(bij-)verdienen met creatieve hobby

imo
Topic Starter
Berichten: 27

(bij-)verdienen met creatieve hobby

#1 , 20 nov 2018 15:55

Beste,


Ik heb de reeds gelanceerde topics eens afgschuimd om antwoorden te vinden. Sommige zaken zijn intussen al wat duidelijker geworden, maar blijf nog zitten met enkele specifieke 'wat als' vragen.

Ik ben wat creatief aangelegd (ontwerp icoontjes, design voor t-shirts en decoratie, posters, ...) en loop een tijdje rond met de vraag of ik dit kan gebruiken om (bij) te verdienen en indien het überhaupt de moeite zou zijn om hiermee starten.

Idee is dus om in bijberoep (wellicht eenmanszaak) posters, t-shirts, icoontjes te ontwerpen en deze via bestaande verkoopsites en sociale media te promoten en te koop aan te bieden. Op termijn en indien mijn creaties zouden aanslaan, zou ik dan zelf een webshop starten met mijn eigen creaties (maar dit is nog toekomstmuziek).

Wat heb ik reeds gevonden als info:
  • - hoe dan ook is starten van een vennootschap, dus aanvraag btw-nummer verplicht, ook al verdien ik hiermee 1 EUR per maand
    - vrijstelling btw aanvragen mogelijk zolang inkomsten per jaar 25.000 EUR niet overstijgen
    - bijkomend ook vrijstelling sociale bijdragen aanvragen mogelijk zolang inkomsten per jaar 1.500 EUR niet overstijgen
    - kosten (variërend per stad): aanvraag btw-nummer zo'n 85 EUR + jaarlijkse ondernemingsbelasting van ca. 100 EUR - 150 EUR (?)
Welke vragen blijven onbeantwoord?
  • - stel dat het eerste jaar van de eenmanszaak geen al te groot succes is, kan men van de bovenvermelde vrijstellingen jaar op jaar terug genieten zolang de voornoemde drempels niet worden overschreden of zijn ze beperkt in de tijd (bijvoorbeeld max 3 jaar)?
    - wat indien ik na een jaar in bijberoep (eenmanszaak) vaststel dat mijn designs voor geen meter verkopen of als ik amper 1 of 2 t-shirts/icoontjes... per jaar kan verkopen en dus bijgevolg op het einde van het jaar amper 50 EUR heb verdiend?
    - indien ik zou willen stoppen met de eenmanszaak, omdat na 1 of 2 jaar geen noemenswaardige omzet/bijverdienste; is dit een eenvoudige kosteloze/goedkope procedure?
    - wat als ik vaststel dat één of meerdere designs ineens een hit is en ik ineens meer dan 1.500 EUR of zelfs meer dan 25.000 EUR heb verdiend op het einde van het jaar of een maand (plots 1 grote bestelling)?
    - bijkomend risico eenmanszaak = volledig en persoonlijk aansprakelijk:
    uiteraard is het niet mijn bedoeling om te teren op iemand anders succes en dus werken te kopiëren, maar stel dat iemand of een keten plots beweert dat een creatie van mij teveel weg heeft van hun bepaalde design?
    - zijn er nog andere beheerskosten verbonden aan een eenmanszaak, andere dan hierboven aangegeven (ook al geen noemenswaardige omzet/bijverdienste per jaar)?
Alvorens bij een boekhouder langs te gaan, wou ik eens polsen naar de inzichten en ervaringen hier.

Alvast bedankt.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 nov 2018 16:21

Die vrijstelling blijven zolang je de voorwaarden respecteert, zoals btw en sociale zekerheid.

