gebruik van juiste vakken invullen erfbelasting

BRIGJE
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

gebruik van juiste vakken invullen erfbelasting

#1 , 11 nov 2018 14:50

Ik heb vragen bij bepaalde vakken bij het zelf invullen van aangifte van een nalatenschap.
Dit is de situatie :
Moeder is gestorven in 2003 op 66 jarige leeftijd, vader was toen 68 jaar.
Er is geen huwelijkscontract, geen testament, geen levensverzekering,..
Er zijn 2 kinderen.
Bezittingen 1 woonhuis en wat roerende goederen
Bij het nalatenschap van moeder in 2003 ==> 1/2 vruchtgebruik voor vader, 1/4 blote eigendom kind 1 en 1/4 blote eigendom kind 2
Nu 15 jaar later is vader overleden in september op 83 jarige leeftijd.
==>
Beschrijving en raming roerende en onroerende goederen in te vullen in het vak "Eigen vermogen" : ok ?
Raming onroerende goederen : het woonhuis bij "raming volle eigendom" : hier geef ik het geschatte bedrag van het huis in voor 100 % : ok ?
Bij "aandeel in het onroerend goed" : hier geef ik in ?? 1/2 VE ?? (aangezien er bij het overlijden van moeder op haar helft reeds erfrechten zijn betaald ? of hoe bereken ik dit deel ? of wordt dit door de belastingdienst bepaald ?)

Schenkingen :
In maart 2017 heeft vader de 2 kinderen ieder 15.000 euro overgeschreven van zijn rekening. Hiervan zijn er onderling papieren gemaakt en aangetekend opgestuurd, maar niet geregistreerd via een notaris.
Dit vul ik in bij het vak "Niet geregistreerde schenkingen van roerende goederen" ? of bij "Inbreng en inkorting " ? of bij beide ??

De vakken "Wettelijk vermoeden van eigendom, Fictiebepalingen" zijn in dit geval niet van toepassing volgens mij : ok ?

Vruchtgebruik :
Hier kruis ik aan " Het overlijden heeft een uitdoving ..." (daar vader zijn vruchtgebruik wegvalt) : ok ? (of niet van toepassing ?)

Fideï-commis :
Hier kruis ik aan " Het overlijden geeft aanleiding tot overgang..." ok ? (of niet van toepassing ?)

Alvast bedankt voor de reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 11 nov 2018 19:31

Ik heb vragen bij bepaalde vakken bij het zelf invullen van aangifte van een nalatenschap.
Dit is de situatie :
Moeder is gestorven in 2003 op 66 jarige leeftijd, vader was toen 68 jaar.
Er is geen huwelijkscontract, geen testament, geen levensverzekering,..
Er zijn 2 kinderen.
Bezittingen 1 woonhuis en wat roerende goederen
Bij het nalatenschap van moeder in 2003 ==> 1/2 vruchtgebruik voor vader, 1/4 blote eigendom kind 1 en 1/4 blote eigendom kind 2
Nu 15 jaar later is vader overleden in september op 83 jarige leeftijd.
==>
Beschrijving en raming roerende en onroerende goederen in te vullen in het vak "Eigen vermogen" : ok ?Ja
Raming onroerende goederen : het woonhuis bij "raming volle eigendom" : hier geef ik het geschatte bedrag van het huis in voor 100 % : ok ?
Bij "aandeel in het onroerend goed" : hier geef ik in ?? 1/2 VE ?? JA (aangezien er bij het overlijden van moeder op haar helft reeds erfrechten zijn betaald ? of hoe bereken ik dit deel ? of wordt dit door de belastingdienst bepaald ?)

Schenkingen :
In maart 2017 heeft vader de 2 kinderen ieder 15.000 euro overgeschreven van zijn rekening. Hiervan zijn er onderling papieren gemaakt en aangetekend opgestuurd, maar niet geregistreerd via een notaris.
Dit vul ik in bij het vak "Niet geregistreerde schenkingen van roerende goederen" ? of bij "Inbreng en inkorting " ? of bij beide ??
ieder heeft hetzelfde ontvangen: dus enkel bij niet-geregistreerde schenkingen
De vakken "Wettelijk vermoeden van eigendom, Fictiebepalingen" zijn in dit geval niet van toepassing volgens mij : ok ?

Vruchtgebruik :
Hier kruis ik aan " Het overlijden heeft een uitdoving ..." (daar vader zijn vruchtgebruik wegvalt) : ok ?Ja, u vermeldt het onroerend goed en de naam van de blote eigenaars (of niet van toepassing ?)

Fideï-commis :
Hier kruis ik aan " Het overlijden geeft aanleiding tot overgang..." ok ? (of niet van toepassing ?) niet van toepassing

Alvast bedankt voor de reactie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”