Huurverhoging!

Marthe14
Topic Starter
Berichten: 33
Locatie: Tienen

Huurverhoging!

#1 , 04 dec 2018 12:58

Beste,
Verleden maand kwam mijn huisbazin langs met een zelf geschreven brief die klonk als volgt:
Betreft: herziening huurprijs v/d woning gelegen te Tienen, Oude Leuvensestraat 82

Beste Marthe,

Op 1 november 2018 verstrijkt er een driejarige periode (4 x 9 jaar) van uw huurcontract.
Artikel 7 van de Woninghuurwet van februari 1991 laat dan een herziening van de huurprijs toe.
Rekening houdende met de huurwaarde van gelijkaardige huizen zal in navolging van voornoemd artikel de nieuwe huurprijs 640,00 (zeshonderdveertig) Euro bedragen en dit met ingang van 1 januari 2019.
Evenwel zal er voor het jaar 2018 geen indexatie van de huurprijs plaatsvinden.

Met vriendelijke groeten

De verhuurder


Ik betaalde momenteel 578,00 Euro maandelijks, ik heb het contract ondertekend maar heb mijn twijfels of dit wel kan!
Zou u mij hierover enige raad kunnen geven, groetjes Marthe14

PS. Er werden hier werken uitgevoerd die een prijsverhoging zouden rechtvaardigingen!
Geen nacht is zo donker dat er geen morgend op volgt...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 04 dec 2018 13:08

Het kan.
Zeker als er verbeteringswerken werden uitgevoerd die de verhoging rechtvaardigen.
Indien u niet akkoord gaat kunt u beroep doen de vrederechter.

Art. 7. Herziening van de huurprijs en de lasten.
§ 1. Onverminderd artikel 8 kunnen de partijen tussen de negende en de zesde maand voorafgaand aan het verstrijken van elke driejarige periode overeenkomen dat de huurprijs wordt herzien.
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter een herziening van de huurprijs toestaan indien blijkt dat de normale huurwaarde van het gehuurde goed ten gevolge van nieuwe omstandigheden ten minste twintig percent hoger of lager is dan de op het tijdstip van de indiening van het verzoek eisbare huurprijs.
(Hij kan tevens een verhoging van de huurprijs toestaan aan de verhuurder die bewijst dat de normale huurwaarde van het gehuurde goed met ten minste tien percent van de op het tijdstip van de indiening van het verzoek eisbare huurprijs is gestegen ten gevolge van werken die op zijn kosten in het gehuurde goed zijn uitgevoerd, met uitzondering van de werken die noodzakelijk waren om het goed in overeenstemming te brengen met de vereisten van artikel 2, eerste lid.) <W 1997-04-13/43, art. 9, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#3 , 04 dec 2018 21:26

Volgens mij is die verhuurder te laat met de aankondiging.
Zoals het artikel van Roharro stelt: dit moet tussen de 9 en 6 maanden voor het verstrijken van de driejaarlijkse periode ter kennis gebracht worden.

Zoals u stelt in uw ander topic (@mod: voeg deze eens samen aub) zijn er geen werken uitgevoerd.
De waarde van het huis zal dus niet met 20% verhoogd zijn, noch is de nieuwe huurprijs dit.

2 redenen waarom dit niet geldig is, volgens mij.

Reclame

Marthe14
Topic Starter
Berichten: 33
Locatie: Tienen

#4 , 04 dec 2018 22:34

Beste,
Verleden maand kwam mijn huisbazin langs met een zelf geschreven brief die klonk als volgt:
Betreft: herziening huurprijs v/d woning gelegen te Tienen, Oude Leuvensestraat 82

Beste Marthe,

Op 1 november 2018 verstrijkt er een driejarige periode (4 x 9 jaar) van uw huurcontract.
Artikel 7 van de Woninghuurwet van februari 1991 laat dan een herziening van de huurprijs toe.
Rekening houdende met de huurwaarde van gelijkaardige huizen zal in navolging van voornoemd artikel de nieuwe huurprijs 640,00 (zeshonderdveertig) Euro bedragen en dit met ingang van 1 januari 2019.
Evenwel zal er voor het jaar 2018 geen indexatie van de huurprijs plaatsvinden.

Met vriendelijke groeten

De verhuurder


Ik betaalde momenteel 578,00 Euro maandelijks, ieder jaar in november verhoogde ze de index hetgeen volgens mij juist is. Ik heb het contract ondertekend maar heb mijn twijfels of dit wel kan!
Zou u mij hierover enige raad kunnen geven, groetjes Marthe14

PS. Er werden hier al jaren geen werken uitgevoerd die een prijsverhoging zouden rechtvaardigingen!
Geen nacht is zo donker dat er geen morgend op volgt...

Blaatpraat
Berichten: 3794

#5 , 06 dec 2018 18:06

Zoals gezegd: ik zie 2 redenen waarom dit niet geldig is.
Laat dit aangetekend weten aan uw verhuurder (zie mijn vorig bericht welke 2 redenen dit zijn).
Volgende maand betaalt u terug 578 euro.

Terug naar “Huren”