Waarborg teruggeven aan ex-partner

flogus95
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Waarborg teruggeven aan ex-partner

#1 , 16 nov 2018 22:08

Na een aangetekend schrijven is op 1/09/2018 mijn opzeg van 3 maanden ingegaan. Op 1 december komen de nieuwe huurders erin maar eerst komt nog de plaatsbeschrijving en sleuteloverdracht.

Drie jaar geleden ben ik in ons huis ingetrokken met mijn toenmalige partner. We hebben het contract samen getekend. Echter is de huurwaarborg enkel getekend door mezelf. Twee jaar geleden zijn wij uit elkaar gegaan en nu hij gehoord heeft dat ik verhuis , eist hij 'zijn deel' van de waarborg op.

Hij heeft zijn naam niet van het huurcontract laten schrappen en heeft in de twee afgelopen jaren in geen enkele kost gedeeld. Vandaag kreeg ik een sms dat als we niks overeenkomen hij gerechtelijke stappen gaat ondernemen. Sta ik recht in mijn schoenen of wat kan ik hieraan doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 16 nov 2018 22:12

Hoe teken je een huurwaarborg? Wat bedoelt u daarmee?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

flogus95
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 nov 2018 22:15

Hoe teken je een huurwaarborg? Wat bedoelt u daarmee?
Het is verplicht de waarborg te storten op een geblokkeerde rekening, in mijn situatie op het waarborgfonds Korfine. Hierbij was een document dat wij moesten ondertekenen als 'bewijs' dat de waarborg gestort was. Echter blijkt nu dat enkel mijn handtekening op het document aanwezig is en niet dat van mijn ex-partner. Dus de waarborg word vrijgegeven op mijn rekening aangezien zijn handtekening niet aanwezig was.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 16 nov 2018 22:17

Van wiens rekening kwam het geld?
Waren jullie gehuwd?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

flogus95
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 nov 2018 22:23

Van wiens rekening kwam het geld?
Waren jullie gehuwd?
Ik heb destijds naar hem gestort en hij heeft het volledige bedrag overgemaakt denk ik, het is al 3 jaar geleden ondertussen.
En nee we zijn nooit gehuwd geweest.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#6 , 17 nov 2018 10:10

Beste

Uitgangspunt is dat elk zijn eigen inbreng moet terug krijgen. Als hij kan bewijzen wat hij betaald heeft dan heeft hij recht om dat deel terug te eisen.
dat hij intussen zijn naam niet geschrapt heeft van het huurcontract is niet relevant. hij kan dat trouwens niet éénzijdig doen. De eigenaar moet er al minstens mee akkoord gaan.
Dat hij intussen niet heeft deelgenomen in de kosten al evenmin. Dat is evident gezien hij er niet meer woont en dus geen enkel genot heeft.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

eylis
Berichten: 8836

#7 , 17 nov 2018 12:36

Wie wat beweert, moet het bewijzen: kan hij bewijzen dat hij toen de helft van de huurwaarborg gestort heeft? (via rechtstreekse bankverrichting of heeft hij aan u een bedrag gestort/gegeven zonder /met officiele melding?) En bovendien had hij mee moeten ondertekenen om de waarborg op de geblokkeerde rekening te plaatsen. Bij een niet-gehuwd paar betekent dat dus dat er geen gemeenschap van goederen en rekeniningen is en dat enkel diegene die tekende voor de huurwaarborg op de geblokkeerde rekening er recht op heeft.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 17 nov 2018 12:51

… zonder dat de andere partner een vordering kan laten gelden bij de ontvanger ?

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#9 , 17 nov 2018 12:59

De getekende waarborg regelt de verhouding verhuurder en huurder. Dat heeft geen invloed op de onderlinge relatie van de huurders.

De man heeft de helft bijgedragen, het lijkt me evident dat hij zijn helft terugkrijgt. Anders hebben we een vermogensverschuiving zonder oorzaak.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

CityBird
Berichten: 792

#10 , 17 nov 2018 13:35

Inderdaad. Die waarborg moet gewoon verdeeld worden proportioneel aan de bijdrage. Er bestaat helemaal geen probleem, tenzij de TS de ex-partner "in het zak wil zetten"

Terug naar “Huren”