Verhuis na problemen in appartement

informatiezoeker
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verhuis na problemen in appartement

#1 , 15 nov 2018 16:24

Beste,

Ik huur sinds 1 augustus 2016 een appartement.
Dit is gebouwen in 2013, ik ben dus de tweede huurder en verwachtte geen zware problemen.


Nu begon na enkele maanden al schimmel op de muur van de slaapkamer te komen (gemeenschappelijke muur met de badkamer van de buren).
Na veel telefoontjes, maanden geduld en uiteindelijk mails naar het immo-kantoor (die geen beheer doet van het gebouw) is dit uiteindelijk toch opgelost, of toch ongeveer. De belofte van het herschilderen van de muur is helaas nog steeds een loze belofte.

November 2017 is er een lek in de woonkamer, het water sijpelt binnen via het verluchtingsrooster, dit is meteen gemeld en pas opgelost tegen maart, wederom na contact te hebben opgenomen met het immokantoor.

Nu met het koudere weer steek ik de verwarming weer aan en het lek begint opnieuw.
Ik was het zo beu, heb mijn opzegbrief geschreven en heb ook een aangetekend schrijven gestuurd waarin ik vraag naar de afrekening van de gemeenschappelijke kosten (50€/ maand) waarvan in het contract staat dat dit jaarlijks moet berekend worden.
Gezien de problemen had ik dan ook geschreven dat ik de maand schadevergoeding niet wou betalen.

Uiteindelijk krijg ik een brief van zijn advocaat met als bijlage een handgeschreven opsomming van de kosten waarvan de meeste zelf nooit plaats gevonden hebben. 1 keer per jaar worden de struiken op de oprit gesnoeid; de gang is in die 27 maanden die ik hier woon nog nooit gepoetst, behalve door mijn eigen poetsvrouw; het licht in de lift is al kapot sinds April 2018 en volgens zijn berekening zou de lift maandelijks nagekeken worden...
Verder staat er ook een afrekening van Farys op aan 145€/3 maanden gedeeld door 6 eenheden, maar is er nergens een kraan in de gemeenschappelijke delen...
Ik kan zo nog doorgaan maar ik vermoed dat u het plaatje snapt.

Nu eist hij alsnog het geld van de schadevergoeding, is er plots een indexatie sinds augustus waarvan ik pas in oktober een brief ontving (en die ik wel niet betaal) en beweert hij dat hij geen weet heeft van schade. (gelukkig heb ik hiervan wel mails naar immokantoor als bewijs!)

Ik vrees dat ik ook mijn borg niet terug zal krijgen gezien zijn hebzucht naar meer geld, ondanks het feit dat hij alles laat verkrotten.

Tot slot van rekening is hij nu ook het hele gebouw vol Polen aan het steken die, voor het grote deel, handje-contantje betalen, waardoor er onvoldoende parking is, er gerookt wordt in de gangen die al niet gepoetst werden en er ook enorm geluidsoverlast is.

Ik begin echt radeloos te worden... Ik verhuis nu ook al op 15 december i.p.v. 31 januari omdat het gewoon niet meer uit te houden is. (Wat financieel met de feestdagen ook niet echt prettig is, dubbele huur en dubbele waarborg worden van af dan betaald..)

Is er iemand met kennis van zaken die me kan aanraden wat ik het beste kan doen?
Moet ik deze procedure naar de vrederechter brengen? Zo ja, heb ik dan een advocaat nodig of kan ik dit zelf?

Alvast bedankt voor alle tips!

Met vriendelijke groet,
Charlotte Verschuere

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 15 nov 2018 17:13

Normaal moet u als huurder een opzeg geven van drie maand, tenzij u langs de vrederechter een andere termijn zou verkregen hebben, niet dus.


Uitzondering : als uw contract niet geregistreerd is kan u zelf kiezen hoeveel opzeg u geeft, en dan kan wat u gedaan hebt wel.

Indexatie lijkt me correct , al moeten de cijfers nagezien worden; maar dat zullen geen grote sommen zijn, vermoed ik.

Schadevergoeding? akkoord als er schade is, door u veroorzaakt. Niet voor uw opzeg.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 15 nov 2018 19:58

Heb jij ooit een aangetekende brief naar verhuurder gezonden ivm het niet kuisen van de gang, het niet herschilderen van de waterschade, enz...
De Immo is NIET de eigenaar, en hen moest je dus niet aanschrijven maar wel uw verhuurder
Ik denk dat je het zal moeten gaan uitleggen voor de vrederechter als je niet betaald, tenzij je alsnog overeen komt met de verhuurder (niet de IMMO dus)

Reclame

informatiezoeker
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 nov 2018 12:05

Heb jij ooit een aangetekende brief naar verhuurder gezonden ivm het niet kuisen van de gang, het niet herschilderen van de waterschade, enz...
De Immo is NIET de eigenaar, en hen moest je dus niet aanschrijven maar wel uw verhuurder
Ik denk dat je het zal moeten gaan uitleggen voor de vrederechter als je niet betaald, tenzij je alsnog overeen komt met de verhuurder (niet de IMMO dus)
Beste,
Dat snap ik allemaal maar de eigenaar wil enkel via telefoon gecontacteerd worden, neemt niet op, belt niet terug,... dit staat zelf in de brief van de advocaat “ kan u zoals voorheen telefonisch contact nemen...”
ik ben dom geweest door geen aangetekende brieven te sturen, akkoord!
Maar als ik een oplossing wou, was de immo de enige optie omdat hij dat genant vind dat ik anderen contacteer endan volgt er een oplossing.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 16 nov 2018 12:09

U moet niet meegaan in dat verhaal en het lijkt mij zelfs aan te raden om telefonische communicatie te weigeren. Als de verhuurder niet reageert op schriftelijke communicatie zal hem dat vroeg of laat zuur opbreken en heeft u ten minste een dossier in handen om aan de vrederechter voor te leggen.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Huren”