Hoe koop ik veilig een huis

Hibou
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Hoe koop ik veilig een huis

#1 , 27 nov 2018 00:32

Wij willen een handelshuis kopen, maar er is een bouwovertreding gebeurd in het verleden.
Er is een appartement gebouwd boven op het dak van de feestzaal.
Voor het verbouwen hebben ze voor alles de toelating gekregen, enkel voor de bouw van een appartement op het dak van de feestzaal hebben ze nooit een verguning gevraagd ( dat appartement staat er al sinds de jaren 70 )

Nu willen de eigenaars hun huis verkopen aan mij, maar op het plan van hun huis staat geen appartement, dat bestaat dus niet op hun plan, maar in werkelijkheid staat het er wel al sinds de jaren 70 een appartemet op de feestzaal.
Dus dat is al een heele tijd geleden.
Nu is mijn vraag:
dit is volgens mij toch een strafbaar feit waar een boete en afbraak van het gebouw kan geeist worden denk ik.
Aangezien er geen enkele vergunning aangevraagt is voor het bouwen van een appartement op het dak van de feestzaal.

Mijn vraag is: kunnen wij dit appartement op het dak van de feestzaal nog laten registreren en zo ja hoe doe je dat dan.
Als ik het handelspand koop ( met een bouwovertreding ben ik dan ook strafbaar, ook al heb ik de bouwovertreding niet gedaan, maar was het de vorige eigenaar die het heeft gedaan).
Mijn vraag: hoe kan ik het handelshuis kopen zonder te moeten opdraaien voor de fouten van iemand anders.???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 27 nov 2018 08:00

Je stapt naar een architect die het gebouw optekent en een bouwaanvraag indient voor dit "nieuwe" gebouw. Dit "nieuwe" gebouw of tenminste de onvergunde delen daarvan moeten wel voldoen aan de huidige bouwnormen.

Uiteraard, iemand moet dit betalen en dat kan behoorlijk oplopen. Architect kan je hiervan een schatting geven.

Hibou
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 nov 2018 11:09

Wij willen een handelspand kopen wat de eigenaar/verkoper dus 48 jaar geleden heeft verbouwd en waar hij alles volgens de regels heeft gedaan, buiten een ding en dat is dit: tijdens de verbouwingswerken besluit hij zonder verguning nog een extra appartement te bouwen op de feestzaal.
Nu na 48 jaar wil hij zijn handelspand dus verkopen aan ons, maar wij ondeken natuurlijk dat er een appartement is gebouwd zonder vergunning.
Heb nu gelezen dat de verjaring niet automatisch verkrijgt, maar dat de rechter ze moet uitspreken.
Ik weet nu ook dat de verjaring van een bouwmisdrijf overigens niet betekent dat een bouwmisdrijf vergund is of dat er opnieuw werkzaamheden aan het gebouw uitgevoerd mogen worden, het betekent alleen dat je als overtreder beschermd bent tegen herstel of strafvorderingen van de overheid.
( n u schrijft mij dat het nu door een argitekt in orde kan gebracht worden door een nieuw plan in te dienen voor het goedkeuren van het appartement dat er reeds 48 jaar staat, welke argitekt gaat dat plan nu nog willen tekenen ? Laat het mij aub weten want wij willen dat handelspand kunnen kopen zonder ons ook in nesten te werken.
Dank bij voorbaat

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 27 nov 2018 12:21

Ga al eens langs bij stedebouw met de vraag of die woongelegenheid op dat handelspand geregulariseerd kan worden: er is mogelijks een bestemmingswijziging vereist die misschien niet gegeven zal worden....

Kan van belang zijn om je r te kunnen domiciliëren.

CityBird
Berichten: 792

#5 , 27 nov 2018 12:53

welke argitekt gaat dat plan nu nog willen tekenen ? Laat het mij aub weten want wij willen dat handelspand kunnen kopen zonder ons ook in nesten te werken.
Elke architect die werk wil. Uiteraard is dit niet gratis. Een bouwovertreding is sowieso een minwaarde op de prijs en een offerte van een architect kan je overigens als pasmunt gebruiken bij onderhandelingen over de prijs.

Maar zoals Sirkii al zei, ga eerst eens langs bij de gemeente. Die kunnen je vertellen of regularisatie vanwege het bestemmingsplan problemen oplevert of niet. Architect doet dat ook, uiteraard zit je dan al met kosten.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 27 nov 2018 20:28

"dit is volgens mij toch een strafbaar feit waar een boete en afbraak van het gebouw kan geeist worden denk ik."
Dat kunnen ze niet meer eisen. Het is verjaard.
Verjaartermijn is 5 jaar. Wet van 2009.
Alles wat al eerder bestond is verjaard in 2014.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Kopen”