Als je niks verdient en je stopt zal je een kleine kost hebben voor de schrapping, als dit één man zaak is zal dit +/- 85€ kosten de BTW schrappen kan je zelf, als dit een vennootschap is wat ik met een bijverdienste niet aanraad zijn die kosten veel hoger !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#3 , 20 nov 2018 22:53

- stel dat het eerste jaar van de eenmanszaak geen al te groot succes is, kan men van de bovenvermelde vrijstellingen jaar op jaar terug genieten zolang de voornoemde drempels niet worden overschreden of zijn ze beperkt in de tijd (bijvoorbeeld max 3 jaar)?
Zolang je voldoet aan de regels van vrijstellingen, mag je er blijven van genieten.
De regering kan de regels wel ten alle tijde wijzigen (zo is de BTW vrijstelling onlangs verhoogd).
- wat indien ik na een jaar in bijberoep (eenmanszaak) vaststel dat mijn designs voor geen meter verkopen of als ik amper 1 of 2 t-shirts/icoontjes... per jaar kan verkopen en dus bijgevolg op het einde van het jaar amper 50 EUR heb verdiend?
Dan maak je verlies, en betaal je minder belastingen met je hoofdberoep.
Let wel: de overheid is geen sponsor van je zaak. Verlies laten ze wel eens een jaar toe (beginjaren wel wat meer), maar nadien zul je goed moeten aantonen waarom je verlies gemaakt hebt.
Indien teveel verlies, zullen ze je wel verplichten om te stoppen hiermee.
- indien ik zou willen stoppen met de eenmanszaak, omdat na 1 of 2 jaar geen noemenswaardige omzet/bijverdienste; is dit een eenvoudige kosteloze/goedkope procedure?
Ja, even simpel als opstarten.
Langsgaan bij de kruispuntbank en daar je ondernemingsnummer laten schrappen.
- wat als ik vaststel dat één of meerdere designs ineens een hit is en ik ineens meer dan 1.500 EUR of zelfs meer dan 25.000 EUR heb verdiend op het einde van het jaar of een maand (plots 1 grote bestelling)?
Bij sociale zekerheid:
Na 3 jaar komt er een definitieve berekening van je winst.
Hierop zullen je bijdrages berekend worden.
In het jaar zelf stort je dus als het ware een voorschot hierop.
Blijk je boven de vrijstellingsgrens te zitten, en heb je dus geen voorschot betaald? Dan zal je 3 jaar laten betalen.
Omgekeerd: blijk je eronder te zitten, en heb je wel betaald? Dan betalen ze alle voorschotten terug.

Voor de BTW vrijstelling is het wat anders:
Als het de eerste keer is dat je hierboven gaat, en je verwacht niet dat het opnieuw gebeurd, wordt dit eenmalig toegelaten.
Verwacht je echter vaker erboven te gaan, kan je altijd je omvormen naar het BTW-stelsel.
Vanaf dan kan je ook alle betaalde BTW terugtrekken.
Hiervoor heb je wel een BTW-nummer nodig, deze moet je aanvragen (of laten aanvragen).
Dit zal hetzelfde nummer zijn als je ondernemingsnummer (die je nodig hebt om te beginnen, en deze wordt ook foutief vaak BTW-nummer genoemd, laat je niet vangen alvast).
- bijkomend risico eenmanszaak = volledig en persoonlijk aansprakelijk:
uiteraard is het niet mijn bedoeling om te teren op iemand anders succes en dus werken te kopiëren, maar stel dat iemand of een keten plots beweert dat een creatie van mij teveel weg heeft van hun bepaalde design?
Het probleem is hier: stel nu, je krijgt een bestelling van 100 t-shirts.
Je bestelt deze (te betalen op 60 dagen, zoals het vaak is in de B2B sector), maar de klant haakt af.
Dan zit jij met die t-shirts, en mogelijk zonder cashflow.
In dat geval ben jij als particulier volledig aansprakelijk.

In jouw voorbeeld dat je omschrijft, kunnen ze ook jou aanklagen voor de rechtbank, maar dan zullen zij dit moeten bewijzen.
- zijn er nog andere beheerskosten verbonden aan een eenmanszaak, andere dan hierboven aangegeven (ook al geen noemenswaardige omzet/bijverdienste per jaar)?
Enkel de ondernemingsbelasting, die afhangt van de grootte van het gebouw van je onderneming.
Ik vermoed dat je geen grote loods zal kopen/huren hiervoor, maar dit thuis zal doen? Dan bedraagt deze in 2018 104 euro.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”