Nalatenschap

tasha14
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Nalatenschap

#1 , 06 nov 2018 07:25

Ik heb een vraag ivm een nalatenschap. De vader heeft destijds een verzekering afgesloten waarbij mijn zus als specifieke begunstigde werd aangeduid.(400.000€)
Nu is mijn vader overleden dus ik veronderstel dat wij ( moeder, ik en mijn broer) hier geen recht op zullen hebben? Er is wel nog een onroerend goed en nog aantal roerende goederen (200.000€)
Heeft mijn zus hier nog recht op? En wat gebeurt er dan met het deel van de moeder?
Met de nieuwe wetgeving weten we niet zo goed of dit nu wel of niet mogelijk is.

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 nov 2018 21:22

Uit de Verzekeringswet:

c) Rechten van de erfgenamen van de verzekeringnemer ten aanzien van de begunstigde

Inbreng of inkorting in geval van overlijden van de verzekeringnemer

Art. 188.In geval van overlijden van de verzekeringnemer is de verzekeringsprestatie, overeenkomstig het Burgerlijk Wetboek, onderworpen aan de inkorting en aan de inbreng.
----------
(Inwerkingtreding (wat de inbreng betreft: 01-09-2018)

***********************************************************

Vraag: had uw vader zoveel eigen geld? Of werd de premie betaald met gemeenschappelijk geld? In dat laatste geval heeft uw moeder ook recht op een "compensatie" (onder de vlag van "terugnemingen en vergoedingen")

tasha14
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 nov 2018 09:33

Uit de Verzekeringswet:

c) Rechten van de erfgenamen van de verzekeringnemer ten aanzien van de begunstigde

Inbreng of inkorting in geval van overlijden van de verzekeringnemer

Art. 188.In geval van overlijden van de verzekeringnemer is de verzekeringsprestatie, overeenkomstig het Burgerlijk Wetboek, onderworpen aan de inkorting en aan de inbreng.
----------
(Inwerkingtreding (wat de inbreng betreft: 01-09-2018)

***********************************************************

Vraag: had uw vader zoveel eigen geld? Of werd de premie betaald met gemeenschappelijk geld? In dat laatste geval heeft uw moeder ook recht op een "compensatie" (onder de vlag van "terugnemingen en vergoedingen")

De premies werden betaald met gemeenschappelijk geld.
Dus sowieso zal er dan inkorting plaatsvinden?
Kunnen wij dat berekenen om een idee te hebben?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”