Beste Jureca,
Ik overweeg om gerechtelijke stappen te ondernemen tegen mijn mutualiteit.
Het probleem is dat mijn mutualiteit me niet op de hoogte bracht van het feit dat ik recht had op een verhoogde tegemoetkoming (VT) door mijn lage inkomsten. Hierdoor heb ik zes jaar lang teveel betaald voor mijn medische kosten, maar ook voor de bijdrage voor de sociale zekerheid. Op een bepaald moment heb ik een brief van mutualiteit ontvangen met de uitleg over een VT, helaas was het op het ogenblik dat ik reeds afgestudeerd was en voltijdse job had. Omdat ik mijn bijdragen voor de sociale zekerheid nog moest betalen, heb ik een VT aangevraagd, maar volgens de mutualiteit kan een VT niet met terugwerkende kracht toegekend worden. Ik was ondertussen te laat met het betalen van die bijdragen waardoor ik nu ook nog een boete aan de Dienst Vlaamse Sociale Bescherming moet betalen. Die boete, alsook de bijdragen die ik nog moet betalen, kunnen verminderd worden; alleen vraagt men een bewijs van de mutualiteit dat ik recht had op VT in die periode. De mutualiteit weigert het echter toe te kennen. Ik heb me tot de klachtendienst en de ombudsdienst van de mutualiteit gewend; volgens hen is de regelgeving correct toegepast en kunnen ze me verder niet helpen.
De mutualiteit heeft dus zes jaar lang minder moeten terugbetalen, omdat ze me niet op de hoogte brachten van mijn recht. De mutualiteit voert de Vlaamse sociale bescherming in opdracht van de Vlaamse overheid. Wie anders dan de mutualiteit is verantwoordelijk om de zorgbehoevenden op de hoogte te brengen van hun recht op verhoogde tegemoetkoming?
De beslissing om mijn VT met terugwerkende kracht niet goed te keuren, is volgens mij onterecht: men heeft het nagelaten om mij op de hoogte te brengen van mijn rechten, waardoor ik financiële schade geleden heb. Is het mogelijk om de mutualiteit ter verantwoording te roepen via gerechtelijke weg? Weet u iemand die gespecialiseerd is in deze materie?
Met vriendelijke groeten,
Valentina