Registratie en successierechten

Reneee
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Registratie en successierechten

#1 , 07 dec 2018 10:45

Ik ben eigenaar van een pand in volle eigendom, en zou dit aan mijn dochter willen schenken, maar nu kom ik achter het volgende:
Als ik schenk dan kan ik maar schenken aan 3% voor de eerste 150000€, als ik het goed eerst in de gemeenschap inbreng, dan kan zowel mijn vrouw als ik 150000€ schenken aan 3%. Dus 300000€ aan 3%
Kan ik gelijktijdig ( 2 aktes ) het goed in de gemeenschap brengen en het in de tweede akte schenken aan onze dochter? of is het beter om het eerst in de gemeenschap te brengen, en dan later te schenken.
Hoeveel later, moet hier dan een termijn tussen zijn van 3 jaar of niet? Wat w aangenomen door de ambtenaar? maanden / jaren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 07 dec 2018 19:03

Schenk met 3 jaar tussen, telkens de helft aan uw dochter : alles aan 3 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 07 dec 2018 19:23

Schenk met 3 jaar tussen, telkens de helft aan uw dochter : alles aan 3 %.
Klopt natuurlijk maar je hebt wel 2 keer het ereloon van de notaris. De notarisakte om het goed in de gemeenschap te brengen zijn laag - en volgens mij kan je “onmiddelijk” na de afhandeling van deze akte de schenkingsakte laten opstellen.

Reclame

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 dec 2018 22:27

Inbrengen in een gemeenschappelijk vermogen gevolgd door een schenking door beide echtgenoten louter om fiscale redenen wordt volgens mij altijd als een fiscaal misbruik aanzien. Zie 3.17.0.0.2 VCF en tal van voorafgaande beslissingen op belastingen.vlaanderen.be

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”