Terugbetaling energieleverancier op rekeningnummer ex na scheiding

jens_dev
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Terugbetaling energieleverancier op rekeningnummer ex na scheiding

#1 , 11 nov 2018 10:49

Dag iedereen,
Mijn probleem - of liever dat van mijn moeder - is als volgt:
Ze heeft gedurende het jaar te hoge voorschotten betaald voor energie. Nu bleek dat ze meer dan €700 terugkreeg. Alleen werd dit geld gestort op het rekeningnummer van haar ex-man, die het uiteraard niet wil teruggeven. Kan zij gerechtelijke stappen ondernemen en zo ja, hoe gaat dit concreet in zijn werk? Hoe begin je hieraan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 11 nov 2018 11:28

En vanuit welke rekening werd de energie betaald (voorschotten)?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 11 nov 2018 11:28

En hoe kwam de leverancier aan dat rekeningnummer? Heeft ze het verkeerde doorgegeven?

Je kunt naar de politie gaan: dit is diefstal van jouw geld.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 11 nov 2018 11:30

Is het achterhouden van verkeerd gestort geld diefstal in juridische zin?

Lijkt misschien een onnozele vraag :oops:

jens_dev
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 nov 2018 13:09

En hoe kwam de leverancier aan dat rekeningnummer? Heeft ze het verkeerde doorgegeven?
Wel, vóór de scheiding werden de facturen inderdaad vanuit dat rekeningnummer betaald. Mijn moeder is dus vergeten om dit na de scheiding te wijzigen (na de scheiding gebeurden de betalingen overigens vanaf haar rekening, maar administratief gebruikte de energieleverancier het oude rekeningnummer van haar ex-man nog).

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 nov 2018 11:43

Dus het energieovernamedocument werd nooit correct ingevuld en opgestuurd? Dan heeft de leverancier in ieder geval geen enkele fout gemaakt. Trouwens, een deel van die 700 euro komt ook de ex van uw moeder toe, voor alle maanden dat hij wel nog mee betaalde aan de voorschotten. Exact hoeveel is nu wel heel moeilijk te achterhalen... Ze had moeten de meterstanden noteren de dag dat hij verhuisde

jens_dev
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 nov 2018 09:14

Ik denk niet dat er zo'n overnamedocument is afgesloten. Zodra haar ex-man het huis heeft verlaten (een halfjaartje voordat de scheiding officieel was), heeft zij de facturen betaald. Eventuele stappen zouden ook niet gericht zijn tegen de energieleverancier, maar tegen haar ex-man. Mogelijk heeft hij recht op een klein deel van die terugbetaling. Dat zou ik makkelijk kunnen achterhalen. Dat kunnen we voorstellen dat hij X/12de van de terugbetaling houdt, waarbij X het aantal maanden is waarin hij nog instond voor de betalingen.

Mijn vraag nu is eerder: heeft mijn moeder een case, m.a.w. zou zij gelijk krijgen van de rechter, en zo ja, hoe begin je aan zo'n procedure?

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 nov 2018 11:32

Ik denk niet dat er zo'n overnamedocument is afgesloten. Zodra haar ex-man het huis heeft verlaten (een halfjaartje voordat de scheiding officieel was), heeft zij de facturen betaald. Eventuele stappen zouden ook niet gericht zijn tegen de energieleverancier, maar tegen haar ex-man. Mogelijk heeft hij recht op een klein deel van die terugbetaling. Dat zou ik makkelijk kunnen achterhalen. Dat kunnen we voorstellen dat hij X/12de van de terugbetaling houdt, waarbij X het aantal maanden is waarin hij nog instond voor de betalingen.

Mijn vraag nu is eerder: heeft mijn moeder een case, m.a.w. zou zij gelijk krijgen van de rechter, en zo ja, hoe begin je aan zo'n procedure?
Dat klopt eigenlijk niet. Je betaalt ieder maand eenzelfde voorschot, maar je verbruikt traditioneel in de zomermaanden veel minder. Iemand die dus een afrekening krijgt van bijvoorbeeld september tot mei zal vaak moeten opleggen, en bij een afrekening van mei tot september zal je vaak moeten terug krijgen. Vandaar het belang van dat energieovernamedocument.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 nov 2018 11:48


jens_dev
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 nov 2018 17:48

Hallo,
Ik ben vertrouwd met een energieovernamedocument, maar zie niet in hoe dit nog relevant is, een jaar nadat haar ex-man het huis heeft verlaten en pakweg een halfjaar na de officiële scheiding...

Verder, de afrekening gebeurt op jaarbasis hé.

Ik zoek nog steeds naar een antwoord op bovenstaande vragen. Wie kan helpen? (:

Terug naar “Echtscheiding”