verwittigen bij overlijden

misterkazan
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

verwittigen bij overlijden

#1 , 30 nov 2018 15:12

hallo ,
eind december zou mijn vader 1 jaar geleden gestorven zijn .
dit weet ik via via en later via een artikel in een krant.
hoe komt het dat ik door geen enkele instantie op de hoogte ben gebracht alsook totaal niets weet of ik recht heb op iets of niet .
hij had een huis en was opnieuw getrouwd .
kinderen kunnen toch niet onterfd worden ?
hij woonde wel in de ardennen .
waar kan ik terecht voor verdere info

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 30 nov 2018 15:18

Hebt u broers of zussen?

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 30 nov 2018 18:50

Z n echtgenote zal de begrafenis geregeld hebben. Als je geen contact meer had met je vader en stiefmoeder dan kende ze mogelijks uw adres niet zodat ze u niet kon verwittigen. Er is geen enkele instantie die spontaan de kinderen verwittigt.

Mogelijks heeft zij een successieaangifte gedaan voor haarzelf alleen. Jij moet dan het nodige doen voor uw deel als er een deel voor u was. Normaliter zou de fiscus u hiervoor in dat geval moeten contacteren als je een officieel adres hebt.

Misschien hadden uw vader en uw stiefmoeder bij leven het nodige gedaan - bv een huwelijkscontract van algehele gemeenschap - waardoor alles in volle eigendom naar de stiefmoeder gaat omdat uw vader geen eigen vermogen meer had. Mocht uw stiefmoeder eerst oberleden zijn zou alles naar uw vader gegaan zijn en bij zijn overlijden naar zijn kinderen (indien geen testament). Nu ging alles naar naar en bij haar overlijden naar haar kinderen/familie (indien geen testament)

Mochten ze getrouwd geweest zijn volgens het wettelijke stelsel en het huis was 100% van uw vader dan zou je samen met je broers/zussen de blote eigendom geerfd hebben. Zij het vruchtgebruik. Bij testament kon uw vader dan slechts 1/2e, 1/3e of 1/4e vrij,verdelen (sinds september 2018 1/2e ongeacht het aantal kinderen.

Bovenstaande is wat gissen omdat er veel scenario s mogelijk zijn. Doch als je een vast adres hebt zou je gecontacteerd geweest zijn voor de erfenis; ofwel door de notaris als een notaris de erfenis afhandelde ofwel door de fiscus.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 30 nov 2018 20:10

Neem contact met een notaris die één en ander kan uitzoeken.
Indien uw vader en stiefmoeder een contract algemene gemeenschap hadden of een clausule 'langst leeft, al heeft' zou dit een poging zijn om u te onterven. Dat is tegen de wet, idd. Maar zo'n contract en clausule wordt uitgevoerd als u als benadeelde geen bezwaar hebt aangetekend. Dat kan u nog steeds doen zodat u toch uw wetmatig deel van de erfenis, als die er is, kan ontvangen. Hetzelfde is van toepassing indien uw vader reeds vroeger alles heeft weggeschonken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”