Huis kopen van grootouder

TessaLammertsma
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huis kopen van grootouder

#1 , 04 dec 2018 10:15

Goedemorgen,

Momenteel zit ik met een vraagstuk waarover ik meerdere uiteenlopende adviezen ontvang.

Mijn grootouders bezitten een woning waarop geen hypotheek meer rust. Woning is zeer gedateerd maar wij zijn er emotioneel erg aan gehecht. Mijn grootvader overlijdt in oktober 2018, waardoor we genoodzaakt zijn mijn grootmoeder naar een verzorgingstehuis te verhuizen. Zij is wat warrig af en toe en dus wordt er getekend voor een volmacht door mijn oom. Niemand in de familie lijkt interesse te hebben in de woning.

Als kleindonchter besluit ik dan dat ik het graag wil kopen. Mijn moeder wil mij financieel ondersteunen door verbouwing te betalen d.m.v. de 100k schenking die zij mag doen voor mijn 40e verjaardag.

Ons vraagstuk is nu: voor welk bedrag mag ik het kopen? Oma wil niet de hoofdprijs vragen omdat het een dure verbouwing wordt. Wij willen op onze beurt geen problemen met de fiscus krijgen (schenkbelasting) en zijn daarom best bereid om de WOZ-waarde of iets meer neer te leggen.

WOZ-waarde jan. 2018 € 235.000

Nu heeft mijn oom om ons te "helpen" een taxatie laten doen. Daaruit kwam een marktwaarde van € 425.000. Dit is volgens de taxateur gebaseerd op de potentie van het huis en de verkoopprijzen van vergelijkbare woningen in de buurt. Grootmoeder wilt helemaal niet dat wij er zo veel geld voor moeten betalen en verkoopt het veel liever voor die € 235.000. Maar kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 04 dec 2018 10:32

Er zijn twee elementen. Eerst : de verkoopprijs is een gegeven dat overeengekomen wordt tussen koper en verkoper. Twee : de registratierechten dienen betaald te worden op de waarde die het Registratiekantoor vaststelt. Indien vb. de prijs 200.000 is en Registratie schat 400.000 €, worden rechten betaald op 400.000 , maar gaat 200.000 € naar de verkoper. Eén en ander hangt idd af van de toestand van de woning om de waarde te bepalen : isolatie, keuken, sanitair, raamwerk, ….
Ik vind wel dat er een groot verschil is tussen 235 en 425.000 €. Uw oom, die al mede-eigenaar is, wil natuurlijk meer krijgen voor zijn deel.
Vraag eens de mening van uw notaris!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 04 dec 2018 12:40

De WOZ waarde (Waarde Onroerende Zaken) is een term uit Nederland die het equivalent is van het belgische KI.

In België is er weinig verband tussen het KI en de verkoopswaarde. Hoe het zit in Nederland weet ik niet.

Wat er ook van zij, het is normaal dat de oom zijn helft wil veilig stellen en aanstuurt op de reële verkoopswaarde; niet op wat jij wil/kan betalen.

Een eerste check is simpel: bekijk wat gelijkaardige gronden in de streek gaan (gelijkaardige ligging en gelijkaardige vorm/oppervlak) en voeg daar bv 700€/m2 bewoonbare oppervlakte bij (da s ruwweg de waarde per m2 van een te strippen woning). Als de woning af te breken is trek je afbraakkosten af.

Uw oma kan beslissen om goedkoop te verkopen (met registratie op de commerciële waarde doch de benadeelde broer kan na t overlijden van oma naar de rechter stappen om (te proberen) de helft van bet verschil alsnog uit de erfenis of bij jullie te halen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”