Minimum pensioen en IGO tegemoetkoming

BerbenK
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Minimum pensioen en IGO tegemoetkoming

#1 , 02 nov 2018 09:50

Ik heb een gemengde loopbaan: van werkneemster, huismoeder en medewerkende echtgenote.
Ik word 70 jaar en wens mijn pensioen op te nemen.
Op basis van mypension.be lees is dat ik vanaf 1 december recht heb op een maandelijks pensioen van 85,01 EUR.
Uiteraard onvoldoende om van te leven.
Zou dit minimum bedrag kunnen worden aangevuld met een IGO uitkering.
Hoeveel kan deze IGO uitkering bedragen?
Welke zijn de minimum voorwaarden en of via welke weg zou ik deze IGO uitkering kunnen bekomen.
Wie heeft ervaring met deze problematiek.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 06 nov 2018 09:28

Beste

Ik heb geen duidelijk zicht op uw situatie.
U meldt dat u 70 jaar wordt. Werkt u nog? Bent u gehuwd en ontvangt uw huwelijkspartner een gezinspensioen? Woont u samen? ....
Heel wat vragen die moeten beantwoord worden, vooraleer correcte informatie kan worden gegeven.

In de veronderstelling dat u momenteel gehuwd bent:
Indien uw echtgenoot een pensioen ontvangt (waarschijnlijk als zelfstandige), dan verkrijgt hij een gezinspensioen. Dit omdat het pensioengedeelte dat hij voor u ontvangt groter is dan uw persoonlijk rustpensioen.
In deze situatie lijkt het me weinig waarschijnlijk dat u recht verkrijgt op een IGO. Er wordt namelijk rekening gehouden met alle bestaansmiddelen (roerende en onroerende) van u beiden.

Indien uw echtgenoot nog werkt, kan u wel uw eigen pensioen al aanvragen. Uw zal dan uw eigen rustpensioen ontvangen tot uw echtgenoot met pensioen gaat. Uw persoonlijk rustpensioen zal dan worden stopgezet ten voordele van het gunstiger gezinspensioen van uw echtgenoot.
Ook in deze situatie lijkt me de kans op IGO eerder klein te zijn, omdat er ook rekening wordt gehouden met het beroepsinkomen van uw partner.

In de veronderstelling dat u gescheiden bent:
In dergelijke situatie zal uw persoonlijk pensioen worden aangevuld met een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenote (indien u aan de hiervoor geldende voorwaarden voldoet).

Aanvraag IGO:
Een pensioenaanvraag geldt eveneens als aanvraag voor een IGO.
Indien u dus een aanvraag indient voor het bekomen van uw rustpensioen, zal de pensioenkas eventueel ook het onderzoek naar uw rechten op IGO opstarten indien uit uw pensioendossier zou blijken dat uw inkomsten te laag zouden zijn.

Om recht te hebben op een IGO moet u aan verschillende voorwaarden voldoen. Er zijn voorwaarden betreffende leeftijd (u moet minstens 65 jaar zijn), betreffende nationaliteit (lijkt me ook geen probleem), betreffende hoofdverblijfplaats (u moet in België wonen en hier minstens al 10 jaar wonen), betreffende bestaansmiddelen (uw mag slechts beschikken over zeer beperkte bestaansmiddelen).

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”