verkoop 2dehands

kevinneven
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

verkoop 2dehands

#1 , 02 dec 2018 19:46

ik als verkoper had een lasapparaat te koop gezet op 2dehands.
hier kwam veel reactie op, en kreeg een mail van een persoon met een bod.

ik antwoord op de mail dat ik akkoord ga met zijn bod.
hij antwoord erop dat hij de dag erna het apparaat zou komen halen.
waarop ik antwoord dat dit goed is maar dat er nog geïnteresseerden zijn en dat er dus geld dat wie eerst is eerst is (daar ik in het verleden al verschillende kopers heb gehad die niet kwamen opdagen)
hoor de rest van de dag niets meer van deze man.

ondertussen reageert er een andere persoon (die ook nog eens 100 euro meer gaf als de andere) en ook diezelfde dag hem kwam afhalen,
dus zo gezegd zo gedaan want wie eerst is is eerst. de man komt die avond het apparaat correct afhalen.

bij het verwijderen van het zoeketje krijg ik een mail van de eerste persoon (waar ik niets meer van gehoord had na de vermelding wie eerst is is eerst)

dat ik een overeenkomst had met hem, en dat hij een officiële aanklacht gaat doen want dat ik mijn akkoord had gegeven.

is dit effectief rechtsgeldig? de vermelding eerst is eerst heeft geen betekenis dan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 02 dec 2018 19:49

Als u zijn bod aanvaardt, is de overeenkomst gesloten. U kunt daarna niet met extra voorwaarden afkomen.

kevinneven
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 dec 2018 20:09

En dit is dan ook effectief iets om mee naar een rechtbank te stappen?
Wat zouden dan de sancties/kosten kunnen zijn? Of wat kan er ten laste gelegd worden?

Reclame

LeenW
Berichten: 12826

#4 , 02 dec 2018 20:12

Dit is iets dat u hoogstwaarschijnlijk verliest in de rechtbank, de wet is duidelijk. De koper kan een schadevergoeding eisen voor zijn geleden schade.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 02 dec 2018 21:53

Die koper kan u niets maken, me dunkt.
U had het bod aanvaard, met de voorwaarde dat de eerste persoon die het komt ophalen, het toestel meekrijgt.
Duidelijke voorwaarde, die u schriftelijk gemeld heeft, me dunkt.

LeenW
Berichten: 12826

#6 , 02 dec 2018 21:55

Die koper kan u niets maken, me dunkt.
U had het bod aanvaard, met de voorwaarde dat de eerste persoon die het komt ophalen, het toestel meekrijgt.
Duidelijke voorwaarde, die u schriftelijk gemeld heeft, me dunkt.
Niet akkoord, die voorwaarde werd pas later toegevoegd.

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 02 dec 2018 21:56

Duidelijke voorwaarde, inderdaad.

maar pas gesteld nadat koper zijn akkoord met het aanbod meedeelde, en de koop dus m.i. al gesloten was.

Beetje laat om nog bijkomende voorwaarden te stellen, niet ?

Edit : Leen W typt sneller :(

Terug naar “Consumenten Koop”