Huur: uitzetten huurder voor verhuur aan familielid als studentenhuis

SilkeA
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huur: uitzetten huurder voor verhuur aan familielid als studentenhuis

#1 , 14 nov 2018 20:43

Hallo,

Mijn grootvader bezit een huis dat hij momenteel verhuurt. Ik ben student en zou dit huis graag huren met mijn vriend als studentenverblijf. Ik weet dat hij de huidige huurders er uit kan zetten mits opzegtermijn van 6 maanden en op voorwaarde dat ik het binnen het jaar ga bewonen en er minstens 2 jaar blijf wonen. Nu vroeg ik mij af of ik verplicht ben mij er te domicilieren of hij dit als studentenhuis aan mij kan verhuren. Mijn vriend zou zich er wel kunnen domicilieren maar is er dan een probleem omdat ik het als kleindochter moet bewonen om de huidige huurders er te kunnen uitzetten? En wat zijn de gevolgen hiervoor voor mijn grootvader?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 14 nov 2018 21:07

Het moet inderdaad jij zijn die er gedomicilieerd wordt, en niet als studentenwoonst.
Als aan deze regel niet voldaan wordt, heeft de huidige huurder het recht om 18 maanden huur als schadevergoeding te vragen.

Het contract moet er trouwens eentje zijn van lange duur, dus meer dan 3 jaar. Anders kan deze niet opgezegd worden.

SilkeA
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 nov 2018 11:22

Ik had gelezen dat je de woonst niet als hoofdverblijfplaats moet betrekken. Is het dan voldoende dat ik er woon en mijn vriend gedomicilieerd zou zijn?

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 15 nov 2018 11:49

Het moet inderdaad jij zijn die er gedomicilieerd wordt, en niet als studentenwoonst.
Domiciliëring is volgens mij geen verplichting. Er staat hier ergens een case op het forum van een huis dat door het bewuste familielid als atelier werd gebruikt, en waarbij de ex-huurder bot heeft gevangen.
"sowieso" schrijf je zo.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 15 nov 2018 12:05

Volgens mij is het juist wel een verplichting om je er te . Hoe weet de overheid anders dat je er ook effectief woont?
Er staat altijd iets tegenover als je van de overheid iets krijgt. :evil:

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 15 nov 2018 12:13

Het is niet de overheid die dat moet weten, maar wel de opgezegde huurder. Domicilieverplichting staat nergens in de huurwet.
"sowieso" schrijf je zo.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 15 nov 2018 12:51

En hoe kan die huurder dan bewijzen dat je er niet woont, als het niet verplicht is er zich in te schrijven. Hij zal zich tot de VR moten wenden voor zijn schadevergoeding, en als je er niet bent ingeschreven krijgt hij die dus zo maar in de schoot gegooid.

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 15 nov 2018 12:56

Huurder kan dit laten vaststellen door een deurwaarder. Verhuurder kan op zijn plaats bewijzen aandragen dat de woning wel degelijk wordt gebruikt. Inschrijving bewijst uiteindelijk zeer weinig in dezen.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Huren”