homologatie voertuigen

jocon
Topic Starter
Berichten: 12
Locatie: Borgloon
Contacteer: Website

homologatie voertuigen

#1 , 29 okt 2018 20:30

In 2015 kocht ik een Renault Trafic bouwjaar 2006.

Het betreft een lichte vracht met Dubbele Cabine. Dus er is plaats voor 4 plus 1 personen

Na aankoop bleek het een Nederlands voertuig te zijn.

Ik dacht , ok als alles in orde is , zal het wel goed komen.

De autokeuring, de inschrijving, alles leek ok te zijn.

De jaren nadien, 2016 en 2017 verliep de keuring zonder noemenswaardige problemen, maar dit jaar, op datum 09 10 2018 blijkt op de autokeuring plots het PVG nummer niet te kloppen. Dit nummer verwijst naar ; maar een rij zetels in plaats van 2 rijen.

Ik krijg nu 3 maanden tijd om dit in orde te brengen.

Ik heb 2 keuzen - ofwel moet de achterbank eruit en moet er een tussenschot achter de bestuurder komen

Ofwel moet er een aanvraag voor eenmalige keuring komen , de keuring, nieuwe inschrijving.
Dit om een nieuw gelijkvormingsattest te bekomen
Aan beide gevallen hangt een kostenplaatje van aan of over de 400€.



Dit kan toch niet, Ik ben toch niet verplicht om al die nummers te kennen en moest de autokeuring dit niet bij eerste keuring vermelden?



In bijlage stuur ik ook het gelijkvormigheids attest. Ik ben ook in bezit van een foto van de wagen zoals hij toen werd aangeboden op Kapaza.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 30 okt 2018 00:39

Denk niet dat je veel verhaal hebt. Je hebt 2 jaar “geluk” gehad dat ze de fout niet opgemerkt hebben. Als je de auto wil houden met 4+1 zal je individueel moeten homologeren.

Wat stond er exact op de Nederlandse kentekenbewijspapieren die je bij aankoop meegekregen had? Heb je daar nog kopies van? Want t is wel raar dat je initieel 4+1 LV kreeg als t nu plots niet meer kan. Foutjes kunnen natuurlijk altijd....

Invoeren vanuit een EEC land is normaliter makkelijk....

jocon
Topic Starter
Berichten: 12
Locatie: Borgloon
Contacteer: Website

#3 , 30 okt 2018 20:10

Als ik een auto koop, moet ie gekeurd zijn voor verkoop, dus vertrouw ik erop dat het keuringsstation de wagen keurt en als alles in orde is , wat in mijn geval zo bleek bij keuring voor verkoop. Ik ben ook nog in bezit van een formulier , hoe de wagen aangeboden werd op Kapaza, waar ie werd aangeboden MET dubbele cabine.Nadien komt men af dat het pvg nummer niet overeen stemt met de dubbele cabine. Dus dat nummer was er ook bij keuring voor verkoop.
Had men in het keurings station de fout toen opgemerkt , dan had ik nog een keuze; kopen of niet. Waar sta ik nu? ongewild onkosten door een vergetelheid?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 30 okt 2018 21:10

De jaren nadien, 2016 en 2017 verliep de keuring zonder noemenswaardige problemen, maar dit jaar, op datum 09 10 2018 blijkt op de autokeuring plots het PVG nummer niet te kloppen. Dit nummer verwijst naar ; maar een rij zetels in plaats van 2 rijen.
Dat PVG nummer is dan toch foutief toegekend door de keuring in België :?:

Zonder tussenschot en met 2 rijen zitplaatsen is dat geen lichte vracht maar een personenwagen - ook fiscaal trouwens
https://belastingen.vlaanderen.be/lichte-vrachtwagen

Die 400€ voor een tussenschot heb je er dan snel terug uit door (verder aanspraak te kunnen maken op) de lagere verkeersbelasting ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 30 okt 2018 21:11

Heb je ruiten rondom, of enkel tot en met de zetelrij / schuifdeur ?

jocon
Topic Starter
Berichten: 12
Locatie: Borgloon
Contacteer: Website

#6 , 31 okt 2018 18:10

Beste ik heb een verlengde chasis dus de L2 Ik heb een cabine voor de zitplaatsen voorste rij 2 zitplaatsen , bestuurder inbegrepen 2de rij 3 zitplaatsen dan tussenschot dus kom ik ook aan die 50% laadruimte , verder meer dan 170cm laadruimte
de cabine is volledig afgesloten met enkel laadplaats onder zetel. Gegarandeerd fout van in de keuring gemaakt

Sirkii
Berichten: 5395

#7 , 02 nov 2018 16:59

Doortrekken van de laadruimte onder de achterste zitplaatsen was een gekende goocheltruuk om 50% te halen die legaal OK was.

Staat er op uw identificatieverslag dat het een LV 4+1 is met 2 zetelrijen?

jocon
Topic Starter
Berichten: 12
Locatie: Borgloon
Contacteer: Website

#8 , 03 nov 2018 17:52

ja enkel de zitplaatsen staan erop vermeld , ook het (verkeerde) pvg nummer

Terug naar “Consumenten Koop”