een aantal uitzonderingen uiteraard, wanneer een van de partners geïnterneerd is, of bijvoorbeeld wegen leeftijd in een rusthuis verblijft.
De ambtenaar van de burgerlijke stand leest een aantal artikels over de rechten en plichten van echtgenoten voor uit het burgerlijke wetboek. Van deze rechten en plichten kunnen de echtgenoten niet afwijken, ook niet bij een huwelijkscontract.
De wederzijdse rechten en plichten zijn onder andere:

- samenwonen
- trouw
- hulp en bijstand
- …
Bron: https://www.belgium.be/nl/familie/koppe ... artnersite

Dus inderdaad, de uitkering van uw dan echtgenote zal gesnoeid worden daar men het gezinsinkomen gaat bekijken.

Onrechtstreeks logisch, eens u samenwoont/gehuwd bent wordt het uw verantwoordelijkheid om uw echtgenote (zonder eigen inkomen uit arbeid) te onderhouden, en niet die van de staat (lees de andere Belgen). Natuurlijk, indien blijkt dat ook met uw inkomen bepaalde plafonds niet gehaald worden zal uiteraard de overheid wel bijspringen, zij het minder.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 09 dec 2018 19:31

Je moet een onderscheid maken tussen de verkregen vrijstelling (waardoor ze niet naar werk moet zoeken tijdens de opleiding) en de grootte van de uitkering (die zoals hoger beschreven ondermeer afhangt van het gezinsinkomen)

Dus ja. Haar uitkering zal (serieus) dalen als jij een normaal inkomen hebt.

PS. Mocht zij geen inkomen meer hebben dan zorgt de toepassing van de huwelijkscoefficient nog voor een terechte leuke belastingsvermindering.

Terug naar “Andere”